Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting waxen met verwarmde wax

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 20 feb 2025 21:25

Ik blijf hierover twijfelen.
Ben sowieso overtuigd van wax. Nog niet helemaal van hot wax. Maar blijf het overwegen.

Had deze gevonden op Ali.
https://nl.aliexpress.com/item/10050075 ... pt=glo2nld
Is 500ml genoeg?
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

abdr
Forum-lid

abdr 20 feb 2025 21:27

Nee, past geen ketting in.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 20 feb 2025 22:09

Ik heb een vergelijkbare via Shein. En bij mij gaat er zeker een ketting in. Beetje behelpen, maar het past zeker.
De originele van Silca is niet veel groter.

Hou met een Chinese verwarming pot wel rekening met lange tijd voor de wax op temperatuur is.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 21 feb 2025 10:15

scottwilko schreef: 20 feb 2025 22:09 Ik heb een vergelijkbare via Shein. En bij mij gaat er zeker een ketting in. Beetje behelpen, maar het past zeker.

Hou met een Chinese verwarming pot wel rekening met lange tijd voor de wax op temperatuur is.
Hoezo met een Chinese verwarming pot . . . . ? :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 21 feb 2025 11:41

Je koopt een slowcooker voor 20 a 25 euro in elke winkel, coolblue, bol, amazon, blokker :-)
Ik koop niks met een stekker of accu's op ali.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 21 feb 2025 12:03

koeroeur schreef: 20 feb 2025 21:25 Ik blijf hierover twijfelen.
Ben sowieso overtuigd van wax. Nog niet helemaal van hot wax. Maar blijf het overwegen.

Had deze gevonden op Ali.
https://nl.aliexpress.com/item/10050075 ... pt=glo2nld
Is 500ml genoeg?
Hotwax is ook niet perse nodig. Het kost natuurlijk gewoon veel tijd. Ik doe bv eens in de twee maanden al mijn ketting MTB en race en dan zijn het er in een keer zes of zeven.

Ik doe het vaak als ik meteen wat ander onderhoud of schoonmaak doe tussendoor de kettingen. Zijn er altijd weer die zeggen dathet wel meevalt. Maar de doorlooptijd van een ketting of zes is toch een uur of 3/4 alles bij elkaar.

Op de race vind ik de meerwaarde van hotwax ook veel minderdan op de MTB, in het terrein blijft er met en hotwax amper stof aan je ketting zitten.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 21 feb 2025 17:23

Hm, fan van wax maar ik merk dat bij regenweer geen enkele het langer dat een 100-150 km houdt.
Is dat bij hotwax beter?
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

Juppehup
Forum-lid

Juppehup 21 feb 2025 18:23

Het nadeel aan de wax uit een potje/flesje, is dat deze watergedragen is. Het is dus wax, opgelost in water. Het water dient (tijdelijk) om de wax mee te transporteren de ketting in. Na opdroging/verdamping van het water, blijft alleen de wax achter. Daarom moet je wax dus altijd ruim voor je rit aanbrengen.

Wanneer je hiermee dus in de regen rijdt, wordt het met hetzelfde medium, (=water) weer de ketting uit getransporteerd.

Hotwax gebruikt geen water als transportmiddel. Je dompelt immers je ketting er volledig in, dus is dat niet nodig. Neemt niet weg dat het zeker niet eeuwig blijft zitten in een regenbui. Integendeel, ten opzichte van olie is het sowieso minder bestand tegen regen.

Ik gebruik sinds een paar maanden zo'n "endurance" hondenbrok van Silca en kan eigenlijk wel concluderen dat dit significant verschil maakt; blijft veel beter zitten in een regenbui. Nadien even droog maken en tegen het roesten wat bij waxen vanuit de fles en je kunt er weer tegenaan.

