Het grote woon-werk topic
- ophetkantje
- Forum-lid
Nou vooruit dan wat ik aan doe met dit weer. Vanmorgen min 8,7. Wollen sokken, gewone fietsschoenen en overschoenen (BBB waterflex, niet echt dik) lange broek met windstopper aan de voorkant (Castelli), thermoshirt, Castelli radiotion jack (met binnenvoering, buff, cap met windstopper (Castelli) en Gripgrab lobster handschoenen. Geen moment koud gehad, ondanks dat het volgens mij heel wat minder is dan wat ik hier gemiddeld lees. Mijn ervaring is dat als je investeert in kleding dit echt wel de moeite waard, is. Kleding voor kou is iets anders als kleding voor regen, maar met dagelijks woon-werk zijn beide het voor mij waard om in te investeren. Als ik samenvat wat ik aanhad gewoon een broek een shirt en een jack met goede sokken en handschoenen en een goede cap dan is dat gewoon niet zo snel aankleden als normaal en echt geen moment koud gehad.
Ach, ik zeg ook maar wat
-
- Forum-lid
Respect voor jullie om onder deze omstandigheden 'gewoon' naar het werk te fietsen .
Persoonlijk zet ik in op volgende week. Temperatuur gaat dan weer voorzichtig richting de 10 graden.
Persoonlijk zet ik in op volgende week. Temperatuur gaat dan weer voorzichtig richting de 10 graden.
Investeren nodig om het warm te hebben? Mwa, valt wel mee. Ik had vanmorgen het volgende aan: hemd van de Lidl (€5), lange mouwen (ski) ondershirt van de Decathlon (€12), Agu softshell (<€25,-) en een All-Active broek van roubaix stof (ook <€25,-). Aan mijn voeten m’n zomerschoenen en wat dikkere sokken + overschoenen van de Decathlon. Bufje en helmmuts ook basic. Wel lekkere dikke Gribgrab handschoenen. Alleen last van koude voeten gehad. Daar moet ik voor donderdag nog wat op bedenken.
Ik fiets niet dagelijks woon-werk (’s winters 2x per week) en dan ga ik echt geen kapitalen uitgeven voor die enkele keer dat het zo koud is als nu.
Ik fiets niet dagelijks woon-werk (’s winters 2x per week) en dan ga ik echt geen kapitalen uitgeven voor die enkele keer dat het zo koud is als nu.
Was wel koud vanochtend, maar ik had het niet koud. Op zich niet zo'n lange woon-werkrit, 40 minuten enkele reis enn ik kan op het werk douchen.
Wat heb ik aan op zo'n ochtend. Een korte broek met zeem, lange broek met fleece. Onder thermo shirt met lange mouwen van Craft. Shirt met korte mouwen en een winterjas van craft. Vanochtend maar eens skisokken aangedaan, i.c.m. winterfietsschoenen hou ik het net warm genoeg tot kantoor. Daarbij winterhandschoenen, buf, helmmuts en sinds dit seizoen een helm waarbij ik de ventilatie gaten kan dichtschuiven.
Wat heb ik aan op zo'n ochtend. Een korte broek met zeem, lange broek met fleece. Onder thermo shirt met lange mouwen van Craft. Shirt met korte mouwen en een winterjas van craft. Vanochtend maar eens skisokken aangedaan, i.c.m. winterfietsschoenen hou ik het net warm genoeg tot kantoor. Daarbij winterhandschoenen, buf, helmmuts en sinds dit seizoen een helm waarbij ik de ventilatie gaten kan dichtschuiven.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019
-
- Forum-lid
Dan ook maar even mijn tenue. Normale lange broek, mouwloos ondershirt, armstukken, zomershirt, langshirt, mutsje en overschoenen (over mijn zomerschoenen). Ging vanmorgen prima. Sterker nog. Vanmorgen vond ik het erg aangenaam.
Als het vanmiddag droog blijft (geen sneeuw) dan plak ik er misschien wat extra kilometers aan mijn gebruikelijke 20km vast. Maar op dit moment sneeuwt het. Misschien was de keuze voor de racefiets niet de meest verstandige.
Als het vanmiddag droog blijft (geen sneeuw) dan plak ik er misschien wat extra kilometers aan mijn gebruikelijke 20km vast. Maar op dit moment sneeuwt het. Misschien was de keuze voor de racefiets niet de meest verstandige.
Mijn Strava
- ophetkantje
- Forum-lid
Koude voeten hebben soms ook als oorzaak dat er teveel energie nodig is om je lichaam warm te houden, dit voelt dan wel warm, maar er is geen energie meer op ook je voeten warm te houden.
Mijn ervaring is overigens wel dat goede kleding (en helaas vaak wel duur) echt wel beter functioneert dan goedkope, maar fijn als anderen met minder investering het ook comfortabel kunnen houden. Moet zeggen dat ik juist met dit weer hoop dat zoveel mogelijk mensen de fiets pakken. Als je die damp ruikt van de net gestarte diesels die langs me af komen rijden, kan dat gewoon niet gezond zijn. Dus hoe meer mensen fietsen hoe liever!
