Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6567
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 04 jul 2023 15:45

Deed iedereen dat maar :winkthumb:
(op diverse campings heb ik al te vaak de fietsenmaker mogen spelen)

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3702
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 15 jul 2023 20:10

Gisteren de racer voor de vakantie van nieuwe sensoren, stuurlint, bandjes en nieuwe schoenplaatjes voorzien. En gepoetst. Nu hopen dat het komende 2 weken droog blijft dan ie met een snel lapje erover mee.

Vandaag de woon werk fiets van nieuwe banden voorzien. Reed al een maand met een scheur in de achterband rond met een lap uit een oude band erachter. Donderdag begon ie aan te lopen en zat er een ei op. Terug naar huis gegaan. Ebike van mvrRikkert gepakt. Vanmorgen stond ie leeg. Geluk dus. Nexus wiel gedemonteerd en band vervangen. Weer wat geleerd,,😀
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 17 jul 2023 14:37

Ook hier de fietsen voor de vakantie helemaal nagelopen en afgesteld en, kettingen vervangen en vers vet in de lagers.
op een gegeven moment kwam m'n vriendin vragen of het een beetje lukte... Ondanks dat ik de fietsen eigenlijk heel goed bij houd is groot onderhoud natuurlijk niet voor niets groot..

Op een gegeven moment kwam mw de Poldertoerist vragen of het een beetje wilde lukken.. Nou.. zei ik. Weet je wat ze zouden moeten uitvinden. Voor maar 1 tandwiel en dan achter 14 versnellingen, maar die allemaal inpakken zodat er geen vuil meer bij kan komen...

Moet wel heel eerlijk zeggen dat ik wat onderhoud betreft wel een beetje blijer wordt van mijn fiets met Rohlof dan de derailleur fietsen van de mw de poldertoerist en mw de poldertoerist junior. Maar goed.. het is gebeurd. Nu op naar het Harzgebergte!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 17 jul 2023 15:39

Met de opmerking 'mw de poldertoerist' ga ik er vanuit dat je getrouwd bent met deze dame.
Dus mijn wenkbrauwen gingen dus echt effe fronsen toen eerst begon over je vriendin en daarna over 'mw de poldertoerist'. ;)

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 17 jul 2023 17:33

Haha, ja ik dacht al... daar slaat vast iemand op aan... 😀
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1184
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 31 jul 2023 23:09

Vanavond heb ik de (mechanische) voorderailleur vervangen op de racer. Vorige week viel de ketting er ineens twee keer af, en toen zag ik dat de kooi verbogen was. Geen idee hoe dat heeft kunnen gebeuren. Ik zat er wat tegenop te hikken om te beginnen, maar uiteindelijk is het vrij vlot gelukt, en schakelt het in het schuurtje (annex washok) weer soepel. Hopelijk morgen een testritje.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6020
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 aug 2023 18:57

Vicenza schreef: 31 jul 2023 23:09 Vanavond heb ik de (mechanische) voorderailleur vervangen op de racer. Vorige week viel de ketting er ineens twee keer af, en toen zag ik dat de kooi verbogen was. Geen idee hoe dat heeft kunnen gebeuren. Ik zat er wat tegenop te hikken om te beginnen, maar uiteindelijk is het vrij vlot gelukt, en schakelt het in het schuurtje (annex washok) weer soepel. Hopelijk morgen een testritje.
Als de voorderailleur verbogen was zonder dat je weet hoe dat heeft kunnen gebeuren had je hem m.i. ook weer terug kunnen buigen, toch.? :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4596
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 02 aug 2023 19:11

Van de week kwam een kennis dat hij een slag in het wiel had, of ik daar iets mee kon. Dus ik het wiel in de richter gezet en gekeken waar het probleem zat. 1 spaak volledig door de velg getrokken, schijnbaar een flinke klap gehad.
Vandaag maar een nieuwe wielset (Fulcrum racing 5) gemonteerd, zodat hij weer kan fietsen.

glutendokter
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 17 sep 2021 09:19
Locatie: groningen

glutendokter 05 aug 2023 10:30

Gister op mijn kersverse Elite Drive 40mm nieuwe gp5000 25 mm met latex binnenband gelegd en nu net cassette en remblokken gemonteerd de versnelling opnieuw afgesteld.
Elke bocht is mooi, het is maar net hoe snel je hem neemt. :D

john170968
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 dec 2018 23:15

john170968 06 aug 2023 10:54

Gister een stalen Jan de Reus frame gekocht en compleet opgebouwd met Campagnolo onderdelen .

roelw
Forum-lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 06 aug 2023 21:29

Vandaag wilde ik een nieuwe set shifter kabels installeren.
Een van de kapjes om op de uiteindes van de buitenkabel te plaatsen heeft een 'slangetje' dat de binnenkabel geleidt (zoals de 2 stuks op de foto hieronder).
Mijn oorsproklelijke eindkapjes hebben dat niet.
Waar plaats je dit kapje met slangetje?
Aan de derailleur om te verhindere dat vuil het fame binnen dringt of aan het balhoofd voor betere geleiding?
Afbeelding

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2374
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 06 aug 2023 22:02

Uit mijn hoofd; in de shifter. Staat goed gedocumenteerd in de Shimano tech docs.

Plaats reactie