Kortom; als nadeel noemde ik eigenlijk altijd de regen-bestendigheid, maar dat is er ondertussen ook al behoorlijk uit ontwikkelt...

abdr
Forum-lid

abdr 21 feb 2025 20:15

scottwilko schreef: 20 feb 2025 22:09 Ik heb een vergelijkbare via Shein. En bij mij gaat er zeker een ketting in. Beetje behelpen, maar het past zeker.
Ik heb zo'n 500ml wax warmer gekocht maar kreeg daar echt geen ketting in, teruggestuurd. Die van Silca is merkelijk groter en ook ondieper. Misschien dat het met puzzelen wel gaat maar ik wil gemakkelijk de ene ketting eruit kunnen halen en de volgende erin leggen zonder dat alles vol wax hangt. Ik rijg de ketting aan een driehoekig gebogen ijzerdraad.

Ik gebruik nu zo'n Creston slow cooker van een paar liter, dat is groot genoeg maar duurt veel te lang voor de wax gesmolten is, minstens een uur of anderhalf wachten, zeker bij winterse temperaturen. (De slow cooker staat in een onverwarmde ruimte). Meestal doe ik drie of vier kettingen in één keer, van verschillende fietsen. De slow cooker is eigenlijk ook te warm, ik meet 105ºC op de 'low' stand, op de 'high' gaat hij boven 125ºC. Volgens Silca zou dat eigenlijk 85ºC moeten zijn.

Ik heb ondertussen wel een probleem met vervuiling van de wax. Als het mooi weer is, is het geen probleem om de ketting terug in de wax te leggen, maar in de winter zit daar toch veel vuil in, na een goed jaar ziet die wax er niet zo fris meer uit. Als het echt de spuigaten uitloopt, leg ik de kettingen in kokend water voor ik ze in de wax doop maar ik heb daar niet altijd tijd voor, in de winter moet ik met dagelijkse gebruikte fietsen eigenlijk ieder weekend waxen.

Mijn droomopstelling zou bestaan uit 4 verwarmde bakken, 1 kokend water met detergent, 1 kokend water om af te spoelen, 1 met wax op 120ºC om het water te verdampen en de uiteindelijke wax met Endurance chip op 85ºC. En als dat geheel dan ook nog op een kwartier opgewarmd is, ben ik helemaal tevreden.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 21 feb 2025 20:36

koeroeur schreef: 21 feb 2025 17:23 Hm, fan van wax maar ik merk dat bij regenweer geen enkele het langer dat een 100-150 km houdt.
Is dat bij hotwax beter?
Ja dat is wel een groot verschil. Maarja na een rit met natte ondergrond smeer ik vaak toch voor de zekerheid. Kwaad kan het ook niet.

@adbr, je moet echt max een halve liter wax in zo,n ding doen anders sta je even te wachten ja :D
Ik heb een slowcooker van 1.4l echt meer dan zat.

Je wax vervuilt ook dus beter aar 2 a 300ml en elke jaar vervangen

Nizza
Forum-lid

Nizza 22 feb 2025 09:17

Ik snap ergens het probleem niet dat bv na een regen buitje het minder blijft zitten en het werk ernaa...
Ik gebruik die hotwax van AbsoluteBlack en gaat in de regen ook wel 200km mee...

En om de ketting schoon te maken is hem er af te halen en in een zeef 2 a 3 keer overgieten met een theekoker vol met kokend water en schoon is die ook geen meerwerk.
Dat vindt ik toch een meerwaarde tegenover een ketting en cassette die vol zit met smurrie en zand en bende etc..

Zoals ik al aangaf in een eerder bericht..zorg dat je een cooker koopt met een losse aluminum binnenpot..dan kan je hem eerst effe in de oven zetten en dan terug in de cooker...

Maar goed
Ieder zijn ding ..maar hotwax heeft voor mij op alle punten een dikke voorsprong t.o.v olie basis..

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 22 feb 2025 10:11

Het boeit mij niet zo dat het lang duurt om op te smelten.

Ik trek die ketting van de vieze fiets. Spoel hem een beetje af veeg m droog, hang m aan de spaak en leg hem direct op de nog harde wax. Ondertussen ga je eerst eens douchen, lunch eten, de was aanzetten en mogelijk de rest van je fiets poetsen. Tegen die tijd loop je eens langs de waxpot om te kijken of de wax al gesmolten is. Zo ja, zet hem op 'keep warm' stand. En kom dan na een uur nog eens terug. En zelfs al vergeet je dat die ketting in de wax ligt er gebeurt echt niks met die wax of met je ketting.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie