Karl66 schreef:Maar kan dat niet komen als je tijdens een D1 rit continue gelletjes, sportdrank en reepjes zit weg te werken? Als je de hele tijd koolhydraten blijft aanvoeren, dan is dat natuurlijk wel een gemakkelijke brandstof voor je lichaam. Tijdens zo'n lange duurrit van een uur of vijf eet ik twee plakken ontbijkoek en drink ik water, verder niks. Dan moet je lichaam wel vet verbranden.
Dan val ik van m'n fiets en/of voel ik me de volgende dag als een vaatdoekje (vooral wanneer ik weer op de fiets stap om weer 3u+ te rijden). Al eet ik natuurlijk geen gelletjes tijdens een D1 duurrit, maar wel een stuk of 4-5 muesli repen/sultana/stroopwafel/snelle jelle's.
Ik weet dat je lichaam moet wennen aan het rijden op vet verbranding i.p.v. enkel koolhydraten, maar als je vervolgens minder kilometers rijdt, je pieken lager liggen en tempo wisselingen killing worden, dan wegen de voordelen van 'lange D1 ritten op enkel vet verbranding' niet op tegen de nadelen.
Ook denk ik dat -wanneer je prestaties er onder gaan leiden- dat je effectief ook minder kcal verbrand dan wanneer je gewoon elk uur iets eet en op een hoger niveau kunt trainen (en de duurritten dus enkel gebruikt voor herstel of om duurvermogen op te bouwen en niet voor vet verbranding). Die 100kcal van elk uur een muesli reep is het verschil tussen onderin of bovenin je D1 zone te rijden en betaald zich dus dubbel en dwars terug.
Of zie ik hier iets over het hoofd (dit is mijn ervaring op gevoel nu ik door dit topic wat minder probeer te eten tijdens duur ritten).