Agressie in het verkeer
Gisteren nog gemerkt dat het probleem zeker niet alleen ligt bij scholieren. Ik haalde een (naar mijn mening) 60+'r in en die was het daar niet mee eens, zat 3 minuten later nog te schreeuwen dat hij mij een volgende keer van de weg af zou rijden en dat ik niet met mijn fiets op de weg mag komen en over de rest van de verwensingen zal ik hier maar niet schrijven, maar ik heb nog weer wat woorden bijgeleerd kan ik melden.
Nou, die hoeft wat mij betreft niet op een charme offensief te rekenen een volgende keer hoor. Ik laat even in het midden waarop wel.
Nou, die hoeft wat mij betreft niet op een charme offensief te rekenen een volgende keer hoor. Ik laat even in het midden waarop wel.
-
- Forum-lid HC
Als we het over de gevaar zetting rijden, zijn oudere vaak asosialer en iig gevaarlijker dan de jeugd. Hoe vaak er bij een zebra niet word doorgereden als ik met kinderwagen en jochie van 3 sta. meestal zijn dit vrouwen met de eigen kinderen al in de auto of oude mensen die met een rollator nog een kettingbotsing veroorzaken.
Moet zeggen dat de jeugd over het algemeen veel beter oplet en gewoon de regels hanteren. Heeft verder niets met agressie te maken.
Moet zeggen dat de jeugd over het algemeen veel beter oplet en gewoon de regels hanteren. Heeft verder niets met agressie te maken.
-
- Forum-lid HC
Denk dat de locatie daar ook mee van doen heeft, in de grote stad let de jeugd echt helemaal nergens op (althans diegenen die ik elke dag zie fietsen). Met zijn drieen naast elkaar, blind oversteken en op alles letten behalve het verkeer. Voor hen geld maar één regel en dat is dat elke sms acuut en al rijdend moet worden beantwoord. Maar toegegeven een goed voorbeeld aan de meeste ouderen hebben ze helaas ook niet.....Moet zeggen dat de jeugd over het algemeen veel beter oplet en gewoon de regels hanteren. Heeft verder niets met agressie te maken.
Ja, ik erger me ook wel eens aan de jeugd, maar of ik zelf nou beter was? Meh. Ik had geen telefoon, dat maakte het wat minder erg, maar ik ging Joop Zoetemelk junior style elke keer dwars door de stad naar schoolel_loco schreef:Meeste scholieren gaan gewoon netjes aan de kant als je belt is mijn ervaring, als je ze dan ook nog even bedankt voor de moeite doen ze het de volgende keer vast ook weer. Dat ze in hun eigen (telefoon)wereld leven is bekend en daar heb je als volwassene gewoon rekening mee te houden. In de stad is het vaak sowieso goed opletten of mensen je zien en daar eventueel op anticiperen. Al met al ervaar ik minder agressie op het fietspad dan op de snelweg.
En ouderen zijn soms doof, slingeren/schrikken snel. Soweiso is de gewoonte om eerst om te kijken en dan naar links te draaien van alle leeftijden.
Remmen, even bellen, "Dank je!" als je er langs kan. En als er een tegenligger is even wachten totdat hij/zij voorbij is en dan pas bellen voordat je degene voor je laat omkijken en de ander laat torpederen (van dichtbij meegemaakt... rot geschrokken).
Het zal wel schelen dat ik zelf kleine kindjes heb... ik neem geen enkel risico meer en laat me niet door mezelf gek maken. Die ene minuut wachten betend dat ik weer wat langer op de fiets zit
Geen agressie dit keer maar ook weinig charme offensief. Fiets ik vanmiddag op een fietspad zie ik in de verte het fietspad volledig geblokkeerd door 5 personen, gezamenlijke levenservaring ergens tussen de 250 en 300 jaar. Ik bel, bel weer, bel nog eens en uiteindelijk ja hoor, 4 gaan er naar de voor mij linkerkant en 1 vrouw blijft aan de voor mij rechterkant van het fietspad staan waardoor ik er tussen door kon sturen tot... ik op ongeveer 1 seconde afstand ben. In haar oneindige wijsheid besluit ze om toch nog even snel over te steken. Daar kan natuurlijk geen zinnig mens meer op anticiperen dus nog voluit remmen maar klaboem.
Nou, daar lag ik, voor het eerst in 24 jaar. Het was een groepje van in totaal ongeveer 8 personen en dan komt er zo'n bij de hand en die heeft nog het gore lef om te durven zeggen dat ze zo'n last hebben van de wielrenners, ja gek he als je je zo gedraagt. Blokkeren waarschijnlijk tijdens het fietsen ook het hele fietspad en dan hebben de wielrenners het natuurlijk gedaan.
En dan nog zo'n fijne opmerking dat ik me gelukkig niet bezeerd heb. Nou, waar ze dat aan afzagen is me nu nog niet duidelijk.
Ik ben benieuwd of ze wel gezien hebben hoe gecharmeerd ik keek.
Nou, daar lag ik, voor het eerst in 24 jaar. Het was een groepje van in totaal ongeveer 8 personen en dan komt er zo'n bij de hand en die heeft nog het gore lef om te durven zeggen dat ze zo'n last hebben van de wielrenners, ja gek he als je je zo gedraagt. Blokkeren waarschijnlijk tijdens het fietsen ook het hele fietspad en dan hebben de wielrenners het natuurlijk gedaan.
En dan nog zo'n fijne opmerking dat ik me gelukkig niet bezeerd heb. Nou, waar ze dat aan afzagen is me nu nog niet duidelijk.
Vorige week 't zelfde meegemaakt, maar dan met een groep van een man of 12 stuks oldtimer-brommerclub (Zundapp, Kreidler, Puch, Tomos etc.). Deze besloten gewoon midden op een doorgaand fietspad een middagpauze te houden, compleet geblokeerd. Naast het fietspad was aan beide zijden genoeg < 4m/4m > (pas gemaaid) grasland om hun brommer neer te zetten en zelf te gaan staan teuten met brood en de thermoskan d'r bij. Ze zien mij al van ver aankomen, en ik weet dit wordt leuk.... natuurlijk een dommige/dwaze blik als je voor de zekerheid al terugschakeld langzaam aan komt rijden (om ze toch de gelegenheid te geven om te reageren) maar geen enkele reactie. Nu ik dichtbij genaderd ben zie ik dat het niveau spijkerjack/ribbroek met woudlopers hoog is en men waarschijnlijk uit is met de stichting, en dat een reactie toch niet zal worden begrepen. Dan maar zelf door het pas gemaaide gras voor 10m en kon ik na 500m de gras resten uit m'n mechaniek plukken.Peter1379 schreef:Geen agressie dit keer maar ook weinig charme offensief. Fiets ik vanmiddag op een fietspad zie ik in de verte het fietspad volledig geblokkeerd door 5 personen, gezamenlijke levenservaring ergens tussen de 250 en 300 jaar. Ik bel, bel weer, bel nog eens en uiteindelijk ja hoor, 4 gaan er naar de voor mij linkerkant en 1 vrouw blijft aan de voor mij rechterkant van het fietspad staan waardoor ik er tussen door kon sturen tot... ik op ongeveer 1 seconde afstand ben. In haar oneindige wijsheid besluit ze om toch nog even snel over te steken. Daar kan natuurlijk geen zinnig mens meer op anticiperen dus nog voluit remmen maar klaboem.
Over brommers/scooters gesproken...... ik ben laatst bijna van achteren aangereden. Zelf reed ik rond de 30km en had wat tegenwind, op een smalfietspad (dijk van Vollenhove (vanaf de Krieger) naar Zwartsluis)... vanuit het niets WHROEEMMM... als een raket, ik schrok me kapot.
Met mijn arm raakte ik zijn jas dus het was 1cm meer en ik was de dijk af gekegeld, terwijl ik altijd zoveel mogelijk rechts van mijn pad rijd.... Door de tegenwind hoor je niet wat er achter je gebeurd, en als je iets hoort aankomen met snelheid pas op het laatste moment, en toch heb ik goede oren.
Hebben jullie hier ervaring mee qua veilgheid, want de schrik zit er nog goed in...!!! Af en toe omkijken wat ik doe lijkt mij de enige optie.... of breder op je eigen helft rijden, maar lijkt me kamikaze.
Met mijn arm raakte ik zijn jas dus het was 1cm meer en ik was de dijk af gekegeld, terwijl ik altijd zoveel mogelijk rechts van mijn pad rijd.... Door de tegenwind hoor je niet wat er achter je gebeurd, en als je iets hoort aankomen met snelheid pas op het laatste moment, en toch heb ik goede oren.
Hebben jullie hier ervaring mee qua veilgheid, want de schrik zit er nog goed in...!!! Af en toe omkijken wat ik doe lijkt mij de enige optie.... of breder op je eigen helft rijden, maar lijkt me kamikaze.
- ophetkantje
- Forum-lid
Ach het went, verkeersdeelnemers zijn ondanks dat het woord anders doet vermoeden met vanalles bezig behalve het verkeer. Ik heb er mee leren leven en ga meestal voor voorkomen en anticiperen, gaat het dan toch nog bijna mis, ofwel net goed dan meestal maar een glimlach of een duim omhoog. Het enige waarbij het me niet lukt om positief te reageren zijn de vele lesauto's bij mij in het dorp (examenplaats dus velen komen even oefenen) die je compleet niet zien, willen zien of het gewoon verkeerd doen. Dat zijn mensen die het dus gewoon al niet goed leren, neem het hun dan ook niet kwalijk, maar wel de smsende, slapende radiospelende, bellende instructeur die ernaast ziet en niet ingrijpt als ik weer eens van het fietspad afgerden wordt op een rotonde of zelfs een wat minder overzichtelijk weg, waarbij ik rechdoorgaand verkeer ben. Dan mag ik nog wel eens roepen dat de lesser beter een ander rijschool kan zoeken. Dit horen ze meestal wel want de meeste instructeurs hebben hun raam open om stoer en nonchalant met een arm in de raamopening te hangen.
Ach, ik zeg ook maar wat
Ben het met wasbeer eens vwb de oudere weggebruiker.
Ik iets al heel wat jaartjes lange afstanden, toen ik een jaar of 14 -15 was dat echt leuk, had je gesprekken met mensen onderweg enzo, dat is lange tijd niet meer het geval.
10-15 jaar terug reed iedereen gewoon alsof zijn leven er vanaf hing en had je regelmatig aanvaringen met andere verkeersdeelnemers.
Wat mij in deze tijd juist opvalt is hoe galant veel mensen zijn, ik krijg heel vaak voorrang op plaatsen waar ik het echt niet heb.
Mensen kijken in hun spiegels en maken ruimte voor je. fietser die ruim op tijd netjes achter elkaar gaan fietsen wat ik steevast beloon met een dankjewel.
Jeugd heb ik geen last van maar dat komt misschien omdat ik op mijn routes zelden jeugd tegenkom dat op weg is van huis naar school of omgekeerd.
De enige verkeersdeelnemers die zich in mijn ogen gedragen als de aso's van 10-15 jaar terug, dat zijn de ouderen.
Ik heb echt geen goed woord over voor dat VUT+ en ouder grut.
Niet alleen zijn het achter het stuur van hun auto aso's doordat ze overal doordrukken en vinden dat fietsers niet thuishoren op het fietspad maar liever nog in de berm.
Als ze zelf op hun (elektrische) fiets zitten dan merk je opnieuw dat ze nog nooit verkeerslessen hebben gehad.
Zaken als rechts van de rijbaan rijden, niet met zijn tweeën naast elkaar als je het over verkeer hindert. richting aangeven en niet zomaar rechtsafslaan enz enz. Het is allemaal onbekend bij deze generatie.
Meest bizarre discussie die je kunt voeren is die over de fietsbel.
Bel je dan zie je de fossielen eerst traag om gaan kijken terwijl hun fiets slingerend uit koers raakt. tegen die tijd zit je dus op hun achterspatbord en moet je vol in de ankers.
Een sorry is er niet bij. Bellen is dus geen optie.
