De bel
[quote="Ernie]
Mijn ervaring is in ieder geval dat de bel de gemiddelde snelheid in Nederland verhoogt en in de bergen niet meetbaar negatief beïnvloed.[/quote]
Dat heb ik uiteindelijk ook gemerkt Dus zit de bel nog wel op mijn fiets, maar gebruik ik hem eigenlijk niet meer. In het gebied waar ik nu woon zijn geen fietspaden, hooguit fietsstroken. Elektrische fietsen zie je alleen in het toeristenseizoen en hier rijden ze bijna altijd achter elkaar.
Mijn ervaring is in ieder geval dat de bel de gemiddelde snelheid in Nederland verhoogt en in de bergen niet meetbaar negatief beïnvloed.[/quote]
Dat heb ik uiteindelijk ook gemerkt Dus zit de bel nog wel op mijn fiets, maar gebruik ik hem eigenlijk niet meer. In het gebied waar ik nu woon zijn geen fietspaden, hooguit fietsstroken. Elektrische fietsen zie je alleen in het toeristenseizoen en hier rijden ze bijna altijd achter elkaar.
Dan hoop ik dat we elkaar niet tegenkomen. Een bel aanschaffen is zonde van mijn geld, dat is tijdens mijn rondje van gisteren nog maar eens bevestigd. Mijn fietsmakker rijdt wel "netjes" met een bel rond en gebruikt deze ook. Echter, van de naar schatting 25 keer dat hij deze nodig had, had het gebruik ervan op 1 of 2 keer na geen zin. De andere (voornamelijk oudere) medeweggebruikers horen dat ding toch niet, vooral als je wind tegen hebt.knutmo schreef:Als ik een fietser zonder bel zie, trap ik hem in de sloot.
Hoffelijkheid voor alles!
Ik roep altijd netjes en ruim van te voren "pardon" en als ik passeer "dank je / u wel!". Dat werkt tenminste!
Colnago CX Zero Alu 2016
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990
-
- Forum-lid
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Even bedanken voor de ruimte bij het passeren doe ik ook. Daar krijg ik bijna altijd ook een bedankje voor terug. Gewoon zelf fatsoenlijk gedrag vertonen. Als je zelf rustig op de fiets zit, dan raak je ook minder opgefokt als iemand eens een keer een foutje maakt.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
25 keer nodig gehad..., Was het een dagtocht, of fiets je met te mooi weer op te toeristische te smalle fietspaden?daclimber schreef:Dan hoop ik dat we elkaar niet tegenkomen. Een bel aanschaffen is zonde van mijn geld, dat is tijdens mijn rondje van gisteren nog maar eens bevestigd. Mijn fietsmakker rijdt wel "netjes" met een bel rond en gebruikt deze ook. Echter, van de naar schatting 25 keer dat hij deze nodig had, had het gebruik ervan op 1 of 2 keer na geen zin. De andere (voornamelijk oudere) medeweggebruikers horen dat ding toch niet, vooral als je wind tegen hebt.knutmo schreef:Als ik een fietser zonder bel zie, trap ik hem in de sloot.
Hoffelijkheid voor alles!
Ik roep altijd netjes en ruim van te voren "pardon" en als ik passeer "dank je / u wel!". Dat werkt tenminste!
Het is natuurlijk niet overal even druk, en je wilt je eigen rondje leuk en mooi maken. Maar als het weekend is, en mooi weer. Dan mijd ik al vrij snel het fietspad langs de Rotte bijvoorbeeld, of het pad door de duinen.
Je zult er niet altijd aan ontkomen, maar 25x een "belsituatie" op 1 rondje trainen vind ik toch wel vrij veel.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
@ MarkVeenstra: de combinatie afstand (85km), moment van fietsen (afgelopen zondag overdag), topweer (18 graden) en een vergrijsde provincie (Noord-Brabant) staat garant voor een boel bel-acties!
Het kunnen er ook 23 zijn geweest
Het kunnen er ook 23 zijn geweest
Colnago CX Zero Alu 2016
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Ik denk dat we met elkaar de hele matrix met mogelijke combinaties wel gevuld hebben.
Op de X-as alle mogelijke geluiden: bellen, brullen, roepen, schreeuwen, fluiten, ratelen, remmen, etc.
En op de Y-as alle mogelijke reactie: niets, opzij gaan, mopperen, lachen, schelden, slaan, etc.
En volgens mij heeft niemand een ander overtuigd om het anders te gaan doen
Voorzichtige conclusie is wel dat áls er iets niet naar wens gaat, dat het dan altijd aan 'de ander' ligt
Op de X-as alle mogelijke geluiden: bellen, brullen, roepen, schreeuwen, fluiten, ratelen, remmen, etc.