Mijn ervaring is overigens wel dat goede kleding (en helaas vaak wel duur) echt wel beter functioneert dan goedkope, maar fijn als anderen met minder investering het ook comfortabel kunnen houden. Moet zeggen dat ik juist met dit weer hoop dat zoveel mogelijk mensen de fiets pakken. Als je die damp ruikt van de net gestarte diesels die langs me af komen rijden, kan dat gewoon niet gezond zijn. Dus hoe meer mensen fietsen hoe liever!
Ach, ik zeg ook maar wat
Mijn ervaring is dat duurdere kleding vooral beter functioneert als het om het ademend vermogen gaat. Vooral als het materiaal winddicht is.
Ik kom met mijn goedkope softshell dan ook wel een beetje bezweet aan op het werk. Maar gezien het aantal keren dat ik hem gebruik kan ik daar prima mee leven. Zo gauw de temperatuur boven een graad of 5 komt trek ik mijn Vermarc Zero Aqua weer aan Als ik dagelijks zou fietsen zou ik ws. ook andere keuzes maken.
Ik kom met mijn goedkope softshell dan ook wel een beetje bezweet aan op het werk. Maar gezien het aantal keren dat ik hem gebruik kan ik daar prima mee leven. Zo gauw de temperatuur boven een graad of 5 komt trek ik mijn Vermarc Zero Aqua weer aan Als ik dagelijks zou fietsen zou ik ws. ook andere keuzes maken.
Kleding is heel persoonlijk, onder alle omstandigheden. Mijn limiet om überhaupt nog te fietsen is -10 bij tegenwind. Woonwerk ochtend is 22 km, pal west > oost. Dus inderdaad vaak in de ochtend (6:30) tegenwind in de winter. (Kou met meewind is geen enkel probleem....)
Vanochtend temp -7, en een licht tegenwindje. Bij dat soort weer draag ik onderstaand en kom ik keurig warm en droog op mijn werk. Intensiteit: plm. 28 km/hr.
= ondershirt lange mouwen, merino wol
= 4 lagen lange mouwen (gewone) wielershirts
= dikke lange fietsbroek, winterversie met fleece laagje binnenkant
= helmmutsje over de oren
= buff over de oren, over de mond
= fietsbril + helm
= dunne merino onderhandschoenen
= fleece overhandschoenen
= dikke winter sealskinz sokken in winter mtb schoenen
Alternatief, warm genoeg, maar voor mij te "nat" vanwege te weinig ademend vermogen;
= winterjack, met fleese binnenvoering (rh+ of decca boretti)
= benen/voeten/handen etc. als boven.
Vanochtend temp -7, en een licht tegenwindje. Bij dat soort weer draag ik onderstaand en kom ik keurig warm en droog op mijn werk. Intensiteit: plm. 28 km/hr.
= 4 lagen lange mouwen (gewone) wielershirts
= dikke lange fietsbroek, winterversie met fleece laagje binnenkant
= helmmutsje over de oren
= buff over de oren, over de mond
= fietsbril + helm
= dunne merino onderhandschoenen
= fleece overhandschoenen
= dikke winter sealskinz sokken in winter mtb schoenen
Alternatief, warm genoeg, maar voor mij te "nat" vanwege te weinig ademend vermogen;
= winterjack, met fleese binnenvoering (rh+ of decca boretti)
= benen/voeten/handen etc. als boven.
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Contact
ik kreeg vanochtend alleen mijn vingers niet (meer) warm.
even van fiets gewisseld vanwege het witte laagje.. maar dan moet ik de verlichting overzetten en dat gaat niet met handschoenen aan.
verder was het wel genieten. lekker tegen de wind in trappen.
Maak me alleen wel zorgen over vanavond. fietspaden waren best nat hier en daar. en ik heb nog een vergadering tot een uur of 8. als het dan maar niet op gaat vriezen, want dan worden het 22 lange kilometers.
even van fiets gewisseld vanwege het witte laagje.. maar dan moet ik de verlichting overzetten en dat gaat niet met handschoenen aan.
verder was het wel genieten. lekker tegen de wind in trappen.
Maak me alleen wel zorgen over vanavond. fietspaden waren best nat hier en daar. en ik heb nog een vergadering tot een uur of 8. als het dan maar niet op gaat vriezen, want dan worden het 22 lange kilometers.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
-
- Forum-lid
Het was vanmorgen prima te doen. Het witte laagje van gisteravond was al weer voor een groot deel weg. Dus net als gisteren weer lekker op de racefiets gegaan. Wel een pittig windje, maar de kou viel mij (wederom) mee. Ik was vandaag ook wat later van huis gegaan (rond 7.30 uur) dus heb heerlijk van de zon kunnen genieten.
Helaas kon ik eenmaal op het werk aangekomen linea recta naar huis aangezien mijn vrouw was flauw gevallen (gaat nu (los van de hersenschudding)) gelukkig wel weer redelijk.
Helaas kon ik eenmaal op het werk aangekomen linea recta naar huis aangezien mijn vrouw was flauw gevallen (gaat nu (los van de hersenschudding)) gelukkig wel weer redelijk.
Mijn Strava
Het was vanochtend weer heerlijk! Rond het vriespunt bij vertrek in de mist; langzaam trok de mist op toen de zon opkwam boven het Groene Hart. Enkele reis A'meer-Z'meer 43 km, heb al weer zin in vanmiddag! O ja, moet ook nog werken...
It takes an awful lot of money to look this cheap - Dolly Parton
Klopt! Was goed te doen. Rest van de week weer slecht helaas