Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 25 jun 2014 16:23

28mm? Als ik eens ouderwets en conservatief mag zijn, dat is geen racefiets meer. Ik rij Paris-Roubaix met 28mm vittoria Pavé tubes, en dat is meer dan genoeg. Ik vermoed niet dat je iedere dag Roubaix-wegen onder de wielen krijgt, daar in de buurt van Maastricht.

Ik rij op 5-6 bar met 23mm, maar dan moet je wel goede banden - velgen combi hebben (en dus geen Conti banden die meer duurzaam zijn maar verre van comfortabel, of Schwalbe banden die eigenlijk niets beter doen dan Vittoria behalve eerder ontploffen).

De geclaimde voordelen van tubeless zijn daarmee in 1 moeite niet meer relevant.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 25 jun 2014 20:57

Das wel ouderwets conservatief ja, ;) alhoewel ik zelf 25mm prima vind al vallen die op een assault gewoon op 25,5mm maar op een alpha 340 op 27.2mm. De conti gp4000s ben ik ook geen fan van en zeker niet op lage spanning.

De schwalbe is wel een stuk beter en rijd heerlijk een one 23mm tubeless op 6bar rijd echt prettiger dan een 23 en zelfs 25mm met biba op die spanning.

Waarom zou je als je de mogelijkheid hebt niet met tubeless rijden? Feit is dat er geen enkel argument is om met biba te blijven rijden, (als je de wielen al hebt) niet dat dit ineens slecht is. Ik doe het ook op de assaults.

voor op de meestal redelijke wegen hier in het westland en duinen vind ik 6 a 6.5 bar ideaal op een slechter parcours bv lbl reed ik een halve bar minder met mijn 80kg, dat gaat ook prima, maar vind ik bv met een clubritje mindergeschikt met steeds flink aanzetten

gineau
Forum-lid

Gebruikersavatar gineau 25 jun 2014 21:13

+1 @ wasbeer2006
derjan schreef:Een 28 mm band op 5 bar is volgens mij vergelijkbaar met een 25 mm op 6 bar. Dat even terzijde.
Ik heb niet zoveel kaas gegeten van de precieze berekeningen die je zou moeten/kunnen loslaten op de verhoudingen bandbreedte-volume-druk etc... Voor mij is het gokken allemaal. Heb de achterband nu op 6 bar, simpelweg omdat op de band staat dat dat de aanbevolen druk is. Misschien niet he-le-maal in verhouding met de voorband van 23 mm op 6 bar, maar verkeerd rijden doet het niet. :) (zalig de onwetenden?!)
de zwarten schreef:28mm? Als ik eens ouderwets en conservatief mag zijn, dat is geen racefiets meer. Ik rij Paris-Roubaix met 28mm vittoria Pavé tubes, en dat is meer dan genoeg. Ik vermoed niet dat je iedere dag Roubaix-wegen onder de wielen krijgt, daar in de buurt van Maastricht.
Je mag zeker ouderwets en conservatief zijn. :D Ieder z'n ding. Dit is voor mij ook voor het eerst hoor dat ik op zo'n brede band rijd, maar de fiets gaat als een tierelier! De band is nauwelijks zwaarder dan een 23 of 25 mm en de fiets voelt er nog steeds mee aan als een echte racer. Persoonlijk ben ik niet zo van de taboes, daar mogen we best eens mee afrekenen in de fietswereld!

Overigens zou ik nooit vrijwillig, met welke banden dan ook, een kasseienstrook opzoeken. Wat bezielt die wedstrijdrijders toch! Dat rijdt toch helemaal niet fijn.

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 25 jun 2014 21:48

Wellicht draait het een beetje door. Echter merk ik op de mountainbike dat breed daar lekkerder loopt. Verder rijdt mijn mijn strandfiets met 26" wielen echt niet verkeerd op 4 bar en 2.3 tubeless banden op de weg. Qua snelheid op het vlakke maakt het wel iets uit weinig uit, maar ook weer niet zoveel voor mij. Want zoveel scheelt het niet met mijn gemiddelde snelheid als op mijn racefiets... Op het strand is 30+km/u op veel stukken ook geen probleem.... :)

GT heeft ook weer een nieuwe "racer" met de Grade zag ik...

