Gravel-racers
-
- Forum-lid HC
Mooi Fiets! Ziet er netjes uit.
Ik zou ook voor twee setjes kiezen. Wisselen van TL banden zou ik zeker niet regelmatig doen.
De latex gaat dat ook niet lekker tussen de draad en velg zitten en juist dat is goed.
Je kan altijd voor een compromis band gaan, maar ik vind dit nog een dusdanige racer dat ik ook voor een 25 of 28mm weg setje zou zijn gegaan.
Ik zou ook voor twee setjes kiezen. Wisselen van TL banden zou ik zeker niet regelmatig doen.
De latex gaat dat ook niet lekker tussen de draad en velg zitten en juist dat is goed.
Je kan altijd voor een compromis band gaan, maar ik vind dit nog een dusdanige racer dat ik ook voor een 25 of 28mm weg setje zou zijn gegaan.
-
- Forum-lid
ERG mooie Niner !
Combibanden zijn inderdaad lastige compromissen, ik rijd daarom met light biba's.
Mixed routes met Conti CX speed 35 en dat rolt erg goed op asfalt, maar voor as vakantie gaan de Conti gp4000 28 er op (mtb gaat ook mee)
Combibanden zijn inderdaad lastige compromissen, ik rijd daarom met light biba's.
Mixed routes met Conti CX speed 35 en dat rolt erg goed op asfalt, maar voor as vakantie gaan de Conti gp4000 28 er op (mtb gaat ook mee)
Op zich zijn combibanden niet de ideale oplossing voor alleen asfalt of voornamelijk off road maar iedere keer als ik een rondje met de racer maak kom ik wel een paar onverharde wegen of paadjes tegen die ik wel had willen inslaan en dan mis ik de gravelracer toch wel. Op vakantie neem ik alleen de gravelracer mee en ik twijfel nog steeds of ik een paar extra wegbanden mee neem of dat ik gewoon op de Nano's blijf rijden. Toptijden ga ik toch niet rijden op de beklimmingen en zeker op vakantie heb je niet zomaar de kans om volgende week met de andere fiets/banden terug te komen. Aan de andere kant kost het nu ook weer geen vermogen.
Wel een hele gave fiets hoor, die Niner!
Wel een hele gave fiets hoor, die Niner!
Campagnolo Ultra Dork
Nano's, help mij eens even..... Welke banden zijn dat?Ernie C. schreef:Op vakantie neem ik alleen de gravelracer mee en ik twijfel nog steeds of ik een paar extra wegbanden mee neem of dat ik gewoon op de Nano's blijf rijden.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
WTB Nano:
Nog iets meer profiel dan een G-One of Conti Cyclocross Speed maar de rolweerstand valt me mee, ik had erger verwacht.
Ik ga af en toe met de vrouw en kinderen het bos in en dan is dat beetje profiel wel prettig. Ik heb dus maar besloten om deze eerst op te rijden voordat ik ze ga vervangen.
Nog iets meer profiel dan een G-One of Conti Cyclocross Speed maar de rolweerstand valt me mee, ik had erger verwacht.
Ik ga af en toe met de vrouw en kinderen het bos in en dan is dat beetje profiel wel prettig. Ik heb dus maar besloten om deze eerst op te rijden voordat ik ze ga vervangen.
Campagnolo Ultra Dork
Zou je die Nano's aanraden voor een all-road gravel/cross fiets of zou je dan eerder die G-One, Conti of nog iets anders pakken?
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
In het kader van de ideale gravelband was ik dus ook erg gecharmeerd van de challenge gravelgrinder 38 mm breed en lekker soepel met 120 tpi. kreeg hem helaas niet tubeless, maar met bibas lijkt het me nog steeds een mooie band met aan de zijkant wat grotere noppen voor mer grip, vooral in de bochten en een wat vlakker loopvlak voor lage rolweerstand.
Vandaag mijn Gravel-racer opgehaald, Bulls Grinder 1.
Ik heb hem "blind" besteld, kon de fiets nergens bewonderen.
Ik zocht een fiets met een breed inzetgebied zoals woon-werk, vakantie ritjes naar het strand, vakantie ritjes in de bergen/heuvels op asfalt. Alternatief voor de MTB bij slecht weer in voorjaar en najaar wanneer het te nat is in het bos om plezier op de MTB te hebben etc.
Ik vind de fiets er fraai uitzien, afwerking lasnaden is strak. Kleur is beter als verwacht, het is een donkere blauw/paarse kleur welke zonder zonlicht richting zwart neigt.
Fiets is achter uitgevoerd met een snelspanner en voor is een steekas geplaatst. Op foto's welke ik vooraf heb bekeken sprongen de remgrepen er erg groot en grof uit. In werkelijkheid valt dit mee, staan iets naar binnen gedraaid en liggen fijn in de hand.
Zojuist een klein ommetje gemaakt op de fiets en zoals verwacht is de fiets wat minder direct als mijn racer. Komt dit door de banden? We gaan het in de toekomst zien.Ook het versnellen gaat niet zo direct en snel als op de racer. Hij remt overigens als een tierelier.
