Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon wielen en wind/gebergte

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 10 jan 2017 13:03

amclassic-fan schreef:Een paar getallen uit de Tour test van 2011:
Wiel: 30 km/h - 40 km/h - 50 km/h
Zipp 808: 2 W - 6,2 W - 19,5 W
Zonda: 6,9 W - 16,3 W - 31,8 W
32 spaaks: 10,2 W - 24,1 W - 47,1 W

Als we dit even snel doortrekken naar 20 km.h dan hebben we 't rijtje. 0,6 W - 2,7 W - 4,1 W.

300 gram besparen op een helling van 5% bij 20 km/h (=VAM van 1000 meter per uur) scheelt 0,9W. Haal je er 1 kg af dan scheelt 't 3 Watt. Conclusie met 20 km/h winnen aerodynamische wielen het zonder twijfel. Gezien dat je tijdens de Marmotte al een gemiddelde snelheid van 20 km/h haalt en zoals de Zwarten al aangaf vaak er ver boven zit waardoor de luchtweerstand kwadratisch toeneemt wint een aero wiel het qua weerstand.

Conclusie: Niet met zware 32 spaaks wielen rijden als je snel boven wilt zijn :D
Mijn Fulcrum 3 wielen: Aantal spaken:
Voorwiel: 16 aero spaken
Achterwiel: 21 aero spaken
1500 gram

Het beste van de 2 werelden dus... :D

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 10 jan 2017 14:25

Nee hoor, die Fulcrum 3 is natuurlijk gewoon een Zonda met aangepast spaakpatroon in het achterwiel en waar andere stickers op geplakt zijn. En een Zonda zit toch qua aerodynamica dichter in de buurt van dat 32 spaaks wiel dan van de Zipp 808 :D
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 10 jan 2017 16:45

Karl66 schreef:Nee hoor, die Fulcrum 3 is natuurlijk gewoon een Zonda met aangepast spaakpatroon in het achterwiel en waar andere stickers op geplakt zijn. En een Zonda zit toch qua aerodynamica dichter in de buurt van dat 32 spaaks wiel dan van de Zipp 808 :D
Toch niet, de Zonda heeft een 24/26mm velg, de Fulcrum3 26/30mm velg, deze zijn dus beduidend aerodynamischer dan de Zonda.
En je gaat hier even een set van 2000 euro vergelijken tov een set van 360 eur. En goodluck om met die 80mm wielen van de ventoux te vlammen :?
Ik kan u garanderen dat ik eerder beneden sta, zelfs als ik 10min trager naar boven ben geklommen.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 10 jan 2017 17:02

Er zijn al weer onderzoeken geweest geloof ik dat de vorm belangrijker is dan de hoogte ;)

Niet als het windstil is. En niet elke berg is zo open als de Ventoux, er zijn zat bergen waar ik prima met zo'n 80 mm setje vanaf wilt (sowieso wil ik ook wel de Ventoux er mee af als ik de wielen mag houden :like: ).
Maak joe woar

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 10 jan 2017 17:04

Fietsen?altijd schreef:Er zijn al weer onderzoeken geweest geloof ik dat de vorm belangrijker is dan de hoogte ;)

Niet als het windstil is. En niet elke berg is zo open als de Ventoux, er zijn zat bergen waar ik prima met zo'n 80 mm setje vanaf wilt (sowieso wil ik ook wel de Ventoux er mee af als ik de wielen mag houden :like: ).
Ja, lap, 20 pagina's voor niks geweest :shock:

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 10 jan 2017 17:06

:lol:

Ik bedoel meer dat die 4 mm niet echt het verschil maakt.
Maak joe woar

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 10 jan 2017 17:31

Testresultaten uit Tour magazine waar amclassic-fan ook naar refereerde:

FULCRUM RACING 3:
spokes: 18/20 bladed
aerodynamics (30/40/50 km/h) in (Watts): 6.8/16.1/31.4
inertia (Joule): 119
lateral stiffness (N/mm): 51/48
dimension (width x height) in (mm): 20.6 x 23.3 (27.3)
weight (front/rear/quick release) in (gramms): 659/900/121

CAMPAGNOLO Zonda:
spokes: 16/21 bladed
aerodynamics (30/40/50 km/h) in (Watts): 6.9/16.3/31.8
inertia (Joule): 117
lateral stiffness (N/mm): 50/49
dimension (width x height) in (mm): 20.5 x 23.5 (27.6 rear)
weight (front/rear/quick release) in (gramms): 660/835/121
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 jan 2017 18:00

Lood om oud ijzer dus.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 10 jan 2017 19:05

Karl66 schreef:Testresultaten uit Tour magazine waar amclassic-fan ook naar refereerde:

FULCRUM RACING 3:
spokes: 18/20 bladed
aerodynamics (30/40/50 km/h) in (Watts): 6.8/16.1/31.4
inertia (Joule): 119
lateral stiffness (N/mm): 51/48
dimension (width x height) in (mm): 20.6 x 23.3 (27.3)
weight (front/rear/quick release) in (gramms): 659/900/121

CAMPAGNOLO Zonda:
spokes: 16/21 bladed
aerodynamics (30/40/50 km/h) in (Watts): 6.9/16.3/31.8
inertia (Joule): 117
lateral stiffness (N/mm): 50/49
dimension (width x height) in (mm): 20.5 x 23.5 (27.6 rear)
weight (front/rear/quick release) in (gramms): 660/835/121
die 18/21 bij de Fulcrum klopt niet, zal het oud model zijn

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 10 jan 2017 19:17

Dan zal het nog steeds geen hele watt schelen bij 30 km/h.
Maak joe woar

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 10 jan 2017 19:30

Fietsen?altijd schreef:Dan zal het nog steeds geen hele watt schelen bij 30 km/h.
daar gaat nu wel heel deze cirque over

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 10 jan 2017 19:49

Nee de discussie is dat het waarschijnlijk wat meer scheelt dan een watt tussen hoge zware en lage lichte.
Maak joe woar

Plaats reactie