eTap AXS ervaringen?
Nog nooit een aflopende ketting gehad met AXS.
Nadelen die ik kan bedenken zijn:
- je hebt niet altijd de ideale kettinglijn
- je moet opletten dat je de juiste cassette en voorblad selecteerd in de app, anders schakelt hij anders als verwacht.
- je gebruikt mogelijk je cassette minder evenwichig waardoor deze sneller slijt.
Voor mij geen punten van belang, ik vind het ideaal
Nadelen die ik kan bedenken zijn:
- je hebt niet altijd de ideale kettinglijn
- je moet opletten dat je de juiste cassette en voorblad selecteerd in de app, anders schakelt hij anders als verwacht.
- je gebruikt mogelijk je cassette minder evenwichig waardoor deze sneller slijt.
Voor mij geen punten van belang, ik vind het ideaal
Bedankt voor de input.
Gisteren een toertocht gereden in de Ardennen met een overdosis hoogtemeters. Ik had de 'compensating shifting' geactiveerd.
Onderweg, tijdens een bijzonder hobbelige afdaling, liep mijn ketting naast het grote kettingblad. Gelukkig geen schade. Bij de volgende wissels naar het buitenblad steeds goed opgelet of alles correct verliep. De FM had de voorderailleur al wat bijgeregeld, blijkbaar nog niet 100% in orde.
En zoals Douglas schrijft, bij schakelen tijdens de klim, onder spanning, geeft dat voor- en achteraan schakelen wel wat herrie.
Ik denk dat ik de optie opnieuw ga uit zetten.
Voor het overige geen spijt dat ik gekozen heb voor de 10-28 cassette. Zalig om opnieuw tand per tand te kunnen schakelen op het grootste deel van de cassette.
Gisteren een toertocht gereden in de Ardennen met een overdosis hoogtemeters. Ik had de 'compensating shifting' geactiveerd.
Onderweg, tijdens een bijzonder hobbelige afdaling, liep mijn ketting naast het grote kettingblad. Gelukkig geen schade. Bij de volgende wissels naar het buitenblad steeds goed opgelet of alles correct verliep. De FM had de voorderailleur al wat bijgeregeld, blijkbaar nog niet 100% in orde.
En zoals Douglas schrijft, bij schakelen tijdens de klim, onder spanning, geeft dat voor- en achteraan schakelen wel wat herrie.
Ik denk dat ik de optie opnieuw ga uit zetten.
Voor het overige geen spijt dat ik gekozen heb voor de 10-28 cassette. Zalig om opnieuw tand per tand te kunnen schakelen op het grootste deel van de cassette.
Laatst gewijzigd door patrickvb op 18 jun 2023 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Hier helaas wel af en toe last van aflopende ketting. Is geen peil op te trekken. Het gebeurt idd het meest in de Ardennen, bij klimmen ivm hobbelig wegdek. De boel staat volgens mij goed afgesteld. Ik las in het Duitse blad roadbike dat dit een bekend probleem is bij Sram.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40088
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nu nog een helder licht bij Sram die de 10 dumpt en daar een 18 voor terug zet.
Echt een gemis.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dan ben je dus aan het klimmen, schakel je dan of gewoon zomaar valt de ketting eraf?HarryuitHilversum schreef: ↑18 jun 2023 22:48 Hier helaas wel af en toe last van aflopende ketting. Is geen peil op te trekken. Het gebeurt idd het meest in de Ardennen, bij klimmen ivm hobbelig wegdek. De boel staat volgens mij goed afgesteld. Ik las in het Duitse blad roadbike dat dit een bekend probleem is bij Sram.
Er overheen bij het grote blad komt vrij nauw in de afstelling.
Je moet gewoon die schoef net zolang indraaien tot ie niet meer op het grote bald gaat en dan tussen iets en een kwart slag uitdraaien.
Als je net een neiuwe fiets hebt of nieuw BB, gaat dat altijd wel iets wijken na een paar ritjes dus stel na een paar honderd kilometer weer even af. Ook zo met het kleinen blad.
Ik heb het bij Red 11 en 12 speed nog nooit gehad, ook niet bijd fietsen die ik inelkaar zet.
Behalve dan bovengenoemde bij schakelen naar groot eraf loopt.
Wat bij de 12 speed wel een ding is, die ketting is nieuw zo stijf, dat ie lastig beweegt.
Als die dan wat schuiner ligt dan gaat ie er makkelijker af. bij iets terugtrappen loopt ie er dan voor vanaf bij een schuine kettinglijn, zeker met die korte chainstays op een racer
Toen de fiets nieuw van bij de dealer kwam, liep mijn ketting er bij de eerste maal schakelen van klein naar groot (vooraan) gewoon af.
De fiets diende nog wat aangepast bij mijn reguliere fm.
Hij heeft de positie van de voorderailleur aangepast, de volgende ritten had ik geen probleem meer.
Afgelopen zaterdag, hobbelige afdaling, ik schakel naar buitenblad en ketting lag er over.
De rest van de rit steeds goed gekeken of het goed ging, en dat was ook zo.
Misschien moet voorderailleur nog beetje aangepast worden.
Wat cassette betreft, die 10 kun je als recreant idd missen.
De fiets diende nog wat aangepast bij mijn reguliere fm.
Hij heeft de positie van de voorderailleur aangepast, de volgende ritten had ik geen probleem meer.
Afgelopen zaterdag, hobbelige afdaling, ik schakel naar buitenblad en ketting lag er over.
De rest van de rit steeds goed gekeken of het goed ging, en dat was ook zo.
Misschien moet voorderailleur nog beetje aangepast worden.
Wat cassette betreft, die 10 kun je als recreant idd missen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De sram manuals zijn heel duidelijk. Ik raad iedereen aan om de gehel manual te lezen.
Voor mij altijd heel makkelijk, namelijk weinig tekst en hele duidelijke plaatjes.
Mijn ervaring is wel, schakel vooral niet met te weinig druk op te pedalen, zeker niet met een nieuwe drivetrain.
Die flaptop ketting is nieuw (te) stug. Je mag mag echt wel druk houden zeg even een 100 tot 150watt als je dat zo uit kan drukken.
ps.
Ja die 10 is niet nodig of zo weinig dat ik er liever wat anders voor heb.
Ik ga de apex XLPR cassette kopen en testen op mijn Eagle groep. Dat is de nederlandse MTB cassette met 11/44, redlijk gesprijsd en ligt.
Als het niet gaat zet ik hem hier wel te koop.
Voor mij altijd heel makkelijk, namelijk weinig tekst en hele duidelijke plaatjes.
Mijn ervaring is wel, schakel vooral niet met te weinig druk op te pedalen, zeker niet met een nieuwe drivetrain.
Die flaptop ketting is nieuw (te) stug. Je mag mag echt wel druk houden zeg even een 100 tot 150watt als je dat zo uit kan drukken.
ps.
Ja die 10 is niet nodig of zo weinig dat ik er liever wat anders voor heb.
Ik ga de apex XLPR cassette kopen en testen op mijn Eagle groep. Dat is de nederlandse MTB cassette met 11/44, redlijk gesprijsd en ligt.
Als het niet gaat zet ik hem hier wel te koop.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16474
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Je voorbladen wijzigen.daniel1975 schreef: ↑19 jun 2023 07:49Nu nog een helder licht bij Sram die de 10 dumpt en daar een 18 voor terug zet.
Echt een gemis.
Ik heb een 43/30 crankstel ism een 10-28 cassette.
Dan mis je de 18 totaal niet en kan je de 10 zelfs af en toe gebruiken.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend