Vandaag geklust aan de fiets
Zoals eerder al gemeld had ik mijn fiets voor een voorjaarsbeurt weggebracht naar CycleYou op de Schellingwouderdijk (Amsterdam) Gisteren kreeg ik dan het bericht dat 'ie klaar was en nadat ik € 75,00 had achtergelaten nam ik mijn fiets weer mee, voorwiel gerepareerd, speling uit het achterwiel weg, alles gesmeerd en afgesteld en zo schoon als een nieuwe fiets.
Gisteravond wilde ik mijn nieuwe carbon zadelpen monteren maar helaas.....oude zadelpen zat zo vast als een huis (en dat terwijl ik 'm toch echt met kopervet had ingesmeerd vóór montage Wel weer wat geleerd: kopervet, aluminium zadelpen en stalen frame gaan niet samen
Amoniak, azijn, kruipolie, WD40, gat boren en staaf er doorheen.......niks werkte....kortom: morgen een zaagblad kopen en dan ben ik de komende paar uur wel onder de pannen
En om alles nog leuker te maken, ook na het afstellen heb ik nog steeds dat 'ie op de 2 meest gebruikte kransjes of 2 afschakelt of 2 opschakelt i.p.v. 1 dus als ik de tijd terug kon draaien naar eind van de zomer 2015 dan had ik die € 699,00 voor een 2015 Chorus kit in mijn zak gehouden en was ik met Ultegra blijven rijden. Campagnolo is mooier, dat blijf ik vinden maar het schakelt K met P. En ik had uiteraard eens in de zoveel maanden mijn zadelpen even losgedraaid.
Samenvattend: het zit allemaal niet mee......
Dan nu maar een troostbiertje
Gisteravond wilde ik mijn nieuwe carbon zadelpen monteren maar helaas.....oude zadelpen zat zo vast als een huis (en dat terwijl ik 'm toch echt met kopervet had ingesmeerd vóór montage Wel weer wat geleerd: kopervet, aluminium zadelpen en stalen frame gaan niet samen
Amoniak, azijn, kruipolie, WD40, gat boren en staaf er doorheen.......niks werkte....kortom: morgen een zaagblad kopen en dan ben ik de komende paar uur wel onder de pannen
En om alles nog leuker te maken, ook na het afstellen heb ik nog steeds dat 'ie op de 2 meest gebruikte kransjes of 2 afschakelt of 2 opschakelt i.p.v. 1 dus als ik de tijd terug kon draaien naar eind van de zomer 2015 dan had ik die € 699,00 voor een 2015 Chorus kit in mijn zak gehouden en was ik met Ultegra blijven rijden. Campagnolo is mooier, dat blijf ik vinden maar het schakelt K met P. En ik had uiteraard eens in de zoveel maanden mijn zadelpen even losgedraaid.
Samenvattend: het zit allemaal niet mee......
Dan nu maar een troostbiertje
Afstellen luistert wat nauwer bij campa maar chorus kàn net zo goed schakelen als ultegra (zeg ik als overtuigd shimano rijder), cable routing en casing length hebben bij campa meer invloed op schakelgedrag. Niet bij neerleggen dus.... Fine tunen!!!
Oh ja en je 'handige buurmannenvet' de deur uit doen.
Oh ja en je 'handige buurmannenvet' de deur uit doen.
Hmm, ik rij al ruim tien jaar met campa (chorus vooral) en heb echt nog nooit problemen met afstellen gehad.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik rijd met Ultegra 11-speed en met Chorus 11-speed. Mijn ervaring is ook dat Chorus wat lastiger af te stellen is en ook vaker afgesteld moet worden. Maar Chorus ziet er inderdaad wat fraaier uit.
Real men wear blûk!!! Marcel
Casing lenght? Bedoel je daar kabellengte mee?lawnmower schreef:Afstellen luistert wat nauwer bij campa maar chorus kàn net zo goed schakelen als ultegra (zeg ik als overtuigd shimano rijder), cable routing en casing length hebben bij campa meer invloed op schakelgedrag. Niet bij neerleggen dus.... Fine tunen!!!
Oh ja en je 'handige buurmannenvet' de deur uit doen.
Voor wat betreft het kopervet, perfect spul hoor! Ik heb nooit meer vastgeroeste bouten en tot nu toe werkte het prima. Het kan ook zijn dat ik niet de hele pen heb ingesmeerd, maar dat zie ik wel als 'ie er ooit komt.......
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
Het lijkt mij als je casing lenght vertaalt, je kooi lengte krijgt en geen kabellengte!
Dit gaat om het laatste stukje buitenkabel naar je achter-derailleur. Dat heeft bij Campa invloed op je schakel kwaliteit. Ik heb daar eens een langere voor genomen (een paar cm), om één of andere reden. Schakelde toen slecht. Toen weer het originele stuk terug geplaatst, et voila, schakelde weer als een zonnetje!
Daarnaast kan het ook nog uitmaken hoe je de (binnen-) kabel onder de bout klemt bij de achterderailleur.
Daarnaast kan het ook nog uitmaken hoe je de (binnen-) kabel onder de bout klemt bij de achterderailleur.
Dit weekend mijn winter/Tacx-fiets (Specialized Allez) omgebouwd (8 naar 10 speed). Vorig jaar op Marktplaats gekocht voor 400,-, model 2014. Frame van aluminium, volledig afgemonteerd met Claris. Frame in perfecte staat. Toen al met de gedachte gekocht dat ik er zelf wat mee wilde prutsen. Om van te leren en de fiets 'op te waarderen'. Vorige week groot deel van groepset Shimano 105 op de kop weten te tikken. YouTube op de IPad, fiets in de bijkeuken en gaan. Vond het te gek om te doen en het is me nog gelukt ook (waarover ik vooraf mijn twijfels had).
Ondervind idd ook hetzelfde met chorus dat het wat moeilijker afstelt, maar eens afgesteld blijft het wel lang perfect werken (minder rek in kabels en tandwielen/ketting blijven merkbaar langer goed dan ultegra).
Op mijn caad10 heb ik de chorus nooit goed werkend gekregen(veel "drag" op de achterderri desondanks nieuwe kabelset). Alles overgebouwd op een cinelli alu frame en wonder boven wonder werkt het nu perfect. Ik heb het gevoel dat, vooral voor de achterderailleur, heel gevoelig is voor weerstand in de kabels. Zorg ervoor dat je de kabels aan het stuur langs de buitenkant legt, en niet aan de binnekant (kan van de duimknop). Die bocht is scherper en zorgt voor weerstand en dus schakelproblemen. Check ook je kabelliner onderaan je bracket, als deze ingesleten is of plakkerig is door sportdrank dan krijg je ook schakelproblemen. Verder is uiteraard een perfect rechte derrailleurpad een must...maar dat wist je wellicht wel.
De campa aandrijftrein is wel merkbaar stiller dan mijn ultegra di2. Maar di2 is zo no-nonsens en onderhousloos...ratio en emotie...het blijft een moeilijke keuze:-)
Hopelijk komt het nog in orde en kan je nog lang genieten van je nieuw italiaans groepje. Het kan en moet gewoon perfect werken als het goed is afgesteld...prent je vooral niet in dat het niet goed kan werken. Meer zelfs, mijn chorus 2014 groep werkt eigenlijk gewoon net zo goed als mijn ultegra di2 groep...alleen shimt de voorderri nog niet automatisch
Op mijn caad10 heb ik de chorus nooit goed werkend gekregen(veel "drag" op de achterderri desondanks nieuwe kabelset). Alles overgebouwd op een cinelli alu frame en wonder boven wonder werkt het nu perfect. Ik heb het gevoel dat, vooral voor de achterderailleur, heel gevoelig is voor weerstand in de kabels. Zorg ervoor dat je de kabels aan het stuur langs de buitenkant legt, en niet aan de binnekant (kan van de duimknop). Die bocht is scherper en zorgt voor weerstand en dus schakelproblemen. Check ook je kabelliner onderaan je bracket, als deze ingesleten is of plakkerig is door sportdrank dan krijg je ook schakelproblemen. Verder is uiteraard een perfect rechte derrailleurpad een must...maar dat wist je wellicht wel.
De campa aandrijftrein is wel merkbaar stiller dan mijn ultegra di2. Maar di2 is zo no-nonsens en onderhousloos...ratio en emotie...het blijft een moeilijke keuze:-)
Hopelijk komt het nog in orde en kan je nog lang genieten van je nieuw italiaans groepje. Het kan en moet gewoon perfect werken als het goed is afgesteld...prent je vooral niet in dat het niet goed kan werken. Meer zelfs, mijn chorus 2014 groep werkt eigenlijk gewoon net zo goed als mijn ultegra di2 groep...alleen shimt de voorderri nog niet automatisch