Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

slakkentempo duurtraining :)

athhretjt
Forum-lid

athhretjt 02 okt 2016 19:46

brutus schreef:Ik rijdt vrij veel D1, ook regelmatig lange ritten van ongeveer 5 uur.
Bleek dat mijn vetverbranding slecht was, zeg maar niet, ik ging bijna meteen op koolhydraten over.
Zonder de juiste voeding kun je dus D1 rijden tot je een ons weegt (spreekwoordelijk) maar de vetverbranding blijft weg.
Waar was dat?
Die kwakzalvers zou ik vermijden!

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 02 okt 2016 19:55

brutus schreef:Ik rijdt vrij veel D1, ook regelmatig lange ritten van ongeveer 5 uur.
Bleek dat mijn vetverbranding slecht was, zeg maar niet, ik ging bijna meteen op koolhydraten over.
Zonder de juiste voeding kun je dus D1 rijden tot je een ons weegt (spreekwoordelijk) maar de vetverbranding blijft weg.
Wel heel bijzondere SMA ben je geweest. Gelukkig verbrand ik wel vet in D1. dan ben ik waarschijnlijk zo'n talent die "voelt" wat ik moet eten??Ik ben wel heel benieuwd welke SMA je dit op je mouw gespeld heeft.

brutus
Forum-lid

brutus 02 okt 2016 20:00

Ik wist dat ik hier niet op moest reageren, en heb er nu al spijt van.
Maar goed, ademanalyse is in mijn ogen op feiten gebaseerd.
Maakt niet uit, lekker doen waar je je goed bij voelt.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 02 okt 2016 20:03

brutus schreef:Ik wist dat ik hier niet op moest reageren, en heb er nu al spijt van.
Maar als jij zegt dat je voornamelijk in D1 (als die D1 klopte en idd D1 was) op koolhydraten draaide dan klopt er iets niet en moet er iets anders aan de hand zijn.

Je hoeft geen spijt te hebben over je post.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 02 okt 2016 20:20

brutus schreef:Ik wist dat ik hier niet op moest reageren, en heb er nu al spijt van.
Beste Brutus,

Leg een rustig uit hoe je eerder trainde welke hartslag bij welke training en wat je waardes waren.En wat zijn de waardes na de inspanningstest want zonder cijfers kan je weinig vaststellen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

monique70
Forum-lid

monique70 02 okt 2016 20:53

Brutus, ik ben serieus geïnteresseerd hoe dat bepaald is en wat je nu anders doet.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 02 okt 2016 21:42

Brutus, uit interesse: praat ons even bij wil je ? Met de getalletjes er bij.
older Budweiser

scoloo
Forum-lid

scoloo 02 okt 2016 22:12

Ook ik ben heel benieuwd Brutus, niet sarcastisch maar echt oprecht. Dit druist namelijk tegen alles in wat ik er allemaal over heb gelezen/geleerd. Nu je die veranderingen hebt doorgebracht verband je wel vet? En fiets je nog steeds zo lang in D1 met die andere voeding?

Ook zijn mijn ervaringen met D1 trainingen compleet anders. Ik verband namelijk zeer goed vet in D1. Ik let goed op mijn voeding maar in iets mindere mate op de macro's. Dit resulteert erin dat ik relatief veel koolhydraten binnen krijg.
Biking is Living!

Karl66
Forum-lid

Karl66 02 okt 2016 22:41

Maar kan dat niet komen als je tijdens een D1 rit continue gelletjes, sportdrank en reepjes zit weg te werken? Als je de hele tijd koolhydraten blijft aanvoeren, dan is dat natuurlijk wel een gemakkelijke brandstof voor je lichaam. Tijdens zo'n lange duurrit van een uur of vijf eet ik twee plakken ontbijkoek en drink ik water, verder niks. Dan moet je lichaam wel vet verbranden.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 02 okt 2016 23:50

Karl66 schreef:Maar kan dat niet komen als je tijdens een D1 rit continue gelletjes, sportdrank en reepjes zit weg te werken? Als je de hele tijd koolhydraten blijft aanvoeren, dan is dat natuurlijk wel een gemakkelijke brandstof voor je lichaam. Tijdens zo'n lange duurrit van een uur of vijf eet ik twee plakken ontbijkoek en drink ik water, verder niks. Dan moet je lichaam wel vet verbranden.
Dan val ik van m'n fiets en/of voel ik me de volgende dag als een vaatdoekje (vooral wanneer ik weer op de fiets stap om weer 3u+ te rijden). Al eet ik natuurlijk geen gelletjes tijdens een D1 duurrit, maar wel een stuk of 4-5 muesli repen/sultana/stroopwafel/snelle jelle's.

Ik weet dat je lichaam moet wennen aan het rijden op vet verbranding i.p.v. enkel koolhydraten, maar als je vervolgens minder kilometers rijdt, je pieken lager liggen en tempo wisselingen killing worden, dan wegen de voordelen van 'lange D1 ritten op enkel vet verbranding' niet op tegen de nadelen.

Ook denk ik dat -wanneer je prestaties er onder gaan leiden- dat je effectief ook minder kcal verbrand dan wanneer je gewoon elk uur iets eet en op een hoger niveau kunt trainen (en de duurritten dus enkel gebruikt voor herstel of om duurvermogen op te bouwen en niet voor vet verbranding). Die 100kcal van elk uur een muesli reep is het verschil tussen onderin of bovenin je D1 zone te rijden en betaald zich dus dubbel en dwars terug.

Of zie ik hier iets over het hoofd (dit is mijn ervaring op gevoel nu ik door dit topic wat minder probeer te eten tijdens duur ritten).

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 03 okt 2016 09:33

@ypuh Waarom wil je bovenin D1 rijden en niet onderin? Het is toch allemaal maar iets van waar je de grens legt? Of begrijp ik je nu verkeerd.
Maar er zit wel heel veel verschil of je in D1 rijdt om af te vallen, of dat je het doet voor je brede basis.

Karl66
Forum-lid

Karl66 03 okt 2016 12:21

Volgens mij gaat het bij een D1 vooral om het aantal uren dat je rijdt en minder om het aantal km's. Als je gaat kijken hoeveel km's je in die uren kan rijden, dan ben je vooral bezig met zo hard mogelijk rijden en niet met in je zone rijden. Natuurlijk moet je ook tempo-duur rijden en intervallen tegen je omslagpunt en sprintjes boven je omslagpunt. Dan heb je pieken en tempowisselingen. Maar D1 is gewoon op een relatief lage hartslag uren maken en dan heb je echt niet elk uur een reepje nodig. Ik ben netjes op gewicht en hoef niet af te vallen, maar als ik elk uur een reepje neem tijdens een D!, kom ik zwaarder thuis dan ik vertrokken ben en dat is nou ook weer niet de bedoeling.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie