De grote wielren quiz!
Of nog waarschijnlijker: de stof was in deze kleur in de arme na-oorlogse jaren voorradig en goedkoop. Misschien wel omdat het voor soldaten bedoeld was.
Die laatste is erg aannemelijk geredeneerd, maar toch niet dus.
Wellicht helpt het jullie op weg als je je even afvraagt in welke kleur ze dan vóór 1948 reden?
Wellicht helpt het jullie op weg als je je even afvraagt in welke kleur ze dan vóór 1948 reden?
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Inderdaad: 1948 was, ondanks een ijzige Tour-rit als die legendarische van Briançon naar Aix-les-Bains, een extreem warme zomer, en om de renners niet nodeloos te doen afzien besloot de Belgische selectieheer (de legendarische Karel Van Wijndale, die een vooruitziend man was) om hun zwarte uitrusting te vervangen door een lichtblauwe. Wit was immers al in gebruik door de Duitsers, en geel (wat voor de hand lag vanuit de nationale driekleur) was natuurlijk voorbehouden voor de gele trui...
Merlaida is aan zet!
Merlaida is aan zet!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
De eerste sponsor (in 1953) blijkt confectiewarenhuisketen La Belle Jardinière te zijn geweest, en kennelijk hadden die groen in hun logo...
De puntentrui is al veel ouder.
De groene trui werd ingevoerd in 1953 naar aanleiding van de 50e verjaardag van de Ronde van Frankrijk. De trui was in de beginjaren rood.
(En die rode trui kwam eenmalig terug als rode lantaarntrui (Gerrit Sollevelds tomatentrui).
Nou de bollentrui nog verklaren??
De groene trui werd ingevoerd in 1953 naar aanleiding van de 50e verjaardag van de Ronde van Frankrijk. De trui was in de beginjaren rood.
(En die rode trui kwam eenmalig terug als rode lantaarntrui (Gerrit Sollevelds tomatentrui).
Nou de bollentrui nog verklaren??
TransAm 2010 ? Of toch 2011? 2012!
-
- Forum-lid
Is/was de supermarktketen Champion niet de sponsor van die bollentrui en komen die bollen niet voor in hun logo?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
[quote="NK 2003"]De puntentrui is al veel ouder.
[/quote]
Volgens mij was het puntenklassement er al veel langer, alleen had het geen aparte trui.
[/quote]
Volgens mij was het puntenklassement er al veel langer, alleen had het geen aparte trui.
Eenvoud kenmerkt het ware.
[quote="Canyon81"][quote="NK 2003"]De puntentrui is al veel ouder.
[/quote]
Volgens mij was het puntenklassement er al veel langer, alleen had het geen aparte trui.[/quote]
Mijn kennis haalde ik dit keer uit Wikipedia. Heb thuis nog wel een Tourencyclopedie, maar die kan ik nu niet inzien. Wikipedia is niet altijd waterdicht. Maar rode trui voor de punten is volgens mij wél juist.
En voor de bolletjestrui is in 1975 (bij de invoering ervan) gewoon gekozen voor een afwijkend uiterlijk, niet meer, niet minder...
[/quote]
Volgens mij was het puntenklassement er al veel langer, alleen had het geen aparte trui.[/quote]
Mijn kennis haalde ik dit keer uit Wikipedia. Heb thuis nog wel een Tourencyclopedie, maar die kan ik nu niet inzien. Wikipedia is niet altijd waterdicht. Maar rode trui voor de punten is volgens mij wél juist.
En voor de bolletjestrui is in 1975 (bij de invoering ervan) gewoon gekozen voor een afwijkend uiterlijk, niet meer, niet minder...
TransAm 2010 ? Of toch 2011? 2012!
Volgens mijn informatiebronnen zouden die bollen refereren aan een product dat toenmalig (1975) trui-sponsor, Chocolat Poulain, hiermee wou promoten.
Zie: http://www.thechocolatecenter.com/chocolatefacts.html
Zie: http://www.thechocolatecenter.com/chocolatefacts.html