Eindelijk, mijn oude/nieuwe Bianchi is af! (Dit wordt een lange post)
Een korte voorgeschiedenis: in 2002 heb ik deze Bianchi gekocht bij Tromm in Amsterdam. Het was een M (alloy pro stond nog op de bovenbuis) en dan een heuse (jawel!) "replica team" versie. Als beginnend wielertoerist voelt dat goed, dus meteen het mooiste Bianchi shirt van het tweede millennium erbij gekocht - die waarin "unser Jan" ook in reed. Gele stickers op het frame en wat andere dingen om het geheel wat flitsender te laten lijken. Met nadruk op lijken, al realiseerde ik mij dat pas veel later. In de loop der jaren heb ik wat zaken gewijzigd; andere wielen, andere groep (wel weer shimano - stom natuurlijk), ander zadel, etc, etc. Tot vorig jaar winter heb ik zeer veel plezier van deze fiets gehad en een lekker aantal km's mee gereden in binnen- en buitenland. Maar. Je wilt toch wel eens iets anders en zo kwam er na lang zoeken een fraaie titanium fiets. (zie:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&page=64&TID=16733) Mijn kale Bianchi frame dreigde permanent stof te verzamelen in de kelder en dat was toch ook weer niet de bedoeling.
Dus wat nu te doen? Er een mooi project van maken of gewoon simpel opbouwen als slechtweerfiets? Naast mijn werk, het fietsen (en zeker not least) mijn gezin met twee kleine kinderen kon ik er nog wel een bezigheidstherapie bij hebben... Dus maar besloten om het frame helemaal kaal te schuren en zelf te lakken en vervolgens weer met mooie, maar vooral gebruikte spullen, weer op te bouwen. Doel: celeste, campagnolo en overig zoveel mogelijk italiaans! Ik geef toe dat ik hier en daar geinspireerd ben door het project van Timo2.0, maar hopelijk beschouwt hij dat als een compliment - want dat is het.
Gaandeweg ging ik zover op in het werk dat ik volledig vergeten ben foto's te maken van het proces. Voor sommigen van jullie misschien wel jammer want ik heb mij zelfs gewaagd aan het (zeer voorzichtig) glad maken en plamuren - en weer glad maken - van de lasrupsen. In totaal zitten er 3 lagen grondlak op en vier lagen celeste lak (gewoon acryllak van Motip!!). Decals erop en nog eens 4 lagen blanke lak. Het resultaat is prima, maar eerlijk is eerlijk, de lak is niet erg hard en beschadigt vrij snel. Lakstiftje bestellen dus. Maar wat maakt het eigenlijk uit, ik vond het erg leuk om te doen en in die zin is de bezigheidstherapie geslaagd! Overigens vroeg mijn vriendelijke LBS nog waar ik de fiets had laten spuiten! Kennelijk valt het wel mee met de "amateurlook".
Vandaag voor het eerst op gereden en het reed ... fantastisch, maar als vanouds!! Haha, al die tijd bezig geweest in de verwachting echt van alles anders te doen en vervolgens ook anders te voelen, maar het blijft in de basis (het frame) natuurlijk dezelfde fiets! Maar gelukkig reed het wel erg lekker want de zit is vertrouwd en gewoon goed voor mij, de nieuwe spullen (m.n. de groep) zijn toch wel een verbetering en niet onbelangrijk: het voelt gewoon goed om dit zelf zo gemaakt te hebben en er rijdt nergens op de aarde een zelfde fiets rond! De ellende is wel dat ik nu dus steeds moet kiezen met welk van mijn fietsen ik ga rijden. Waarschijnlijk is de Bianchi meer voor korte mooiweer ritjes en de planet-x voor het langduriger en steviger werk. Die planet-x blijft toch ook wel echt een fantastisch lekkere fiets (tjesus hoor ik sommigen al denken: "het is wel "maar" een fiets hoor" - en dat klopt natuurlijk).
Niet onbelangrijk was natuurlijk het streven om er een tutto italiano fiets van te maken. Dat heb ik op de volgende manier gedaan:
frame: "needless to say"
vork: full carbon van PZ Racing (via marktplaats)
groep: campa record 10s UT compact (met dank aan jeroennl)
wielen: campa eurus (via marktplaats - weet even niet meer wie)
bandjes: vittoria open corsa evo cx (mantel)
stuur: deda newton - met aceton decals verwijderd want pasten qua kleur niet (met dank aan dominic)
stuurpen: deda zero100 (met dank aan martijntijn)
zadel: fizik aliante carbon (had ik nog)
zadelpen: deda ultra - loeizwaar maar wel mooie carbonweving (via bike-components.de. Deda stuurlint, voorderailleur klemband en zadelpenstrop ook via bike-components.de)
pedalen: look keo sprint (via marktplaats)
bidonhouders: carbon no name (met dank aan PilotB)
witte hoods: Token via Kompressor Bikes
kabels: witte BBB (via diezelfde vriendelijke LBS - dat klusje hebik maar uitbesteed, samen met het persen van een nieuw balhoofd - van cane creek overigens)
decals Bianchi: via Ebay
handtekening Eduardo Bianchi: bij BCP Special Paintwork - erg duur, maar ja... (met dank overigens aan Timo2.0 voor de tip)
reparto corse stickertjes: bij frame-stickers.nl
Waar ik schrijf "met dank aan ..." dan betekent dat natuurlijk niet dat ik er niets voor betaald heb! Al met al kan fietsen toch best een dure hobby zijn. Maar wel leuk!
De oplettende lezer heeft al gezien dat volledig italiaans niet is gelukt: pedalen, vork, kabels, balhoofd en binnenbandejes (conti) zijn niet italiaans. Verder heb ik geen idee hoeveel het in totaal weegt en eerlijk gezegd maakt mij dat ook niet veel uit, het zal lichter zijn dan het was en het voelt ook als zodanig. Dat gevoel is voor mij ook het belangrijkste, ik heb er bijvoorbeeld nu ook geen computer op zitten en denk dat ik dat ook maar zo laat. Ik vind het er wel strak uitzien zo. Ben benieuwd naar jullie meningen.
Nou, hopelijk is het gelukt met de foto's uploaden - zit ik steeds weer mee te rommelen. Fingers crossed.
Voor:
Uploaded with
ImageShack.us
Na:
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us