De teloorgang van Campagnolo
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Hier is er nog een fiets met veloce 10sp in gebruik.
De groep is al meer dan 15 jaar oud en zit nu op een cross/ gravelfiets.
En ik denk dat het spul nog prima een paar jaar mee kan. (Slijtage onderdelen daargelaten)
De groep is al meer dan 15 jaar oud en zit nu op een cross/ gravelfiets.
En ik denk dat het spul nog prima een paar jaar mee kan. (Slijtage onderdelen daargelaten)
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
9 speed Campa (en 6 speed) is volkomen tijdloos. Gelukkig nog veel van op zolder en verkrijgbaar.
Edit: en met een 16

Niet zijken maar reiden !
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5629
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik mishandel ondertussen al 4 jaar een 11 speed Potenza H11 groep ( alleen shifters, remklauwen en derailleurs ) op mijn gravel en allroad bike. Die groep functioneert prima zelfs vol met modder en zooi. De derialleur heeft geen clutch systeem, maar in de praktijk maakt dat weinig uit. Voorbladen zijn 48-33 op een rotor crank en ik gebruik dan ook nog eens SRAM cassettes. Op 11speed kan echt alles. Wie heeft er EKAR nodig? H11 werkt prima offroad.
Het potenza spul was dus ook meer dan degelijk genoeg en in Corona tijd was het een van de weinige dingen die ik kon krijgen.
Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat mijn oude Campagnolo 10 speed groepen die schakelen veel beter ( record en centaur met ultrashift ). Ik heb ook 11 speed chorus gereden en ook dat schakelde beter dan potenza.
Ik begrijp niet waarom ze ergens in 2007 de lagere groepen een soort van downgrade gegeven hebben naar dat powershift escape systeem. Daarna had je een tijdje. 10sp Veloce, 10sp Centaur ( met rode accenten ), Athena 11sp( aluminium ), Athena 11sp Carbon, Chorus 11, Record 11, Super record 11 en jawel Super record RS....
Centaur en Veloce waren powershift. De eerste generaties van Athena waren ook gewoon ultrashift, maar dat werd daarna ook gedowngrade naar powershift...
10sp Centaur en Veloce van voor 2007 zijn wel allemaal Ultrashift. Mijn aluminium Centaur 10sp van de vroege jaren 2000 is een ongelofelijk degelijke groep ( hetzelfde als 9-10sp record van een aantal jaar eerden, zonder de titanium onderdelen ) Deze vind ik ook het lekkerste schakelen, omdat de aluminium schakelhendel een stukje stijver is dan de plastic hendel van de volledig carbon Record groep die ik ook heb. Echt van mijn part brengen ze die volledig aluminium 10sp groep opnieuw uit. Oerdelegijk, mooi, veel schakelgevoel, makkelijk te onderhouden.
Ik ben het er overigens mee eens dat Potenza eigenlijk gewoon Athena verving. Die naamgeving en rangorde is soms verwarrend maar het is vaker voorgekomen. Daytona werd Chorus. Maar er waren ooit nog goedkopere groepen in de lineup Mirage en Xenon. Die heb ik overigens nooit gebruikt of in handen gehad.
Anyway - een van de grootste fouten van Campa vind ik dus dit Escape/Powershift gedoe- niet omdat het niet of slecht werkt. Maar omdat tanden naar beneden rammen met ultrashift zo veel meer voldoening geeft.
Het potenza spul was dus ook meer dan degelijk genoeg en in Corona tijd was het een van de weinige dingen die ik kon krijgen.
Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat mijn oude Campagnolo 10 speed groepen die schakelen veel beter ( record en centaur met ultrashift ). Ik heb ook 11 speed chorus gereden en ook dat schakelde beter dan potenza.
Ik begrijp niet waarom ze ergens in 2007 de lagere groepen een soort van downgrade gegeven hebben naar dat powershift escape systeem. Daarna had je een tijdje. 10sp Veloce, 10sp Centaur ( met rode accenten ), Athena 11sp( aluminium ), Athena 11sp Carbon, Chorus 11, Record 11, Super record 11 en jawel Super record RS....
Centaur en Veloce waren powershift. De eerste generaties van Athena waren ook gewoon ultrashift, maar dat werd daarna ook gedowngrade naar powershift...
10sp Centaur en Veloce van voor 2007 zijn wel allemaal Ultrashift. Mijn aluminium Centaur 10sp van de vroege jaren 2000 is een ongelofelijk degelijke groep ( hetzelfde als 9-10sp record van een aantal jaar eerden, zonder de titanium onderdelen ) Deze vind ik ook het lekkerste schakelen, omdat de aluminium schakelhendel een stukje stijver is dan de plastic hendel van de volledig carbon Record groep die ik ook heb. Echt van mijn part brengen ze die volledig aluminium 10sp groep opnieuw uit. Oerdelegijk, mooi, veel schakelgevoel, makkelijk te onderhouden.
Ik ben het er overigens mee eens dat Potenza eigenlijk gewoon Athena verving. Die naamgeving en rangorde is soms verwarrend maar het is vaker voorgekomen. Daytona werd Chorus. Maar er waren ooit nog goedkopere groepen in de lineup Mirage en Xenon. Die heb ik overigens nooit gebruikt of in handen gehad.
Anyway - een van de grootste fouten van Campa vind ik dus dit Escape/Powershift gedoe- niet omdat het niet of slecht werkt. Maar omdat tanden naar beneden rammen met ultrashift zo veel meer voldoening geeft.
The new EscapeTM mechanism used in the XenonTM , MirageTM, VeloceTM and CentaurTM groupsets introduces an interesting evolution of the ErgopowerTM control and offers a series of very significant benefits. The first advantage is a weight reduction of about 40 grams, obtained thanks to a simpler mechanism with fewer movin parts, where indexing is entrusted to an arm similar to that of the escape mechanism of a clockwork watch. The second and no less important benefit is the substantial absence of any extraordinary maintenance as the indexing function is no longer entrustedto springs but, as we have said, to a different release-engage mechanismwhich is effectively free from any kind of wear. This means that apart from periodical lubrication of the system for preventing any rusting phenomena, the ErgopowerTM EscapeTM control offers years and years of impeccable “coupon-free” operation. The EscapeTM mechanism is also distinguished by the downshift indexing of the front derailleur which moves with precision ont the smallest sprocket every time the control lever is operated; it does of course retain the possibility of making small adjustments that prevent contact with the chain during extreme crossovers. Finally it should be noted that the operating force is slightly lower than that of the classic mechanism.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Daytona werd Centaur en dat moest blijkbaar omdat ze Daytona niet mochten gebruiken.
Ik ben begonnen met Xenon 10 speed met QS plastic fantastic ergopowers op een Comp Triple groep. Dat reed eigenlijk verrassend goed. De 105 groep die daarna kwam was eigenlijk gewoon minder goed. Minder precies met schakelen, ketting en tandwielen sleten harder, zwaarder en geen 42 in de triple crank.
Daarna uit nood maar geupgrade naar DA, omdat ik al dure Shimano wielen had.
Toen kwam de gravelbike met Sram en al snel weer Campa 10 speed. Daar rijd ik nu nog mee. Altijd semi-klassiekers met Chorus of Centaur. Zolang ik nog onderdelen kan krijgen, blijf ik dat doen, al kijk ik soms wel of er nog een mooie (Super) Record 11 speed groep op Marktplaats komt, wel met 5 arm crank en niet zo'n rare moderne.
Ik ben begonnen met Xenon 10 speed met QS plastic fantastic ergopowers op een Comp Triple groep. Dat reed eigenlijk verrassend goed. De 105 groep die daarna kwam was eigenlijk gewoon minder goed. Minder precies met schakelen, ketting en tandwielen sleten harder, zwaarder en geen 42 in de triple crank.
Daarna uit nood maar geupgrade naar DA, omdat ik al dure Shimano wielen had.
Toen kwam de gravelbike met Sram en al snel weer Campa 10 speed. Daar rijd ik nu nog mee. Altijd semi-klassiekers met Chorus of Centaur. Zolang ik nog onderdelen kan krijgen, blijf ik dat doen, al kijk ik soms wel of er nog een mooie (Super) Record 11 speed groep op Marktplaats komt, wel met 5 arm crank en niet zo'n rare moderne.
Campagnolo Ultra Dork
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41168
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Koop je ook een Ultegra di2 groep voor of een 105di met Assioma powerpedalen.
En zie bij de huidige interne bekabeling maar eens een mechanische groep te monteren.... Succes
En zie bij de huidige interne bekabeling maar eens een mechanische groep te monteren.... Succes

Less is bore
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5629
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Chorus 2x12 hydraulisch 899,00 €, voor velgremmen 849,00 € '
Campagnolo Ekar 899,00 €
Campagnolo Ekar 899,00 €
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14214
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Prijs is geen issue, hooguit de OEM prijzen voor eerste montage die ken ik niet van Campa.
Die kon ik wel van shimano MTB groepen en dan sla je stijl achterover. XT derrie voor 12 euro inkoop, goed dat was ook in inmiddels 2018 maar toch.
Die kon ik wel van shimano MTB groepen en dan sla je stijl achterover. XT derrie voor 12 euro inkoop, goed dat was ook in inmiddels 2018 maar toch.
Al twee keer gelukt. Dank je wel.daniel1975 schreef: ↑05 mar 2025 13:41 En zie bij de huidige interne bekabeling maar eens een mechanische groep te monteren.... Succes![]()

Ik denk dat de uitdaging meer is een frame te vinden waar je nog een mechanisch bediende groep op kan monteren. Veel frames zijn tegenwoordig toch electronisch bediend only. Dus ja, als je dan niet een leuk geprijsde passende groep in het assortiment hebt dan vis je daar sowieso achter het net.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14214
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De frames maken niet zoveel uit. De meeste willen electronisch als ze een fiets van 4 a 5K kopen zo simpel is het.