Het grote schijfremmentopic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik heb alle Shimano schijven, Ultegra, Dura Ace en XTR, verbannen van m'n fietsen en nu alleen nog Sram Centerline X schijven op de racer en gravelbike, op de MTB Campa schijven.
Was dat gepiep en gekrijs zat van die Shimano schijven!
Mtb is compleet XTR, de Racer Sram Red Etap 11sp en Gravel Sram Force 1x12.
Dus ook geen Shimi groepen meer op de wegfietsen, wel zeer tevreden van de XTR 12sp op de Scott Spark RC!
Was dat gepiep en gekrijs zat van die Shimano schijven!
Mtb is compleet XTR, de Racer Sram Red Etap 11sp en Gravel Sram Force 1x12.
Dus ook geen Shimi groepen meer op de wegfietsen, wel zeer tevreden van de XTR 12sp op de Scott Spark RC!
Totaal geen problemen met luidruchtige Shimano schijven, ook niet op de MTB (D-A/XTR). Heb twee weken terug met de racefiets nog de Ventoux afgedaald in een onweer (D-A schijven). Oké, even stil als in het droge remden ze niet, maar helemaal geen gekrijs. Raar.
Dank voor de reacties.
@Jakkel: prijs jezelf gelukkig Het blijft toch mysterieus die verschillende ervaringen met de schijven. Er spelen zo veel variabelen een rol.
Ik heb nu twee Campa schijven besteld. Ik zal mijn ervaringen in dit topic posten.
@Jakkel: prijs jezelf gelukkig Het blijft toch mysterieus die verschillende ervaringen met de schijven. Er spelen zo veel variabelen een rol.
Ik heb nu twee Campa schijven besteld. Ik zal mijn ervaringen in dit topic posten.
Afgelopen week in de regen gereden met Shimano schijven en ik had het niet verwacht maar ze waren inderdaad aardig stil. Waar ik mij meer aan stoor met de Shimano schijven is het schurende geluid bij droog weer. Daar hebben de Campa schijven dus totaal geen last van.
Ride bikes, not tanks!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39951
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zelfde blokken?
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13667
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Montage van de schijf en hoe recht zit de klauw.
Als er een zuiger niet lekker loopt krijg je ook ellende.
Mijn ervaring is dat het meestal de blokken zijn. Maar mijn MTB Hope combo,s zijn veruit het stilst vooral in de troep
Maar Hope heeft ook een vrij dichte schijf, bv Carbon Ti en Galfer zijn meer kaasschaven. Remmen goed, maar iets meer het schaaf geluid
Als er een zuiger niet lekker loopt krijg je ook ellende.
Mijn ervaring is dat het meestal de blokken zijn. Maar mijn MTB Hope combo,s zijn veruit het stilst vooral in de troep
Maar Hope heeft ook een vrij dichte schijf, bv Carbon Ti en Galfer zijn meer kaasschaven. Remmen goed, maar iets meer het schaaf geluid
Mijn vraag:
Als ik fiets op de weg geen lawaai van schijfblad,geen gesleep ofzo….
Hang ik hem in mijn Werkstandaard,draai ik eens aan achter wiel en luister ik aan de schijf zou hij eens durven tikken,echt miniem. Ik denk dan dat dit normaal is zeker? En vooral hoe warmer het weer hoe meer,want dan weer komt van uitzetten door de warmte zeker?
Centreren enz hebben we al toegepast.
Meer kan ik niet doen zeker.
Als ik fiets op de weg geen lawaai van schijfblad,geen gesleep ofzo….
Hang ik hem in mijn Werkstandaard,draai ik eens aan achter wiel en luister ik aan de schijf zou hij eens durven tikken,echt miniem. Ik denk dan dat dit normaal is zeker? En vooral hoe warmer het weer hoe meer,want dan weer komt van uitzetten door de warmte zeker?
Centreren enz hebben we al toegepast.
Meer kan ik niet doen zeker.
Vince1987, in dat geval is je schijf waarschijnkijk iets krom. Dat kan je zien als je het wiel een zwengel geeft en dan met goed licht (van onder, bijvoorbeeld met een zaklampje) recht op de remklauw kijkt. Het punt waar de schijf de remblokken raakt geeft het geluid dat jij hoort.
Als je die plek op de schijf localiseert, kun je met een (moersleutel (verstelbare Engelse sleutel) ), de schijf voorzichtig terugbuigen.
Begin vooral met weinig kracht en bouw dat stapje voor stapje op.
Ik stop wel altijd een papiertje tussen de schijf en het gereedschap zodat ik geen vet overbreng en de schijf niet bekras.
Als je die plek op de schijf localiseert, kun je met een (moersleutel (verstelbare Engelse sleutel) ), de schijf voorzichtig terugbuigen.
Begin vooral met weinig kracht en bouw dat stapje voor stapje op.
Ik stop wel altijd een papiertje tussen de schijf en het gereedschap zodat ik geen vet overbreng en de schijf niet bekras.
Ik heb een racer met Ultegra schijven en een gravelfiets met Sram Rival XPLR.
Deze laatsten grijpen duidelijk veel later aan dan de Ultegra's op mijn racefiets, dus zowel vóór als achter.
Is dat een bewuste keuze, bijvoorbeeld met het oog op eventueel vuil tussen schijf en remblokjes, of een kwestie van afstellen/vullen van het hydraulisch systeem?
Deze laatsten grijpen duidelijk veel later aan dan de Ultegra's op mijn racefiets, dus zowel vóór als achter.
Is dat een bewuste keuze, bijvoorbeeld met het oog op eventueel vuil tussen schijf en remblokjes, of een kwestie van afstellen/vullen van het hydraulisch systeem?
Courir c'est mourir un peu