Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wat gaat of heeft de fietsforum renner gegeten vandaag.

i-mac

i-mac 15 jan 2017 18:47

Zorro schreef: Johan Seegers in het stoofvlees filmpje is echt één van mijn favorieten. Prachtige Vlaamse kok.
Idd, een zeer aangename manier van presenteren heeft die man. Maar er zijn er nog in Vlaanderen. Voor de Nederlanders die interesse zouden hebben : http://www.njam.tv

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 jan 2017 18:49

Peter Goossens is ook al zo'n koning. "Ik eet minimaal 1x per frikadel speciaal".

Heppiebianchi
Forum-lid

Heppiebianchi 15 jan 2017 20:10

Kwam nog een jeugd foto tegen waar ik een onderonsje had met Margriet over een lekker pannetje soep :lol:

Afbeelding
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 15 jan 2017 20:31

Jongens, jongens, jongens behalve fietsen kunnen jullie ook nog goed koken, goed zo. :like:

Vandaag had mijn vrouw een paar lekkere gehaktballen van varkensvlees volgens een Frans recept gekruid met een heerlijke gekruide tomatensaus en met rijst. Daarbij een lekkere Spaanse wijn Casa Safra 2008. En achteraf een stukje Franse kaas Reblochon de Savoie. Vooraf als aperitief een lekker biertje Leffe Blond met nootjes. Geen sla en geen taart. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 jan 2017 16:29

Vandaag eten we nasi. Altijd een favoriet van de kids. En uiteraard heb je ook voor dit gerecht echt geen pakje van Knorr o.i.d. nodig. Nasi maken is doodsimpel; het is in feite een kliekjesgerecht.

Qua groenten kun je gewoon gebruiken wat je in huis hebt of wat in het seizoen is. Vandaag gebruik ik

- prei
- rode paprika
- kastanjechampions
- wortels
- knoflook

Andere groentes zijn uiteraard ook mogelijk. In plaats van prei kun je gerust ui pakken en bijv. broccoli of zelfs bloemkool doen het prima in een nasi. Ook sperzieboontjes (wel even voorkoken) kun je er gerust in verwerken. Qua hoeveelheden komt het niet zo precies.

Eiwitten hoeven er niet per se in, een vegeratische variant is ook al heel lekker. Maar ik kies vandaag voor kip. Neem dan geen kipfilet, maar kippendijfilet. Dat droogt niet uit en er zit veel meer smaak aan. Het is ook nog eens goedkoper.

De kippendijfilet snij je in blokjes en breng je op smaak met peper, zout een kerriepoeder. Aanbakken op hoog vuur in een wokpan met een beetje sesamolie (niet te veel) en gewone olie. Als de boel dichtgestroeid is kunnen de harde groenten erbij. Even later de zachtere.

De rijst koken volgens de aanwijzingen op de verpakking. Ik stoom het altijd, maar in ruim water koken kan ook. Eenmaal gaar de rijst bij de rest doen, mixen en op smaak brengen met ketjap manis, scheutje witte azijn en zoetarme sojasaus.

Nasi is lekker maar met de juiste "add-ons" wordt het pas helemaal een feestje. Denk aan:

- kroeppoek
- atjar tjampoer
- sambal
- seroendeng
- Amsterdamse uitjes
- gebakken eitje
- reepjes ham voor de carnivoren

Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk satésaus. Een nasi zonder satésaus is een als een Pinarello zonder bierbuik. Die zelf maken kost net zoveel, nee zelfs minder moeite dan een kant-en-klare uit het schap trekken. Doodsimpel... Men neme

- 5 eetlepels pindakaas
- 120 ml water
- scheutje ketjap manis
- scheutje azijn of citroensap
- sambal naar smaak

Dit alles in een klein pannetje op een zeer zacht vuurtje zetten, af en toe roeren en je hebt na een paar minuten een heerlijke satésaus. Je kunt ook een hele pan maken en wat porties invriezen in kleine bakjes.

Uiteraard is een heerlijk ijskoud biertje onmisbaar bij een lekker bord nasi! :winkthumb:
Laatst gewijzigd door havana op 16 jan 2017 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 16 jan 2017 16:33

Vandaag is het boer'nkool. Dat vinden de kinderen beter dan nasi :lol:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 jan 2017 16:36

Een goede boerenkool vind ik niet te versmaden, en mijn kinderen trouwens ook niet! Maar dan wel met een goede slagersrookworst, dus niet zo eentje van Unox. En uiteraard zelfgemaakte jus. En picalilly, veel picalilly. Ook hier doen de Amsterdamse uitjes het trouwens goed als add-on !

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 16 jan 2017 17:22

Ik ga vanavond ook aan de boerenkool. Is het echt het weer voor. Vorig jaar had ik boerenkool en aardappels uit de tuin, wat was dat goddelijk. Helaas dit jaar geen aardappels kunnen poten en de boerenkool is opgegeten door de slakken. :(

@GG Die garnalen in zoetzuur ga ik binnenkort proberen, ze komen in mijn receptenboek. Maar nu vind ik het te koud voor zo'n tropisch gerecht.
Veni. Vidi. Fietsie.

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 16 jan 2017 18:01

havana schreef:Een goede boerenkool vind ik niet te versmaden, en mijn kinderen trouwens ook niet! Maar dan wel met een goede slagersrookworst, dus niet zo eentje van Unox. En uiteraard zelfgemaakte jus. En picalilly, veel picalilly. Ook hier doen de Amsterdamse uitjes het trouwens goed als add-on !
gister boerenkool gehad, vandaag andijvie (met wat zelfgemaakte appelmoes, dat-dan-weer-wel).
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 16 jan 2017 18:09

havana schreef:Een goede boerenkool vind ik niet te versmaden, en mijn kinderen trouwens ook niet! Maar dan wel met een goede slagersrookworst, dus niet zo eentje van Unox. En uiteraard zelfgemaakte jus. En picalilly, veel picalilly. Ook hier doen de Amsterdamse uitjes het trouwens goed als add-on !
Picalilly ga ik eens proberen - en NEE geen Unox worst hier , die vinden ze chemisch smaken. En voor papa een heerlijke Westmalle Tripple erbij :D
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 jan 2017 18:17

Stampotten en bier, a match made in heaven! Bij stoofpotten doet bier het ook beter dan wijn, vind ik.

De nasi werd vanavond weggespoeld met een halve liter Stiegl, nog over van de wintersport in Oostenrijk :winkthumb:

i-mac

i-mac 16 jan 2017 18:33

Momenteel met mijn madam een kippensoep aan het maken. Dat smaakt altijd en is bovendien goed om een verkoudheid uit je lichaam te verbannen.

Plaats reactie