Afbeelding.

Ook geschikt voor 35mm bandjes, zeker met deze No Tubes Grail velgen...

Eerlijk gezegd dacht ik ook altijd dat je smalle banden moest hebben. Wilde zo'n Force/Attack set aanschaffen, maar rijdt nu gewoon met 25mm bandjes voor en achter op de racefets. Tubeless wil ik dat ook wel, want 28mm vind ik toch een beetje too much (meer vanwege het gewicht eigenlijk). Want volgens mij rijdt het echt wel lekker. Grotere diameter rolt ook nog eens beter.

skimons
Forum-lid

skimons 29 jun 2014 21:16

25mm bevalt mij prima, ga ws ook 28 proberen, vooral vanwege de grip in bochten/afdalingen. jammer dat er zo weinig keus is, alhoewel die schwalbes mij 100% meevallen

verbraakje
Forum-lid

verbraakje 29 jun 2014 22:13

Ik twijfel heel erg tussen de 23 mm en de 25 mm zal ze vooral gebruiken voor in de ardennen en de alpen.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 30 jun 2014 12:37

Dan zou ik voor 25mm gaan.

Welke fiets en wielset heb je?

verbraakje
Forum-lid

verbraakje 30 jun 2014 21:13

Sorry ik bedoelde de keuze tussen 23 mm en de 28 mm. Dit omdat de 25mm voorlopig nog niet beschikbaar lijken.

28mm zou moeten passen volgens de fabrikant (hongfu FM069)

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 30 jun 2014 22:20

De keuze is persoonlijk, maar aangezien 25mm al op 27 uitkomt op mijn notubes zou 28 op 30 komen. Dat vind ik persoonlijk wat overkill, maar alles staat of valt waar je rijd. Vreemd genoeg zou het makkelijk passen in mijn foil, toch een redelijk race gerichte fiets.

Bij mijn litening bv ging een 25mm op een notubes velg al niet, achter nog net, maar voor liep het tegen de rem aan.

JoostG
Forum-lid

JoostG 01 jul 2014 10:54

wasbeer2006 schreef:De keuze is persoonlijk, maar aangezien 25mm al op 27 uitkomt op mijn notubes zou 28 op 30 komen. Dat vind ik persoonlijk wat overkill, maar alles staat of valt waar je rijd. Vreemd genoeg zou het makkelijk passen in mijn foil, toch een redelijk race gerichte fiets.

Bij mijn litening bv ging een 25mm op een notubes velg al niet, achter nog net, maar voor liep het tegen de rem aan.
Mee eens, beetje overkill. Vergeet niet dat je door het rijden met tubeless al een berg comfort en grip binnenhaalt t.o.v. clinchers.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 01 jul 2014 17:38

JoostG schreef:Vergeet niet dat je door het rijden met tubeless al een berg comfort en grip binnenhaalt t.o.v. clinchers.
Is dat zo? Ik voel zelf niet echt een verschil namelijk, wel merk ik het verschil tussen een brede en smalle velg. Zowel met draadbandjes als met tubeless rijd ik op 6.5 a 7 bar.

Overigens ben ik weer volledig over op draadbandjes, dus als iemand nog interesse heeft in gratis Schwalbe Ultremo ZX 23mm tubeless banden (500km) dan mag je ze gratis komen afhalen in Almere. Er zitten wel sporen van opgedroogde sealant op.
Afbeelding

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 01 jul 2014 19:06

Daar heb ik wel interesse in, want ik ben inmiddels al meer dan 1200km op weg met mijn Ultremo tubeless, zie nu toch al een vlak loopvlak op de achterband en begin nu al vast uit te kijken naar een nieuwe set banden, vandaar. Ik heb je ook een PB gestuurd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie