Het grote domme vragen topic
Nadat ik mijn fiets heb gewassen en wegzet in de (onverwarmde) bijkeuken, heb ik de volgende dag best wel vaak een beetje roest op de cassette en ketting. Ik droog alles goed af, maar 100% droog krijg je het nooit. Ik weet dat die roest niet erg is, maar mooi is anders. Nu dacht ik eraan om zo'n straalkacheltje te kopen, die ik even 1u op de fiets kan richten. Is dit een goed idee of een dom idee?
https://www.bol.com/nl/nl/p/maxxhome-yx ... oductTitle
ps: met het dak vol met zonnepanelen (3x ons verbruik) zit ik over het stroomverbruik niet echt in.
ps: met het dak vol met zonnepanelen (3x ons verbruik) zit ik over het stroomverbruik niet echt in.
Wat breng je aan op de ketting na het drogen?
Wat voor cassette en ketting heb je, dat maakt n.l. ook verschil uit want de goedkopere roesten eerder dan de dure versies.NuitKor schreef: ↑24 jan 2022 17:40 Nadat ik mijn fiets heb gewassen en wegzet in de (onverwarmde) bijkeuken, heb ik de volgende dag best wel vaak een beetje roest op de cassette en ketting. Ik droog alles goed af, maar 100% droog krijg je het nooit. Ik weet dat die roest niet erg is, maar mooi is anders. Nu dacht ik eraan om zo'n straalkacheltje te kopen, die ik even 1u op de fiets kan richten. Is dit een goed idee of een dom idee?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ultegra en KMC x11el, materiaal is wel in orde.Orlok schreef: ↑24 jan 2022 18:27Wat voor cassette en ketting heb je, dat maakt n.l. ook verschil uit want de goedkopere roesten eerder dan de dure versies.NuitKor schreef: ↑24 jan 2022 17:40 Nadat ik mijn fiets heb gewassen en wegzet in de (onverwarmde) bijkeuken, heb ik de volgende dag best wel vaak een beetje roest op de cassette en ketting. Ik droog alles goed af, maar 100% droog krijg je het nooit. Ik weet dat die roest niet erg is, maar mooi is anders. Nu dacht ik eraan om zo'n straalkacheltje te kopen, die ik even 1u op de fiets kan richten. Is dit een goed idee of een dom idee?
Dat heb ik ook maar die roesten bij niet, ook niet in de onverwarmde berging.!
Na het schoonspuiten met de tuinslang maak ik de aandrijflijn droog met een doek en perslucht, daarna weer een laagje Squirt op de ketting en ff alle versnellingen langs. Echter ik heb nu ook een Shimano ketting in combinatie met een 105 cassette en gegarandeerd dat deze de dag erna enigszins zijn geroest, vandaag mijn opmerking.
Na het schoonspuiten met de tuinslang maak ik de aandrijflijn droog met een doek en perslucht, daarna weer een laagje Squirt op de ketting en ff alle versnellingen langs. Echter ik heb nu ook een Shimano ketting in combinatie met een 105 cassette en gegarandeerd dat deze de dag erna enigszins zijn geroest, vandaag mijn opmerking.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Waarom ga je met wax al je versnellingen langs? Dan zit de wax ook meteen over heel je cassette verspreid (en daar wil je het juist niet hebben)Orlok schreef: ↑24 jan 2022 18:39 Dat heb ik ook maar die roesten bij niet, ook niet in de onverwarmde berging.!
En waarom wil je het daar niet hebben, daar is toch niks mis mee, misschien dat daarom de Ultegra cassette bij mij niet roest.? Trouwens zoveel blijft er ook niet zitten, het belangrijkste is dat het in de ketting trekt en dat doet het al hééél wat jaar sinds ik Squirt gebruik.
Als het weer niet toestaat dat de fiets buiten aan de zon en de wind droogt, dan zet ik hem hier altijd even in de hal. Metaal op metaalcontact met de verwarmingsradiator. Een uurtje is genoeg en dan is echt alles helemaal droog.
Waarom zou ik de veerspanning op mijn SPD-SL pedalen groot/ groter maken?
Ik gebruik de gele schoenplaatjes. Voor de 'float' maakt de spanning niet uit. En met een licht ingestelde veerspanning komen mijn schoenen zelfs met flink aanzetten uit het zadel niet los van de pedalen.
Kortom: wat koop ik met een zwaardere afstelling van de veerspanning?
Ik gebruik de gele schoenplaatjes. Voor de 'float' maakt de spanning niet uit. En met een licht ingestelde veerspanning komen mijn schoenen zelfs met flink aanzetten uit het zadel niet los van de pedalen.
Kortom: wat koop ik met een zwaardere afstelling van de veerspanning?