Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 09 dec 2010 22:27

eelcoz schreef:
KXlight schreef:Nieuwe Opération...

http://www.telegraaf.nl/telesport/84541 ... html?p=4,2

... voor Rabobank te hopen dat zij buiten schot blijven met LL Sanchez

Beetje raar om een foto van LL Sanchez bij het bericht te plaatsen.

Dat was/is een foutje in de media. Er is een Sanchez bij betrokken, maar dat is niet LL Sanchez, maar een ander.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 15 dec 2010 17:31

Kijk als je zo iets leest dan kun je je voorstellen dat soms commerciële belangen zwaarder wegen dan ethische.
Waardoor ik me dan ook nauwelijks kan voorstellen dat de ASO er ook maar enig belang bij heeft als Armstrong nog ooit postuum veroordeeld zou worden.
Afbeelding

deboefvanparma
Forum-lid

deboefvanparma 16 dec 2010 15:33

ericpeters schreef:Kijk als je zo iets leest dan kun je je voorstellen dat soms commerciële belangen zwaarder wegen dan ethische.
Waardoor ik me dan ook nauwelijks kan voorstellen dat de ASO er ook maar enig belang bij heeft als Armstrong nog ooit postuum veroordeeld zou worden.

Idd mooi om te analiseren hoe de belangen liggen in het wielerwereldje.
De ASO heeft het adagium 'the show must go on', de UCI is het frictie punt tussen commercie, wielrenners en (quasi)overheden, maar dan is er nog de WADA of CONI bv die de ethiek willen dienen en subsidies moeten genereren door hun onmisbaarheid aan te tonen. Ik zou zeggen: Zoek bal!
Overigens, zijn er maar weinig individuele sporters op de wereld die zo een hoge marketing waarde hebben als LA. En dat op zijn leeftijd.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 16 dec 2010 16:13

Clenbuterol? Alweer?
teletekst schreef:De Nederlandse mountainbiker Rudy van Houts is betrapt op het gebruik van het middel clenbuterol. Dat is hetzelfde middel waar tijdens de Tour de France van dit jaar sporen van werden gevonden bij Alberto Contador. Bij Van Houts werden de sporen na een controle gevonden nadat hij net was teruggekeerd uit Mexico.

Van Houts, de Nederlands kampioen, heeft net als Contador dopingexpert Douwe de Boer ingeschakeld. Net als Contador wijt Van Hout de positieve test aan het eten van vlees.

"We hebben in Mexico veel vlees gegeten en het zou dus heel goed kunnen dat de clenbuterol daar in heeft gezeten," aldus Van Houts die ook zelf om een haaranalyse heeft gevraagd.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

stefan
Forum-lid

stefan 16 dec 2010 19:39

Niet Rudy! :(
Zo'n goeie gast. Ik kan het bijna niet geloven dat het waar is. Bij hem had het wel als laatste verwacht.
Het lijkt me een bijna onmogelijke zaak voor hem om het tegendeel te bewijzen. Maar in elk geval wens ik hem veel sterkte.

nicom
Forum-lid

Gebruikersavatar nicom 16 dec 2010 20:54

Las ergens dat het bij Rudy van Houts op 30 p/gr gaat. dat is nog minder dan de 50p/gr van Contador

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 17 dec 2010 10:02

NicoM schreef:Las ergens dat het bij Rudy van Houts op 30 p/gr gaat. dat is nog minder dan de 50p/gr van Contador

Het is vast al eens opgemerkt maar nog maar eens: de Wada stelt dat een geaccrediteerd dopinglab een minimale concentratie clenbuterol moet kunnen detecteren van 2ng/ml (dat is 2000 pg/ml!!!) Bron: WADA

In perspectief: 40x de bij Contador gevonden waarde van 50pg/ml.

Het begint er meer op te lijken dat het een wedstrijd "Wie-kan-het verste-pissen" is tussen de verschillende doping labo's (kijk eens wat wij kunnen vaststellen!).
Waardoor bepaalde laboratoria zichzelf meer in de schijnwerpers proberen te zetten.

Mijn voorlopige conclusie? Er zal vast gerommeld zijn door de sporters maar het commerciele belang van de laboratoria lijkt momenteel wel over de rug van de athleten te gaan. We houden het in de gaten hoe dit zich verder ontwikkeld.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 17 dec 2010 11:16

Tsja, het is allemaal wel een beetje krom.
Ik ben VOOR sterke controles, maar ik ben nog meer voor duidelijke richtlijnen.
Wat dat betreft is de hematocriet-regeling wel een goede: waarde tot de 50 is goed, daarboven is fout. Uiteraard spuiten ze allemaal tot 49,9 maar er is wel een duidelijke lijn.
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 17 dec 2010 12:14

Daniel1975 schreef:Tsja, het is allemaal wel een beetje krom.
Ik ben VOOR sterke controles, maar ik ben nog meer voor duidelijke richtlijnen.
Wat dat betreft is de hematocriet-regeling wel een goede: waarde tot de 50 is goed, daarboven is fout. Uiteraard spuiten ze allemaal tot 49,9 maar er is wel een duidelijke lijn.

Bij Tom Boonen lagen zijn hematocrietwaarden bij testen verleden jaar rond de 42. Dus nog ver verwijderd van de 50.
Ik denk dat die tijd ver voorbij is van door extrasportieve middelen net niet over de grens te gaan.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

roy73
Forum-lid

roy73 17 dec 2010 17:55

Multivan Merida Biking Team verbreekt alle contracten met Rudi van Houts met onmiddelijke ingang

Sporen van clenbuterol zijn gevonden in een urine testmonster afgenomen van de Nederlandse atleet Rudi van Houts die deel uitmaakte van het Multivan Merida Biking Team in de jaren 2009 en 2010. De controle had plaats eind oktober in Nederland, dus nadat het race seizoen beëindigd was. Intussen is de oorspronkelijke bevinding bevestigd toen het B-monster ook positief getest was.

De strikte en vrijwillig zelf-opgelegde verplichting aan een «zero-tolerance-strategy» met betrekking tot doping zaken consequent volgend, heeft het Multivan Merida Biking Team alle contracten met Rudi van Houts dientengevolge opgezegd direct nadat men op de hoogte was gesteld over het positieve resultaat van het A-monster, daarmede reagerend op het eerste officiële vermoeden met betrekking tot een overtreding van de regels.

Door dit te doen heeft het team management consequent dat nagevolgd wat beschouwd kan worden als een vergevorderde vorm van naleving van de WADA-Code. Dit dient niet alleen om de sport als zodanig te beschermen maar ook de communicatieve doeleinden van alle sponsors van het team dat een leidende rol in de mountainbike sport inneemt.

Van Houts zelf veronderstelt dat deze substantie, verboden door de WADA-Prohibited-List 2010 in principe in zijn lichaam terecht is gekomen als gevolg van opname van besmet vlees gedurende een verblijf in Mexico. De internationale bindende anti-doping regels vermelden duidelijk een strikte eigen verantwoordelijkheid, dus de atleet dient zijn onschuld te bewijzen. Als een atleet dat niet kan, wacht hem een schorsing van twee jaar.

Op dit moment en totdat een bindende beslissing van het Doping Panel wordt uitgebracht, voorzien de regels erin dat de coureur door zijn nationale bond tijdelijk van racen uitgesloten dient te worden.

Bron: Merida
Specialized Tarmac Sworks SL4, Specialized Sworks ht, Project 346 Basman en een opoefiets.....

Twitter Facebook

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 17 dec 2010 21:53

Wat mij een beetje bevreemd is dat de site van 'fiets', het race en mountainbike magazine, helemaal geen melding maakt van deze zaak.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 dec 2010 10:58

Die hanteren wel de grens van 2ng/ml ;-)
Less is bore

Plaats reactie