Bel je echter niet dan zijn ze nijdig als ze je ineens achter in de remmen horen gaan en je derailleur horen ratelen om terug te schakelen, opvallend ook dat het meestal de vrouwen zijn die je op dat laatste moment aanhoren komen. Veel mannen zijn blijkbaar al te doof om achteropkomend verkeer te horen. (mag je dan wel aan het verkeer deelnemer zonder dat slechthorende bordje?) Ook nu geen sorry voor het hopeloos in de weg fietsen.
Iets wat ik van jonge gezinnen wel krijg, waarop ik meestal zeer vriendelijk reageer dat ik het helemaal niet erg vind omdat ik ook ruim van te voren had kunnen bellen (wat ik dus niet doe)
In andere gevallen dat je er nog net bij die oudjes langs kunt krijgt je de uh wind van achteren dat je moet bellen.
En als klap op de vuurpijl rijden ze nu als koningen en koninginnen op hun elektrofietsen en pakken ze de volle breedte van het fietspad.
Op kruisingen zie je hoe gevaarlijk die fietsen zijn voor oude mensen. De fiets gaat snellen dan hun reactievermogen toelaat. Ik heb de afgelopen zomer dan ook al aardig wat mensen zien stuntelen met hun elektrofiets. Reken er maar op dat het aantal verkeersdoden onder oudere fietsers door deze fietsen toe gaat nemen.
Eigenlijk moeten ze die dingen terugregelen naar een snelheid van maximaal 15 km/u en de mensen verplichten een fietscertificaat te halen.
Maar goed, de hoofdmoot van de verkeersdeelnemers is zeer hoffelijk naar mij als fietser en als de situatie daar naar is krijgen de mensen daarvoor dan ook een compliment van mij.
Ik iets al heel wat jaartjes lange afstanden, toen ik een jaar of 14 -15 was dat echt leuk, had je gesprekken met mensen onderweg enzo, dat is lange tijd niet meer het geval.
10-15 jaar terug reed iedereen gewoon alsof zijn leven er vanaf hing en had je regelmatig aanvaringen met andere verkeersdeelnemers.
Wat mij in deze tijd juist opvalt is hoe galant veel mensen zijn, ik krijg heel vaak voorrang op plaatsen waar ik het echt niet heb.
Mensen kijken in hun spiegels en maken ruimte voor je. fietser die ruim op tijd netjes achter elkaar gaan fietsen wat ik steevast beloon met een dankjewel.
Jeugd heb ik geen last van maar dat komt misschien omdat ik op mijn routes zelden jeugd tegenkom dat op weg is van huis naar school of omgekeerd.
De enige verkeersdeelnemers die zich in mijn ogen gedragen als de aso's van 10-15 jaar terug, dat zijn de ouderen.
Ik heb echt geen goed woord over voor dat VUT+ en ouder grut.
Niet alleen zijn het achter het stuur van hun auto aso's doordat ze overal doordrukken en vinden dat fietsers niet thuishoren op het fietspad maar liever nog in de berm.
Als ze zelf op hun (elektrische) fiets zitten dan merk je opnieuw dat ze nog nooit verkeerslessen hebben gehad.
Zaken als rechts van de rijbaan rijden, niet met zijn tweeën naast elkaar als je het over verkeer hindert. richting aangeven en niet zomaar rechtsafslaan enz enz. Het is allemaal onbekend bij deze generatie.
Meest bizarre discussie die je kunt voeren is die over de fietsbel.
Bel je dan zie je de fossielen eerst traag om gaan kijken terwijl hun fiets slingerend uit koers raakt. tegen die tijd zit je dus op hun achterspatbord en moet je vol in de ankers.
Een sorry is er niet bij. Bellen is dus geen optie.
Bel je echter niet dan zijn ze nijdig als ze je ineens achter in de remmen horen gaan en je derailleur horen ratelen om terug te schakelen, opvallend ook dat het meestal de vrouwen zijn die je op dat laatste moment aanhoren komen. Veel mannen zijn blijkbaar al te doof om achteropkomend verkeer te horen. (mag je dan wel aan het verkeer deelnemer zonder dat slechthorende bordje?) Ook nu geen sorry voor het hopeloos in de weg fietsen.
Iets wat ik van jonge gezinnen wel krijg, waarop ik meestal zeer vriendelijk reageer dat ik het helemaal niet erg vind omdat ik ook ruim van te voren had kunnen bellen (wat ik dus niet doe)
In andere gevallen dat je er nog net bij die oudjes langs kunt krijgt je de uh wind van achteren dat je moet bellen.
En als klap op de vuurpijl rijden ze nu als koningen en koninginnen op hun elektrofietsen en pakken ze de volle breedte van het fietspad.
Op kruisingen zie je hoe gevaarlijk die fietsen zijn voor oude mensen. De fiets gaat snellen dan hun reactievermogen toelaat. Ik heb de afgelopen zomer dan ook al aardig wat mensen zien stuntelen met hun elektrofiets. Reken er maar op dat het aantal verkeersdoden onder oudere fietsers door deze fietsen toe gaat nemen.
Eigenlijk moeten ze die dingen terugregelen naar een snelheid van maximaal 15 km/u en de mensen verplichten een fietscertificaat te halen.
Maar goed, de hoofdmoot van de verkeersdeelnemers is zeer hoffelijk naar mij als fietser en als de situatie daar naar is krijgen de mensen daarvoor dan ook een compliment van mij.
Hufters komen voor onder alle categorieën weggebruikers.
Daarbij komt dat mensen vaak niet geneigd zijn kritisch naar hun eigen gedrag te kijken.
Als automobilist probeer ik rekening te houden met fietsers en alle andere weggebruikers, als fietser idem dito. Anticiperend rijden helpt, maar is niet altijd afdoende, ik ben dan ook enkele malen aangereden door auto’s en ook enkele keren gevallen door vreemde acties van andere fietsers. In ieder geval was door het anticiperend rijden de fysieke schade gelukkig altijd gering.
Wat ik niet begrijp is dat veel fietser in mijn ogen idiote risico’s nemen.
Gisteren bij de Dam tot Dam classic daar weer talloze staaltjes van gezien.
Ze brengen met hun onverantwoordelijk gedrag niet alleen zichzelf maar ook andere fietsers in gevaar.
Daarnaast maak je soms mee dat racefietsers (net als andere weggebruikers, daarover geen misverstand) zich werkelijk onbeschoft gedragen tegenover gewone fietsers dat ik me dan schaam dat ik ook op een racefiets zit.
Daarbij komt dat mensen vaak niet geneigd zijn kritisch naar hun eigen gedrag te kijken.
Als automobilist probeer ik rekening te houden met fietsers en alle andere weggebruikers, als fietser idem dito. Anticiperend rijden helpt, maar is niet altijd afdoende, ik ben dan ook enkele malen aangereden door auto’s en ook enkele keren gevallen door vreemde acties van andere fietsers. In ieder geval was door het anticiperend rijden de fysieke schade gelukkig altijd gering.
Wat ik niet begrijp is dat veel fietser in mijn ogen idiote risico’s nemen.
Gisteren bij de Dam tot Dam classic daar weer talloze staaltjes van gezien.
Ze brengen met hun onverantwoordelijk gedrag niet alleen zichzelf maar ook andere fietsers in gevaar.
Daarnaast maak je soms mee dat racefietsers (net als andere weggebruikers, daarover geen misverstand) zich werkelijk onbeschoft gedragen tegenover gewone fietsers dat ik me dan schaam dat ik ook op een racefiets zit.
Courir c'est mourir un peu
- daniel1975
- Forum-lid HC
Leuk gevalletje gisteren:
Tegemoetkomend gezin op normale brede weg met middenstreep, moeders zwalkt over de gehele weg omdat de omgeving veel interessanter is. Ik roep verschrikt (want zij komt ineens op mijn weghelft) "heee!!".
Reactie van moeders: Sorry!!!
Reactie van de 'heer' des huizes: een soort van dierlijk gebrul, mij nadoen, etc. Hij kon beter eerst ff naar zijn vrouw kijken (die gewoon begreep dat ze niet op zat te letten).
(en ja, toen heb ik in mijn verbaasde irritatie geroepen dat ie zijn bek moet houden....sorryyyyy)
't zal wel aan mij liggen...:S
Tegemoetkomend gezin op normale brede weg met middenstreep, moeders zwalkt over de gehele weg omdat de omgeving veel interessanter is. Ik roep verschrikt (want zij komt ineens op mijn weghelft) "heee!!".
Reactie van moeders: Sorry!!!
Reactie van de 'heer' des huizes: een soort van dierlijk gebrul, mij nadoen, etc. Hij kon beter eerst ff naar zijn vrouw kijken (die gewoon begreep dat ze niet op zat te letten).
(en ja, toen heb ik in mijn verbaasde irritatie geroepen dat ie zijn bek moet houden....sorryyyyy)
't zal wel aan mij liggen...:S
Less is bore
Afgelopen zondag reed ik met 2 anderen weg bij Wheelerplanet in Spaarnwoude na een trainingskoersje, we hadden nog een paar minuten om de pont bij Buitenhuizen te halen dus het tempo lag wat hoger dan normaal. Op een gegeven moment komt ons een kudde bejaarden tegemoet (ik schat een stuk of 60) die 2 aan 2 naast elkaar rijden en daarbij het hele fietspad benutten. Er was een voorrijder op kop van de groep gezet maar die gaf geen enkele sjoege toen hij ons zag aankomen.
Aangezien de mensen achter hem totaal geen oog voor het tegemoet komend verkeer (lees: ons) hadden besloot ik om ellende te voorkomen eens flink hard te fluiten en een gebaar te maken dat ze terug naar hun eigen kant moesten gaan. Toen we de voorrijder passeerden snauwde hij ons toe dat we "Godverdomme effe normaal moesten doen" waarop ik iets riep van: "Ja, ja sorry, we moeten de pont halen". Iedere bejaarde daarna had wel iets te melden, behalve dat ze inderdaad wel héél erg breeduit over de weg reden. Meestal probeer ik in dat soort situaties maar hoffelijk te blijven en mijn primaire reactie voor mezelf te houden, het is niet heel erg bon ton om in dat soort situaties de discussie aan te gaan. Het leidt tot niets en de frustraties worden er niet minder om.
Na de oversteek stuitte ik nog op een man die zijn hond uitliet aan de rechterkant van het fietspad en zelf aan de linkerkant liep, hij had alleen zijn hond wel aan de riem. Na het horen van het ratelen van mijn freewheel, schrok hij op en zei iets van "sorry" waarop ik zei dat het niet gaf. "Geen trammelant jonge!". Sorry is maar een klein zielig woordje en je hebt er geen zak aan maar het kan, voor mij in ieder geval, de spanning uit de lucht halen. Als die man had gereageerd met: "Je kan toch bellen" o.i.d. was mijn reactie waarschijnlijk ook wel anders geweest.
Aangezien de mensen achter hem totaal geen oog voor het tegemoet komend verkeer (lees: ons) hadden besloot ik om ellende te voorkomen eens flink hard te fluiten en een gebaar te maken dat ze terug naar hun eigen kant moesten gaan. Toen we de voorrijder passeerden snauwde hij ons toe dat we "Godverdomme effe normaal moesten doen" waarop ik iets riep van: "Ja, ja sorry, we moeten de pont halen". Iedere bejaarde daarna had wel iets te melden, behalve dat ze inderdaad wel héél erg breeduit over de weg reden. Meestal probeer ik in dat soort situaties maar hoffelijk te blijven en mijn primaire reactie voor mezelf te houden, het is niet heel erg bon ton om in dat soort situaties de discussie aan te gaan. Het leidt tot niets en de frustraties worden er niet minder om.
Na de oversteek stuitte ik nog op een man die zijn hond uitliet aan de rechterkant van het fietspad en zelf aan de linkerkant liep, hij had alleen zijn hond wel aan de riem. Na het horen van het ratelen van mijn freewheel, schrok hij op en zei iets van "sorry" waarop ik zei dat het niet gaf. "Geen trammelant jonge!". Sorry is maar een klein zielig woordje en je hebt er geen zak aan maar het kan, voor mij in ieder geval, de spanning uit de lucht halen. Als die man had gereageerd met: "Je kan toch bellen" o.i.d. was mijn reactie waarschijnlijk ook wel anders geweest.