Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

M.A,S
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 mei 2015 18:23

M.A,S 21 aug 2016 11:50

Friso schreef:Het is een Catterpilar :D
die stickers zaten goed vast , daaronder stond een naam geschreven met stift , ff gegoogeld , maar levert ook niks op .

het frame heeft alleen een laag blanke lak gehad , verder niks .

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 21 aug 2016 13:51

Het frame kan ook gewoon naamloos uit Azië zijn. Vergelijkbaar met deze frames.

M.A,S
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 mei 2015 18:23

M.A,S 21 aug 2016 15:01

dat zou kunnen , dan is het geen retro fiets, en staat mijn vraag nu in het verkeerde onderdeel .

Bananenbennie
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 feb 2014 18:55

Bananenbennie 21 aug 2016 18:09

Ik heb een oude Mercier racefiets gekocht. Hij is ooit erg lelijk overgespoten en is qua afmontage nogal een bijelkaar geraapt zooitje.

Voorderailleur: Dura Ace
Achterderailleur: Shimano 105
Shifters: Shimano Santé
Remmen: Shimano 600 AX
Remhevels: Shimano 105
Crankstel: Shimano 600 arabesque

Verder Mavic velgen en een Turbo zadel.
Serienummer frame: M 04535

Ik heb het sterke vermoeden dat het een jaren 70 fiets is waar later wat nieuwere onderdelen op gezet zijn? Het zou me niks verbazen als alleen het crankstel nog origineel is, ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Mijn idee is iig om hem weer opnieuw te gaan spuiten (zilvergrijs) en bestickeren (witte letters) en dan afmonteren met Shimano 600 Arabesque materiaal wat ik nog heb liggen. Het overgebleven materiaal past dan misschien meer bij een 1984 Koga Myata frame dat ik nog heb.

Anyway, tijd voor wat plaatjes en ik hoor graag van de kenners hier hoe ze tegen mijn plannen en deze fiets aankijken, alle info is welkom!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bananenbennie op 21 aug 2016 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6574
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 21 aug 2016 21:38

Wel leuk hier wat van te maken!

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 21 aug 2016 22:09

Is deze fiets ooit bedoeld als toerfiets? Er zitten ogen op en het achterwiel laat veel ruimte tot de zitpijp, ondanks het feit dat het achterwiel helemaal naar voren staat. Toch lijkt de geometrie niet erg gestrekt...
Is dit soort fiets slapper en zwaarder dan ze tien jaar later maakten? Zo op het oog zie je immers geen veranderingen in de constructie? Wat is de reputatie van dit soort Mercier?
Is deze fiets - na opfrissen - echt geschikt om stevig de bocht om te knallen?
Zelf zie ik zoiets graag in een truttig kleurenschema: kobaltblauw met een geel penseelstreepje en rode letters ofzo maar ik zou ook wel willen weten wat destijds mode was. Leuk project!

Bananenbennie
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 feb 2014 18:55

Bananenbennie 21 aug 2016 22:37

sloeren schreef:Is deze fiets ooit bedoeld als toerfiets? Er zitten ogen op en het achterwiel laat veel ruimte tot de zitpijp, ondanks het feit dat het achterwiel helemaal naar voren staat. Toch lijkt de geometrie niet erg gestrekt...
Is dit soort fiets slapper en zwaarder dan ze tien jaar later maakten? Zo op het oog zie je immers geen veranderingen in de constructie? Wat is de reputatie van dit soort Mercier?
Is deze fiets - na opfrissen - echt geschikt om stevig de bocht om te knallen?
Zelf zie ik zoiets graag in een truttig kleurenschema: kobaltblauw met een geel penseelstreepje en rode letters ofzo maar ik zou ook wel willen weten wat destijds mode was. Leuk project!
Goeie vragen allemaal! Ben zelf ook wel benieuwd naar de reputatie van dit soort Mercier. En kan ik aan de hand van het serienummer (M04535) nog ergens achterhalen wat het bouwjaar is?

Bananenbennie
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 feb 2014 18:55

Bananenbennie 21 aug 2016 23:17

SqueeZer schreef:Ben verre van een expert "zelf nog een leek" maar zou het geen "Mercier Service Des Courses" kunnen zijn?


http://djcatnap.com/mercier-service-des ... storation/

Zoals ik zei ben een leek waarschijnlijk zie ik de verschillen in modellen nog niet zo goed en/of ben ik blind maar lijkt wel overeenkomsten te hebben "alsook de kleurgelijkenis"
Ik zie wel wat verschillen in het frame. En mijne heeft niet meer de originele kleur. ;)

Pascal10
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 aug 2016 09:45

Pascal10 23 aug 2016 13:43

Bij m'n zoektocht naar een retro koersfiets op jullie forum terechtgekomen.

Graag had ik wat advies gekregen over het volgende :

Ik kan een Martelly koersfiets aanschaffen met mavic naven en velgen, campagnolo veloce versnellingen (versnellingen aan het stuur) en campagnolo remmen. Dit voor €125. Is dit een goede prijs?

Alvast bedankt,

mvg,

Pascal

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6574
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 23 aug 2016 14:03

JA als alles niet versleten is, er geen slagen in de wielen zitten, het frame recht is ect

NEE als er 1 van die dingen mis is en je zelf niet handig bent om het op te lossen. Het feit dat je die vraag stelt schat ik in dat je misschien niet zo'n kijk er op hebt en dan is het handige om iemand met kennis van zaken te laten kijken. Op foto's zien we niet of er een slag in een wiel zit en of alle lagers brak zijn.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16741
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 aug 2016 14:26

Voor 125 euro mogen er wat versleten onderdelen op zitten als het frame in goede staat is. Als de groep er nog mooi uitziet mag het frame wat minder zijn en dergelijke.

Wil je het budget beperkt houden lijkt mij de eerste vereiste dat het frame er goed uitziet. Een frame mooi spuiten en stickeren kost veel geld. De rest van de onderdelen zijn met wat speurwerk nog wel te vinden voor redelijke prijzen.

Veloce met ergopowers is natuurlijk nog niet echt retro en in goede staat nog prima bruikbaar als moderne fiets. Wil je ook retrotochten gaan rijden dan moet het wat ouder zijn.
Campagnolo Ultra Dork

nuffel
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 sep 2009 17:05

nuffel 23 aug 2016 15:37

Ook van mijn kant nog eens een vraagje voor de kenners onder jullie.
Ik ben 1,89m groot met een binnenbeenlengte van 97cm (lange beentjes).
naar welke maat moet ik op zoek bij een retrofiets?
Want ik heb de indruk dat de zadelpen nooit ver uitsteekt en de sturen hoger staan bij retro?

Misschien nuttige info:
Bij moderne fietsen heb ik op een Tarmac 58 gezeten. Wel het oude model waarbij de headtube 19,5cm was. Ik gebruikte dan 2cm spacers en de zadelpen zat op het absolute maximum. En toen zat ik diep.
De nieuwere modellen hebben een kortere headttube en een kortere zadelbuis waardoor ik er niet meer op pas.

Mvg

Plaats reactie