En op de Y-as alle mogelijke reactie: niets, opzij gaan, mopperen, lachen, schelden, slaan, etc.
En volgens mij heeft niemand een ander overtuigd om het anders te gaan doen
Voorzichtige conclusie is wel dat áls er iets niet naar wens gaat, dat het dan altijd aan 'de ander' ligt
Als ik op m'n reserve fiets zit dan mis ik m'n bel gigantisch. Vooral bij de stad uitrijden.
Wat mij betreft is een luide bel de beste en meest beleefde manier om fietsers die naast elkaar rijden of slingeren in te halen (in het geval van ouderen die je niet horen, daarvoor is de voorrem).
Scholieren helaas ander verhaal met hun oordopjes.
Aan de andere kant, ik gebruik mijn bel nog steeds te weinig, voornamelijk omdat het averechts werkt bij inhalen van 1 persoon (omdat zij vaak achter zich kijken en daardoor juist slingeren).
Laatst zat ik te twijfelen om te bellen om te bellen voordat ik 1 persoon inhaalde, omdat zij flink slingerde een paar honderd meter voordat ik haar inhaalde, maar zij bleef netjes rechts rijden. Helaas week zij op het moment dat ik haar inhaalde zo ver uit dat ik flink moest uitwijken (telefoon in de hand, waarschijnlijk om te twitteren dat zij net flink slingerde...), er takken lagen en ik mijn derailleur heb moeten rechtbuigen dankzij 1 grote tak en deze moet vervangen.
Wat mij betreft is een luide bel de beste en meest beleefde manier om fietsers die naast elkaar rijden of slingeren in te halen (in het geval van ouderen die je niet horen, daarvoor is de voorrem).
Scholieren helaas ander verhaal met hun oordopjes.
Aan de andere kant, ik gebruik mijn bel nog steeds te weinig, voornamelijk omdat het averechts werkt bij inhalen van 1 persoon (omdat zij vaak achter zich kijken en daardoor juist slingeren).
Laatst zat ik te twijfelen om te bellen om te bellen voordat ik 1 persoon inhaalde, omdat zij flink slingerde een paar honderd meter voordat ik haar inhaalde, maar zij bleef netjes rechts rijden. Helaas week zij op het moment dat ik haar inhaalde zo ver uit dat ik flink moest uitwijken (telefoon in de hand, waarschijnlijk om te twitteren dat zij net flink slingerde...), er takken lagen en ik mijn derailleur heb moeten rechtbuigen dankzij 1 grote tak en deze moet vervangen.
Maar voordat ik fietsen leuk begon te vinden, wat dus voor m'n eerste racefiets was, en een fiets zag als een noodzakelijk kwaad, had ik een bloedhekel aan wielrenners die dingen riepen als 'peleton!' en er voorbij scheurden. Als ik rustig aan het fietsen was wilde ik hun de sloot intrappen, omdat dit over kwam als een commando van 'aan de kant!'.
Voor mij is nu zo'n uitspraak absoluut niet meer negatief, stel het zelfs op prijs, en ga ik direct aan de kant en ben er dankbaar voor om te weten dat er nog veel fietsers achter volgen, maar niet iedereen fietst op dezelfde manier.
Voordat ik een racefiets had kwamen wielrenners erg gehaast en asociaal over, voornamelijk omdat zij geen bel gebruikten en hun stem verheften. Ik had een bloedhekel aan wielrenners.
Fast forward naar nu en ik kom een tegenligger tegen die mij gebaart om af te remmen, ik wist niet waarom, maar de weg lag open aan mijn kant en er zat een flink gat in de weg aan mijn kant. Ik was serieus onder de indruk van dit waarschuwingsgebaar. Mega-respect voor die tegenliggende wielrenner, had mij een wiel of erger gekost.
Maar punt blijft gewoon, als je niet aan het racen bent, gebruik gewoon een bel, of houd er 1 op jouw fiets. Weegt bijna niets, maar is wel beleefder.
Voor mij is nu zo'n uitspraak absoluut niet meer negatief, stel het zelfs op prijs, en ga ik direct aan de kant en ben er dankbaar voor om te weten dat er nog veel fietsers achter volgen, maar niet iedereen fietst op dezelfde manier.
Voordat ik een racefiets had kwamen wielrenners erg gehaast en asociaal over, voornamelijk omdat zij geen bel gebruikten en hun stem verheften. Ik had een bloedhekel aan wielrenners.
Fast forward naar nu en ik kom een tegenligger tegen die mij gebaart om af te remmen, ik wist niet waarom, maar de weg lag open aan mijn kant en er zat een flink gat in de weg aan mijn kant. Ik was serieus onder de indruk van dit waarschuwingsgebaar. Mega-respect voor die tegenliggende wielrenner, had mij een wiel of erger gekost.
Maar punt blijft gewoon, als je niet aan het racen bent, gebruik gewoon een bel, of houd er 1 op jouw fiets. Weegt bijna niets, maar is wel beleefder.
Deze stond op een ander forum en ik moest hier wel erg hartelijk om lachen:
'Vorige week voor het eerst weer even op de racefiets en ja hoor een stelletje naast elkaar fietsers, wel gewoon op het fietspad. Ik zet de actie in; bellen, bellen. De mijnheer, welke aan de buitenzijde fiets kijkt om, maar gewoon naast elkaar blijven fietsen.
Ik dacht misschien ziet hij me niet, nog maar een keertje bellen, weer omkijken, maar op een bepaald moment komt dan toch het passeerpunt en ik ga er langs, nou toen was het feest compleet :bier: .
Omdat ik mevrouw na een aantal meters nog luidkeels hoorde ben ik toch maar eens gestopt om te vragen wat dan het probleem is; de kleding, de racefiets, mijn "irritante" bel, maar nee het ging toch weer om de snelheid. Nu had ik daar toevallig op gelet tijdens het passeren.
Mijn snelheid was, na al mijn waarschuwings-activiteiten, al redelijk gezakt en ik passeerde met 14 kilometer per uur! Daarnaast werd ik er door mevrouw, fijntjes maar nog steeds luidkeels, op gewezen dat het toeristisch gebied is. Kinderdijk waren we al ruim gepasseerd, dus dat was het niet, maar aangezien het, aanhoudende luidkeelse gedrag van mevrouw heb ik haar er wel op gewezen dat we ons wel in een stiltegebied bevonden. Dat was tegen het verkeerde been, maar dat maakte mij niet meer uit. Ik stapte weer op en heb hier uiteindelijk wel weer erg moeten lachen . Zeker omdat ik na een paar meter het bordje stilte-gebied tegenkwam en ik nog even m'n arm uit kon steken om het toch nog even te laten zien en een duimpje omhoog te geven '
'Vorige week voor het eerst weer even op de racefiets en ja hoor een stelletje naast elkaar fietsers, wel gewoon op het fietspad. Ik zet de actie in; bellen, bellen. De mijnheer, welke aan de buitenzijde fiets kijkt om, maar gewoon naast elkaar blijven fietsen.
Ik dacht misschien ziet hij me niet, nog maar een keertje bellen, weer omkijken, maar op een bepaald moment komt dan toch het passeerpunt en ik ga er langs, nou toen was het feest compleet :bier: .
Omdat ik mevrouw na een aantal meters nog luidkeels hoorde ben ik toch maar eens gestopt om te vragen wat dan het probleem is; de kleding, de racefiets, mijn "irritante" bel, maar nee het ging toch weer om de snelheid. Nu had ik daar toevallig op gelet tijdens het passeren.
Mijn snelheid was, na al mijn waarschuwings-activiteiten, al redelijk gezakt en ik passeerde met 14 kilometer per uur! Daarnaast werd ik er door mevrouw, fijntjes maar nog steeds luidkeels, op gewezen dat het toeristisch gebied is. Kinderdijk waren we al ruim gepasseerd, dus dat was het niet, maar aangezien het, aanhoudende luidkeelse gedrag van mevrouw heb ik haar er wel op gewezen dat we ons wel in een stiltegebied bevonden. Dat was tegen het verkeerde been, maar dat maakte mij niet meer uit. Ik stapte weer op en heb hier uiteindelijk wel weer erg moeten lachen . Zeker omdat ik na een paar meter het bordje stilte-gebied tegenkwam en ik nog even m'n arm uit kon steken om het toch nog even te laten zien en een duimpje omhoog te geven '
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Tijd om nog eens even te googlen op elektronische fietsbel.
Waar dit topic allemaal mee begon bijna een jaar terug.
Ik zie eerlijk gezegd nog steeds geen aantrekkelijke modelletjes voor op mijn stuur.
Blijf dus aangewezen op een ouderwetse grote bel of een kleine amper geluid makende mini variant.
Wie heeft er kennis van alternatieven die amper zichtbaar zijn maar wel goed hoorbaar op afstand?
Waar dit topic allemaal mee begon bijna een jaar terug.
Ik zie eerlijk gezegd nog steeds geen aantrekkelijke modelletjes voor op mijn stuur.
Blijf dus aangewezen op een ouderwetse grote bel of een kleine amper geluid makende mini variant.
Wie heeft er kennis van alternatieven die amper zichtbaar zijn maar wel goed hoorbaar op afstand?
Zij is ook tegen