Blog - Bikefitting!
Oi!
Gisteren ben ik bij de Bikefitter geweest. Ik had zoals ik al eerder schreef, het plan om triathlon bars te nemen omdat ik nu vooral op mijn stuur lig, met mijn armen. Dat is niet zo stabiel, zeker met die wind en hoge velgen.
Daarnaast worden mijn armen er soms wat beurs van
Er is al veel over geschreven en het zou een lang verhaal worden als ik de hele bikefit door zou nemen.
Ik was in elk geval na 5 minuten aanwezigheid al overtuigd dat dit goed was om te doen.
De bikefit heb ik laten doen bij 12Gobiking. Ik sprak met Erik Schulte.
Wat een aardige man en vooral een schat aan kennis en ervaring. Ik stond er wel van te kijken.
Echt alles wat ik vroeg, of het nou over de fiets onderdelen ging, mijn lichaam, of het fietsen zelf, hij had overal kennis van.
Hij nam de tijd voor een goede uitleg, tot ik het begreep.
We hebben naast het reguliere fitten ook gekeken naar mijn wens om er een tijdrit verhouding op te krijgen.
Ik wist al dat ik er een ander stuur voor nodig zou hebben, en dat ik helaas afscheid moet nemen van het Zipp SL70 Aero stuur.
Toen ik begon, en besloot een racer te kopen ben ik op deze fiets gestuit en meteen gekocht. Gelukkig, heb ik dat qua frame maat goed gedaan.
Prima maat. Echter, de cranks zijn veel te lang. Hij stond er van te kijken dat dit erop zat, want dat gebruiken ze niet veel.
Slechter nieuws voor mij, deze moeten eraf. Hij kon mij goed laten zien met een projectie met al mijn scharnier punten, van de zijkant, dat de hoek van onderbenen en boven benen daardoor veel te klein werd, en met zulke lange cranks, is het niet verwondelijk dat ik steeds zo'n last van mijn knieen had, en zelfs nog iets heb.
Ze starten dus met een nulmeting en kopieeren de settings dus naar hun bikefit apparaat en daarna kan het allemaal getuned gaan worden.
Die test fiets past men steeds aan tot de juiste verhouding wordt gevonden. Je kan er ook andere sturen, zadels, cranks opzetten naast alle instellingen die je kan doen Hoogte van zadel, naar voren en achter, stuurpennen, sturen, hoogte van het stuur etc.
In mijn geval gaat het zadel heel veel omhoog, wel 7cm. Dat had hij nog niet eerder gezien, zo'n verschil wat nodig bleek.
Mede ook door de wens dat ik wat meer voor over wil gaan zitten, en om die reden gaat het zadel ook nog eens dezelfde hoeveelheid cms naar voren.
Verder bleek mijn stuur iets te breed, en dat kon ik inderdaad echt merken toen op de testfiets zat en daar een smaller stuur op werd gezet.
Ik kan er nog zoveel over vertellen echter wordt het dan een lang verhaal. Het is in elk geval wel iets wat ik een nieuwe woon-werker die op een racer stapt,
kan aanraden. Het is zo leuk en vooral interessant om te doen.
Elke racer natuurlijk.
Het lijkt iets voor pro's, maar het is voor iemand die regelmatig op een racer stapt gewoon aan te raden.
Dit zal straks dus een stuk lekkerder gaan fietsen. De kniepijn ben ik dan hopelijk snel vanaf.
De fiets heb ik nu daar achter gelaten om alles meteen uit te laten voeren. Dan kan ik snel weer de weg op.
Dit heb ik overigens zelf gevraagd, je kan natuurlijk dit ook zelf gaan uitvoeren, je krijgt alle gegevens mee.
In mijn geval wordt het een ander stuur, triathlon bars, andere stuurpen, andere cranks.
Komt meteen een vermogensmeter op, nu ik toch de cranks moet vervangen, is dat het uitgelezen moment.
Tevens heb ik de achterwiel lagers laten vervangen, er was water bij gekomen en ze waren behoorlijk stroef gaan lopen.
Ik ben heel benieuwd hoe deze nieuwe setup zal gaan fietsen.
Volgende week, moet ik het rustig gaan opbouwen als ik de fiets ga ophalen.
Slechts een aantal keer per week, en dat opbouwen.
Al met al was het heel erg leuk en leerzaam!
PS
Leuk! Ik zie dat ik nu 1500km er op heb zitten, sinds de start.