Het is maat 58. Ik was bang dat de stack aan de hoge kant was, helemaal in verhouding tot mijn Canyon Aeroad. Inmiddels 2cm spacers naar boven verplaatst en de zit lijkt me nu niet verkeerd, niet te rechtop waar ik bang voor was maar wel voldoende comfortabel.
Binnenkort maar eens een eerste rit maken om e.e.a. te testen.
Verder moeten er nog bidonhouders worden aangeschaft. Dit gaan waarschijnlijk de eenvoudige zwarte draad modellen worden, lijkt mijzelf het mooist.
Fiets is uitgevoerd met een 46-36 Cranck, denk voor de vakantie het binnenblad te vervangen voor een 34. Of misschien wel een complete Shimano 105 5800 50-34 cranck. Ook een setje 28mm of breder weg banden staan nog op het lijstje. Evenals een setje pedalen, zullen de Shimano SPD PD-A530 worden zodat ze ook met normale schoen kunnen worden gebruikt.
Hier nog enkele foto's.
Ik heb hem "blind" besteld, kon de fiets nergens bewonderen.
Ik zocht een fiets met een breed inzetgebied zoals woon-werk, vakantie ritjes naar het strand, vakantie ritjes in de bergen/heuvels op asfalt. Alternatief voor de MTB bij slecht weer in voorjaar en najaar wanneer het te nat is in het bos om plezier op de MTB te hebben etc.
Ik vind de fiets er fraai uitzien, afwerking lasnaden is strak. Kleur is beter als verwacht, het is een donkere blauw/paarse kleur welke zonder zonlicht richting zwart neigt.
Fiets is achter uitgevoerd met een snelspanner en voor is een steekas geplaatst. Op foto's welke ik vooraf heb bekeken sprongen de remgrepen er erg groot en grof uit. In werkelijkheid valt dit mee, staan iets naar binnen gedraaid en liggen fijn in de hand.
Zojuist een klein ommetje gemaakt op de fiets en zoals verwacht is de fiets wat minder direct als mijn racer. Komt dit door de banden? We gaan het in de toekomst zien.Ook het versnellen gaat niet zo direct en snel als op de racer. Hij remt overigens als een tierelier.
Het is maat 58. Ik was bang dat de stack aan de hoge kant was, helemaal in verhouding tot mijn Canyon Aeroad. Inmiddels 2cm spacers naar boven verplaatst en de zit lijkt me nu niet verkeerd, niet te rechtop waar ik bang voor was maar wel voldoende comfortabel.
Binnenkort maar eens een eerste rit maken om e.e.a. te testen.
Verder moeten er nog bidonhouders worden aangeschaft. Dit gaan waarschijnlijk de eenvoudige zwarte draad modellen worden, lijkt mijzelf het mooist.
Fiets is uitgevoerd met een 46-36 Cranck, denk voor de vakantie het binnenblad te vervangen voor een 34. Of misschien wel een complete Shimano 105 5800 50-34 cranck. Ook een setje 28mm of breder weg banden staan nog op het lijstje. Evenals een setje pedalen, zullen de Shimano SPD PD-A530 worden zodat ze ook met normale schoen kunnen worden gebruikt.
Hier nog enkele foto's.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
De G-One heb ik nog geen ervaring mee maar ik heb wel mijn twijfels of die voldoen als het wat natter is in het bos dus misschien iets minder allround. De Conti's voldeden altijd prima als allround band op de crosser maar met een gravelracer wil je toch het liefst zo breed mogelijk gaan. Misschien is die Challenge Gravelgrinder dan wel de beste optie. Ik vraag mij wel af of die 3mm meer in de praktijk ook zo uitpakken en of het 8 euro per band meer waard is. Ook waren de Conti's zeer slijtvast, van de Gravegrinders weet ik dat niet maar Challenge heeft op dat gebied geen al te beste reputatie.Erik schreef:Zou je die Nano's aanraden voor een all-road gravel/cross fiets of zou je dan eerder die G-One, Conti of nog iets anders pakken?
Campagnolo Ultra Dork
@Vincent,
Mooie fiets! Ze kunnen het dus wel bij Bulls .
Ik heb zelf Time X Roc pedalen. Op wat meer technische stukken is een dubbelzijdig pedaal wel zo prettig. Nadeel is wel wat je een bobbel in het midden van het pedaal hebt als je met normale schoenen rijdt. Met een beetje fatsoenlijke zolen kan ik makkelijk 20-30km fietsen maar met een paar cheapo sneakertjes is het irritant.
Mooie fiets! Ze kunnen het dus wel bij Bulls .
Ik heb zelf Time X Roc pedalen. Op wat meer technische stukken is een dubbelzijdig pedaal wel zo prettig. Nadeel is wel wat je een bobbel in het midden van het pedaal hebt als je met normale schoenen rijdt. Met een beetje fatsoenlijke zolen kan ik makkelijk 20-30km fietsen maar met een paar cheapo sneakertjes is het irritant.
Campagnolo Ultra Dork