Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 19 aug 2016 23:57

chrissiewizzie schreef:Die Superbe Pro groep staat nog op mijn verlanglijstje, maar is inmiddels schaars en gewild. Campa prijzen op eBay helaas. 10 jaar geleden heb ik een hele groep laten schieten die ik voor €100 kon overnemen... :-(
Ik heb 'm in de loop der jaren bijna volledig samengeschraapt (ontbreekt nog het voorwiel). Maar ooit heb ik een behoorlijk goedkope Colnago met volledige Superbe Pro groep laten schieten.
Maar goed, er zijn meer dingen die ik heb laten schieten en achteraf spijt van heb, een mooi Woodrup frame bijvoorbeeld. Ipv kocht ik een RIH die ik later weer verkocht heb omdat ie me te kort was.

nuffel
Forum-lid

nuffel 20 aug 2016 09:38

Alvast bedankt iedereen voor de antwoorden ivm de groepen!!!! Het is al een stuk duidelijker geworden.
Ik merk dat hier gepassioneerde mensen aanwezig zijn. ;)
Chrissiewizzie heeft ineens ook een kwaliteitsoverzicht van de frames gegeven, waarvoor dank.
Als beginner kan ik hier zeker mee aan de slag.

Om te antwoorden op enkele vragen/opmerkingen hierboven:
- Het is wel de bedoeling om een fiets te bouwen met goed staal (zie indeling chrissiewizzie), dus niet een instapmodel. Dit zou ik me achteraf beklagen denk ik.

- Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar kabels die uit de remgrepen komen, de zogenaamde waslijnen (als ik het goed heb qua termen?). Een nieuwere fiets kan ik nog altijd later bouwen.

- Qua periode heb ik niet echt een voorkeur: jaren 70/80... misschien?
Hierover mijn volgende vraag: welke jaargangen zijn vlot verkrijgbaar/haalbaar? Welke zijn onvindbaar?
Hiermee bedoel ik: een fiets van de jaren 80 zal wel lukken, maar wat is de benedengrens volgens jullie zo'n beetje om onderdelen te vinden? Jaren 70? 60? Ouder? Ook hier heb ik geen idee.

Groetjes

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 20 aug 2016 09:44

Vanaf eind jaren 70 is de verkrijgbaarheid nog redelijk. Ouder wordt snel zeldzamer en op Campa na van mindere kwaliteit. Beter staal kwam er vanaf half jaren 80.
Campagnolo Ultra Dork

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 20 aug 2016 09:56

Waarschijnlijk ben je met een complete fiets voordeliger uit dan als je de onderdelen bij elkaar gaat zoeken. Die kun je dan ook helemaal weer netjes maken. Eventueel met toch wat andere onderdelen. Niet dat het bij elkaar zoeken niet leuk kan zijn.
Met de kabels die uit de remkabels komen, doel ik vooral op de remkabels. Die steken er dan met een boogje bovenuit. Ook bij de fietsen waarbij de remkabels onder het lint zitten, (vanaf ongeveer half jaren 80) moet je nog steeds schakelen met de commandeurs (hevels) op de onderbuis. Daarbij heb je nog verschil met schakelen met klikstanden (index) of gewoon de hevel vrij bewegen. Die moet je dan op gevoel schakelen.

O ja, wat frames betreft: ook bij stalen fietsen zijn er neppers.

M.A,S
Forum-lid

M.A,S 20 aug 2016 19:46

na mijn gazzelle avontuur die te klein bleek , heb ik een andere race fiets gekocht , ook weer met 501 .

volgens de eigenaar was hij door een famililid van hem gebouwd of zo , die gaf hem na een tijdje aan zijn zoon , die deed er niks mee , en toen kwam ik .

maar geen merk naam op het frame, hij fietst lekker , heb alleen het stuur vervangen voor een stuur van een beachracer , dat rijd wat lekkerder .

nou ff foto . misschien weet iemand wat voor frame het is .

Afbeelding

Afbeelding

stuur is nu rood .
racertje er naast is van vrouwlief , ook 105 , fietst ook lekker . :mrgreen:

Friso
Forum-lid

Friso 20 aug 2016 22:48

Het is een Catterpilar :D

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 21 aug 2016 02:01

M.A,S schreef: nou ff foto . misschien weet iemand wat voor frame het is .
Lijkt erg veel op de frames die als Batavus S light op de markt kwamen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Mijo64
Forum-lid

Mijo64 21 aug 2016 09:53

Remerist
Forum-lid

Remerist 21 aug 2016 10:13

Hey Iedereen,
Ik kocht recent een retro fiets. Maar ik vind geen info terug op het web.
Hopelijk kan iemand mijn verder helpen. Alle info is welkom.
Het betreft een fiets van het merk Jonge Leeuw afgemonteerd met Shimano Dura Ace 5 speed.
(JONGE LEEUW. - A. Van Caeneghem, Eyne)- Oudenaarde.
Fotos kan ik spijtig genoeg niet toevoegen. Ik kan ze , indien gewenst, doormailen.

Alvast bedankt.
Groet,
Stijn.

M.A,S
Forum-lid

M.A,S 21 aug 2016 11:10

hoe komt mijn vraag nou hier? het is geen retro fiets naar mijn weten . ik liep me rot te zoeken naar m'n topic , staat het hier ? :shock:

affijn , prima maar een pb was wel aardig geweest, ook met de rede het is geen nieuwe fiets maar retro volgens mij ook weer niet . :?

ik hoor het graag , :winkthumb:

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 21 aug 2016 11:17

M.A,S schreef:hoe komt mijn vraag nou hier? het is geen retro fiets naar mijn weten . ik liep me rot te zoeken naar m'n topic , staat het hier ? :shock:

affijn , prima maar een pb was wel aardig geweest, ook met de rede het is geen nieuwe fiets maar retro volgens mij ook weer niet . :?

ik hoor het graag , :winkthumb:

één van de moderatoren heeft 'm verplaatst (ik niet deze keer) om 't geheel een beetje overzichtelijk te houden. Niet nieuw = ouder, en dat..... staat weer in de topictitel ;)
je kunt trouwens makkelijk je eigen berichten terugvinden via je eigen profiel.

M.A,S
Forum-lid

M.A,S 21 aug 2016 11:27

Keezx schreef:
M.A,S schreef: nou ff foto . misschien weet iemand wat voor frame het is .
Lijkt erg veel op de frames die als Batavus S light op de markt kwamen.
heb ff google plaatjes geraadpleegd , maar kom geen vergelijkingsmateriaal tegen , ik vond zelf een ridget frame er erg op lijken , maar hoeveel merken lijken er op elkaar .

hebben ze niet ergens een nummer gestanst of zo ?

Plaats reactie