Pagina 24 van 125
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 13 nov 2011 14:46
door zijspoor
mca schreef:Ik heb al even lopen zoeken voor de R700 en 6650 maar dat valt een beetje tegen. Dit zijn oude niet meer gang bare modellen. De 6750 ziet er wel spacy uit maar zijn daar ook veel alternatieve bladen voor of zit ik dan vast aan de shimano bladen?
Hoi mca,
Kijk eens op marktplaats of kijk eens op internet zoals de R700 bij Extraparts.
Overigens heb je ook een courante Shimano R600 splinternieuw voor 84 euri bij onze oosterburen. Daar kan je heel wat bladen voor bij kopen, als je niet alleen ook naar de fiets wil kijken
Zie link:
http://www.rose.nl/artikel/shimano-comp ... aid:176350
Er zijn genoeg leveranciers, welke vervangende bladen voor Shimano racegroepen leveren. Denk aan de limitatieve opsomming van TA, Stronglight, FSA , BBB etcetera. Kijk maar eens in een webshop van Salden, Rose of andere aanbieders om een beeld te vormen.
Gewoon crankset (denk aan cranklengte!) vervangen en als je geen cassette vervangt dan moet de kettinglengte geen probleem zijn. Gewoon even nalopen, net als de afstelling van je voorderailleur. En dan niets onnodig vervangen, als het prima zijn werk doet.
En dan gewoon gaan fietsen...
Met vriendelijke groet,
Ron
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 14 nov 2011 08:00
door Superstick
amclassic-fan schreef:Het aantal topics over wat voor een crankstel begint wel erg uit de hand te lopen. Daarom lijkt het me beter dat we die discussies centraal in dit ene topic voortaan.
Welk crankstel ideaal is hangt af van je klimcapaciteiten en waar je gaat fietsen. Rij je enkel in vlakke Hollandse polders en heb je geen intenties om naar Zuid-Limburg (of verder) dan ben je het beste af met een dubbel crankstel. Wil je wel gaan klimmen en geen geboren berggeit dan is een compact of een triple de beste keus. Triples zijn de laatste jaren niet bepaald in de mode, eigenlijk kan je enkel nog van Shimano triple groepen kopen. Bij de triple crankstellen is de Q-factor (de afstand tussen de pedalen) groter, maar bij de huidige HT2 crankstellen van Shimano is dit verschil gereduceerd tot slechts 9 mm.
Valt de keuze op een compact crank dan is de keuze niet gelimiteerd, iedere groep is ook als compact verkrijgbaar. Je zit dan wel met het nadeel dat je op z'n minst het kleine voorblad moet wisselen om ook op het vlakke een fijn verzet te hebben.
Kort samengevat de plus- en minpunten:
Dubbel:[53x39]
+ looks
+ gewicht
+ q-factor
- 39 is voor echte stoempers te licht in de polder, in welk geval er gesleuteld zal moeten worden
- 39 is voor velen te zwaar in de bergen, maar het kleinst mogelijke binnenblad is 38 (Shimano / SRAM) of 39 (Campa)
- in veel gevallen zal de cassette aangepast moeten worden aan het terrein
Triple: [53x39x30 of 50x40x30]
+ grootste bereik
+ lichtst mogelijke verzet (30x28 bij Shimano, 30x29 bij Campa)
+ geen noodzaak om te sleutelen, ook niet achteraan
- looks
- 100 tot 130 gram zwaarder
- niet mogelijk met Campa 11-speed, Shimano Dura Ace of SRAM groepen
- qfactor
Compact: [50x34]
+ looks
+ gewicht
+ flexibiliteit; je kunt er allerlei bladen op te schroeven
+ q-factor
+ goedkope oplossing als je om wilt bouwen vanaf een dubbel of triple
- lichtste verzet is 10% zwaarder dan bij triple (34x28 bij Shimano, 34x29 bij Campa)
- scheve kettinglijn / weinig bruikbare verzetten op 't vlakke, daarom sleutelen (op 't vlakke), zowel vooraan als achteraan
Sram Apex komt nu met een grotere cassette: grootste tandwiel = 32. Dan kan er gereden worden met een verzet van 34x32 in de compact-groep.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 19 nov 2011 20:32
door wasbeer2006
Als je dan toch bezig bent neem dan het zekere voor het onzekere en monteer meteen een 11/36, dat maakt dan ook niet meer uit. X.9 bv
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 20 nov 2011 20:42
door bikerbob
Ik heb het grootste gedeelte van het topic doorgelezen maar heb nog een vraag. Ik heb op dit moment een triple met 52-39-30 en 12-25. Nu rijdt ik zelf niet zoveel op de de 52, maar meer op de 39. En eigenlijk gebruik ik de de kransjes 12,13,14 niet. Zat er aan te denken om de cassette te wisselen naar een 15-25, omdat het dan telkens een tandje zwaarder of lichter wordt. Hoe is jullie ervaring met deze combi? Aan te raden of juist niet? alvast dank
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 21 nov 2011 12:28
door amclassic-fan
Dat gaat niet fijn rijden, want je moet dan je ketting helemaal schuin leggen op de verzetten die je veel gebruikt.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 21 nov 2011 17:27
door bikerbob
amclassic-fan schreef:Dat gaat niet fijn rijden, want je moet dan je ketting helemaal schuin leggen op de verzetten die je veel gebruikt.
bedankt voor je reactie.
Het zou dus beter zijn om een compact te monteren als ik deze cassette wil gebruiken? Of helemaal niet deze cassette?
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 21 nov 2011 17:39
door gt56
bikerbob schreef:Ik heb het grootste gedeelte van het topic doorgelezen maar heb nog een vraag. Ik heb op dit moment een triple met 52-39-30 en 12-25. Nu rijdt ik zelf niet zoveel op de de 52, maar meer op de 39. En eigenlijk gebruik ik de de kransjes 12,13,14 niet. Zat er aan te denken om de cassette te wisselen naar een 15-25, omdat het dan telkens een tandje zwaarder of lichter wordt. Hoe is jullie ervaring met deze combi? Aan te raden of juist niet? alvast dank
Die 12, 13 en 14 ga je missen als het lang bergaf gaat
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 21 nov 2011 19:56
door amclassic-fan
bikerbob schreef:amclassic-fan schreef:Dat gaat niet fijn rijden, want je moet dan je ketting helemaal schuin leggen op de verzetten die je veel gebruikt.
bedankt voor je reactie.
Het zou dus beter zijn om een compact te monteren als ik deze cassette wil gebruiken? Of helemaal niet deze cassette?
Ik zou eerder de 52 door een 48 vervangen of je moet per sé van je triple af willen.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 21 nov 2011 20:36
door bikerbob
gt56 schreef:bikerbob schreef:Ik heb het grootste gedeelte van het topic doorgelezen maar heb nog een vraag. Ik heb op dit moment een triple met 52-39-30 en 12-25. Nu rijdt ik zelf niet zoveel op de de 52, maar meer op de 39. En eigenlijk gebruik ik de de kransjes 12,13,14 niet. Zat er aan te denken om de cassette te wisselen naar een 15-25, omdat het dan telkens een tandje zwaarder of lichter wordt. Hoe is jullie ervaring met deze combi? Aan te raden of juist niet? alvast dank
Die 12, 13 en 14 ga je missen als het lang bergaf gaat
Als ik de bergen in ga, kan ik altijd nog de 12-25 terugzetten
amclassic-fan schreef:bikerbob schreef:amclassic-fan schreef:Dat gaat niet fijn rijden, want je moet dan je ketting helemaal schuin leggen op de verzetten die je veel gebruikt.
bedankt voor je reactie.
Het zou dus beter zijn om een compact te monteren als ik deze cassette wil gebruiken? Of helemaal niet deze cassette?
Ik zou eerder de 52 door een 48 vervangen of je moet per sé van je triple af willen.
Nee, de triple vindt ik wel handig voor in de bergen. de gedacht is om de cassette puur te gebruiken voor het vlakke, vandaar de 15-25.
Is er nog een speciale reden waarom een 48 en niet een 50?
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 22 nov 2011 18:45
door florijn11
Hallo
Ik ben nieuw op dit Forum 62 jaar en net met de VUT.
Ik heb mijn voorblad van mijn compact vervangen door een TA 44 en samen met een 12-23 cassette nu lekker op het vlakke.
Vooral het hebben van de 14 15 16 17 18 is lekker om op het vlakke te rijden tussen de 28 en 38 km/h
Ga ik naar Limburg dan monteer ik een 11-28 cassette.
Op de korte afdalingen mis ik de 50 niet.
Hebben jullie nog andere ideeen ?
Marius
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 22 nov 2011 19:20
door havana
44x28 lijkt me erg zwaar in Limburg.
Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Geplaatst: 22 nov 2011 19:27
door amclassic-fan
Hij rijdt volgens mij met 34-44. Ik snap alleen niet wat de vraag nu is.