Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

zijspoor
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jun 2010 11:16

zijspoor 13 nov 2011 14:46

mca schreef:Ik heb al even lopen zoeken voor de R700 en 6650 maar dat valt een beetje tegen. Dit zijn oude niet meer gang bare modellen. De 6750 ziet er wel spacy uit maar zijn daar ook veel alternatieve bladen voor of zit ik dan vast aan de shimano bladen?
Hoi mca,

Kijk eens op marktplaats of kijk eens op internet zoals de R700 bij Extraparts.
Overigens heb je ook een courante Shimano R600 splinternieuw voor 84 euri bij onze oosterburen. Daar kan je heel wat bladen voor bij kopen, als je niet alleen ook naar de fiets wil kijken :D
Zie link: http://www.rose.nl/artikel/shimano-comp ... aid:176350

Er zijn genoeg leveranciers, welke vervangende bladen voor Shimano racegroepen leveren. Denk aan de limitatieve opsomming van TA, Stronglight, FSA , BBB etcetera. Kijk maar eens in een webshop van Salden, Rose of andere aanbieders om een beeld te vormen.

Gewoon crankset (denk aan cranklengte!) vervangen en als je geen cassette vervangt dan moet de kettinglengte geen probleem zijn. Gewoon even nalopen, net als de afstelling van je voorderailleur. En dan niets onnodig vervangen, als het prima zijn werk doet.
En dan gewoon gaan fietsen...


Met vriendelijke groet,

Ron
Opgeven is geen optie

Gebruikersavatar
Superstick
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 aug 2011 08:10

Gebruikersavatar Superstick 14 nov 2011 08:00

amclassic-fan schreef:Het aantal topics over wat voor een crankstel begint wel erg uit de hand te lopen. Daarom lijkt het me beter dat we die discussies centraal in dit ene topic voortaan.

Welk crankstel ideaal is hangt af van je klimcapaciteiten en waar je gaat fietsen. Rij je enkel in vlakke Hollandse polders en heb je geen intenties om naar Zuid-Limburg (of verder) dan ben je het beste af met een dubbel crankstel. Wil je wel gaan klimmen en geen geboren berggeit dan is een compact of een triple de beste keus. Triples zijn de laatste jaren niet bepaald in de mode, eigenlijk kan je enkel nog van Shimano triple groepen kopen. Bij de triple crankstellen is de Q-factor (de afstand tussen de pedalen) groter, maar bij de huidige HT2 crankstellen van Shimano is dit verschil gereduceerd tot slechts 9 mm.
Valt de keuze op een compact crank dan is de keuze niet gelimiteerd, iedere groep is ook als compact verkrijgbaar. Je zit dan wel met het nadeel dat je op z'n minst het kleine voorblad moet wisselen om ook op het vlakke een fijn verzet te hebben.

Kort samengevat de plus- en minpunten:
Dubbel:[53x39]
+ looks
+ gewicht
+ q-factor
- 39 is voor echte stoempers te licht in de polder, in welk geval er gesleuteld zal moeten worden
- 39 is voor velen te zwaar in de bergen, maar het kleinst mogelijke binnenblad is 38 (Shimano / SRAM) of 39 (Campa)
- in veel gevallen zal de cassette aangepast moeten worden aan het terrein

Triple: [53x39x30 of 50x40x30]
+ grootste bereik
+ lichtst mogelijke verzet (30x28 bij Shimano, 30x29 bij Campa)
+ geen noodzaak om te sleutelen, ook niet achteraan
- looks
- 100 tot 130 gram zwaarder
- niet mogelijk met Campa 11-speed, Shimano Dura Ace of SRAM groepen
- qfactor

Compact: [50x34]
+ looks
+ gewicht
+ flexibiliteit; je kunt er allerlei bladen op te schroeven
+ q-factor
+ goedkope oplossing als je om wilt bouwen vanaf een dubbel of triple
- lichtste verzet is 10% zwaarder dan bij triple (34x28 bij Shimano, 34x29 bij Campa)
- scheve kettinglijn / weinig bruikbare verzetten op 't vlakke, daarom sleutelen (op 't vlakke), zowel vooraan als achteraan
Sram Apex komt nu met een grotere cassette: grootste tandwiel = 32. Dan kan er gereden worden met een verzet van 34x32 in de compact-groep.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13678
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 nov 2011 20:32

Als je dan toch bezig bent neem dan het zekere voor het onzekere en monteer meteen een 11/36, dat maakt dan ook niet meer uit. X.9 bv

Gebruikersavatar
bikerbob
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:57

Gebruikersavatar bikerbob 20 nov 2011 20:42

Ik heb het grootste gedeelte van het topic doorgelezen maar heb nog een vraag. Ik heb op dit moment een triple met 52-39-30 en 12-25. Nu rijdt ik zelf niet zoveel op de de 52, maar meer op de 39. En eigenlijk gebruik ik de de kransjes 12,13,14 niet. Zat er aan te denken om de cassette te wisselen naar een 15-25, omdat het dan telkens een tandje zwaarder of lichter wordt. Hoe is jullie ervaring met deze combi? Aan te raden of juist niet? alvast dank

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 nov 2011 12:28

Dat gaat niet fijn rijden, want je moet dan je ketting helemaal schuin leggen op de verzetten die je veel gebruikt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
bikerbob
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:57

Gebruikersavatar bikerbob 21 nov 2011 17:27

amclassic-fan schreef:Dat gaat niet fijn rijden, want je moet dan je ketting helemaal schuin leggen op de verzetten die je veel gebruikt.
bedankt voor je reactie.
Het zou dus beter zijn om een compact te monteren als ik deze cassette wil gebruiken? Of helemaal niet deze cassette?

gt56
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2011 09:55

gt56 21 nov 2011 17:39

bikerbob schreef:Ik heb het grootste gedeelte van het topic doorgelezen maar heb nog een vraag. Ik heb op dit moment een triple met 52-39-30 en 12-25. Nu rijdt ik zelf niet zoveel op de de 52, maar meer op de 39. En eigenlijk gebruik ik de de kransjes 12,13,14 niet. Zat er aan te denken om de cassette te wisselen naar een 15-25, omdat het dan telkens een tandje zwaarder of lichter wordt. Hoe is jullie ervaring met deze combi? Aan te raden of juist niet? alvast dank
Die 12, 13 en 14 ga je missen als het lang bergaf gaat

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 nov 2011 19:56

bikerbob schreef:
amclassic-fan schreef:Dat gaat niet fijn rijden, want je moet dan je ketting helemaal schuin leggen op de verzetten die je veel gebruikt.
bedankt voor je reactie.
Het zou dus beter zijn om een compact te monteren als ik deze cassette wil gebruiken? Of helemaal niet deze cassette?
Ik zou eerder de 52 door een 48 vervangen of je moet per sé van je triple af willen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
bikerbob
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:57

Gebruikersavatar bikerbob 21 nov 2011 20:36

gt56 schreef:
bikerbob schreef:Ik heb het grootste gedeelte van het topic doorgelezen maar heb nog een vraag. Ik heb op dit moment een triple met 52-39-30 en 12-25. Nu rijdt ik zelf niet zoveel op de de 52, maar meer op de 39. En eigenlijk gebruik ik de de kransjes 12,13,14 niet. Zat er aan te denken om de cassette te wisselen naar een 15-25, omdat het dan telkens een tandje zwaarder of lichter wordt. Hoe is jullie ervaring met deze combi? Aan te raden of juist niet? alvast dank
Die 12, 13 en 14 ga je missen als het lang bergaf gaat
Als ik de bergen in ga, kan ik altijd nog de 12-25 terugzetten
amclassic-fan schreef:
bikerbob schreef:
amclassic-fan schreef:Dat gaat niet fijn rijden, want je moet dan je ketting helemaal schuin leggen op de verzetten die je veel gebruikt.
bedankt voor je reactie.
Het zou dus beter zijn om een compact te monteren als ik deze cassette wil gebruiken? Of helemaal niet deze cassette?
Ik zou eerder de 52 door een 48 vervangen of je moet per sé van je triple af willen.
Nee, de triple vindt ik wel handig voor in de bergen. de gedacht is om de cassette puur te gebruiken voor het vlakke, vandaar de 15-25.
Is er nog een speciale reden waarom een 48 en niet een 50?

florijn11
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 nov 2011 23:41

florijn11 22 nov 2011 18:45

Hallo

Ik ben nieuw op dit Forum 62 jaar en net met de VUT.
Ik heb mijn voorblad van mijn compact vervangen door een TA 44 en samen met een 12-23 cassette nu lekker op het vlakke.
Vooral het hebben van de 14 15 16 17 18 is lekker om op het vlakke te rijden tussen de 28 en 38 km/h
Ga ik naar Limburg dan monteer ik een 11-28 cassette.
Op de korte afdalingen mis ik de 50 niet.

Hebben jullie nog andere ideeen ?

Marius

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27989
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 nov 2011 19:20

44x28 lijkt me erg zwaar in Limburg.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 nov 2011 19:27

Hij rijdt volgens mij met 34-44. Ik snap alleen niet wat de vraag nu is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie