Pagina 24 van 25
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 10 jan 2017 13:03
door djatwork69
amclassic-fan schreef:Een paar getallen uit de Tour test van 2011:
Wiel: 30 km/h - 40 km/h - 50 km/h
Zipp 808: 2 W - 6,2 W - 19,5 W
Zonda: 6,9 W - 16,3 W - 31,8 W
32 spaaks: 10,2 W - 24,1 W - 47,1 W
Als we dit even snel doortrekken naar 20 km.h dan hebben we 't rijtje. 0,6 W - 2,7 W - 4,1 W.
300 gram besparen op een helling van 5% bij 20 km/h (=VAM van 1000 meter per uur) scheelt 0,9W. Haal je er 1 kg af dan scheelt 't 3 Watt. Conclusie met 20 km/h winnen aerodynamische wielen het zonder twijfel. Gezien dat je tijdens de Marmotte al een gemiddelde snelheid van 20 km/h haalt en zoals de Zwarten al aangaf vaak er ver boven zit waardoor de luchtweerstand kwadratisch toeneemt wint een aero wiel het qua weerstand.
Conclusie: Niet met zware 32 spaaks wielen rijden als je snel boven wilt zijn
Mijn Fulcrum 3 wielen: Aantal spaken:
Voorwiel: 16 aero spaken
Achterwiel: 21 aero spaken
1500 gram
Het beste van de 2 werelden dus...
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 10 jan 2017 14:25
door Karl66
Nee hoor, die Fulcrum 3 is natuurlijk gewoon een Zonda met aangepast spaakpatroon in het achterwiel en waar andere stickers op geplakt zijn. En een Zonda zit toch qua aerodynamica dichter in de buurt van dat 32 spaaks wiel dan van de Zipp 808
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 10 jan 2017 16:45
door djatwork69
Karl66 schreef:Nee hoor, die Fulcrum 3 is natuurlijk gewoon een Zonda met aangepast spaakpatroon in het achterwiel en waar andere stickers op geplakt zijn. En een Zonda zit toch qua aerodynamica dichter in de buurt van dat 32 spaaks wiel dan van de Zipp 808
Toch niet, de Zonda heeft een 24/26mm velg, de Fulcrum3 26/30mm velg, deze zijn dus beduidend aerodynamischer dan de Zonda.
En je gaat hier even een set van 2000 euro vergelijken tov een set van 360 eur. En goodluck om met die 80mm wielen van de ventoux te vlammen
Ik kan u garanderen dat ik eerder beneden sta, zelfs als ik 10min trager naar boven ben geklommen.
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 10 jan 2017 17:02
door Fietsen?altijd
Er zijn al weer onderzoeken geweest geloof ik dat de vorm belangrijker is dan de hoogte
Niet als het windstil is. En niet elke berg is zo open als de Ventoux, er zijn zat bergen waar ik prima met zo'n 80 mm setje vanaf wilt (sowieso wil ik ook wel de Ventoux er mee af als ik de wielen mag houden
).
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 10 jan 2017 17:04
door djatwork69
Fietsen?altijd schreef:Er zijn al weer onderzoeken geweest geloof ik dat de vorm belangrijker is dan de hoogte
Niet als het windstil is. En niet elke berg is zo open als de Ventoux, er zijn zat bergen waar ik prima met zo'n 80 mm setje vanaf wilt (sowieso wil ik ook wel de Ventoux er mee af als ik de wielen mag houden
).
Ja, lap, 20 pagina's voor niks geweest
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 10 jan 2017 17:06
door Fietsen?altijd
Ik bedoel meer dat die 4 mm niet echt het verschil maakt.
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 10 jan 2017 17:31
door Karl66
Testresultaten uit Tour magazine waar amclassic-fan ook naar refereerde:
FULCRUM RACING 3:
spokes: 18/20 bladed
aerodynamics (30/40/50 km/h) in (Watts): 6.8/16.1/31.4
inertia (Joule): 119
lateral stiffness (N/mm): 51/48
dimension (width x height) in (mm): 20.6 x 23.3 (27.3)
weight (front/rear/quick release) in (gramms): 659/900/121
CAMPAGNOLO Zonda:
spokes: 16/21 bladed
aerodynamics (30/40/50 km/h) in (Watts): 6.9/16.3/31.8
inertia (Joule): 117
lateral stiffness (N/mm): 50/49
dimension (width x height) in (mm): 20.5 x 23.5 (27.6 rear)
weight (front/rear/quick release) in (gramms): 660/835/121
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 10 jan 2017 18:00
door Keezx
Lood om oud ijzer dus.
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 10 jan 2017 19:05
door djatwork69
Karl66 schreef:Testresultaten uit Tour magazine waar amclassic-fan ook naar refereerde:
FULCRUM RACING 3:
spokes: 18/20 bladed
aerodynamics (30/40/50 km/h) in (Watts): 6.8/16.1/31.4
inertia (Joule): 119
lateral stiffness (N/mm): 51/48
dimension (width x height) in (mm): 20.6 x 23.3 (27.3)
weight (front/rear/quick release) in (gramms): 659/900/121
CAMPAGNOLO Zonda:
spokes: 16/21 bladed
aerodynamics (30/40/50 km/h) in (Watts): 6.9/16.3/31.8
inertia (Joule): 117
lateral stiffness (N/mm): 50/49
dimension (width x height) in (mm): 20.5 x 23.5 (27.6 rear)
weight (front/rear/quick release) in (gramms): 660/835/121
die 18/21 bij de Fulcrum klopt niet, zal het oud model zijn
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 10 jan 2017 19:17
door Fietsen?altijd
Dan zal het nog steeds geen hele watt schelen bij 30 km/h.
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 10 jan 2017 19:30
door djatwork69
Fietsen?altijd schreef:Dan zal het nog steeds geen hele watt schelen bij 30 km/h.
daar gaat nu wel heel deze cirque over
Re: Carbon wielen en wind/gebergte
Geplaatst: 10 jan 2017 19:49
door Fietsen?altijd
Nee de discussie is dat het waarschijnlijk wat meer scheelt dan een watt tussen hoge zware en lage lichte.