De grote wielren quiz!
Toch vreemd dat diezelfde Wikipedia elders wel degelijk stelt dat de eerste sponsor de warenhuisketen La Belle Jardinière was:
"Le maillot vert a été porté la première fois lors du Tour de France 1953 pour récompenser le leader du classement par points. Pour marquer des points, il faut être classé dans les premières places à l'arrivée ou gagner des sprints intermédiaires. La couleur verte fut choisie pour se distinguer du maillot jaune et parce que le premier sponsor était la chaîne de magasins La Belle Jardinière"
( http://fr.wikipedia.org/wiki/Maillot_vert )
Verzin gerust een nieuwe vraag hoor, maar ik wil nu wel eens graag weten welke van beide versies de correcte is! Wat zegt jouw Tour-encyclopedie, NK2003?
Toevoeging: een voor de hand liggende verklaring, nl. dat La Belle Jardinière een producent van tuinmateriaal zou zijn, vond ik hier
http://www.cyclingrevealed.com/timeline ... dF1953.htm (SPECIAL NOTE: Why was the points jersey Green? Tour organizers thought the color of hope was green and when the first point's classification was instituted in 1953, the sponsor was Belle Jardinier . The new sponsor was a department store specializing in gardening products. Green is the predominate color of a garden, so they selected green as the symbolic color of their jersey. )
maar dat strookt niet met de eerdere bevinding dat het een zaak in confectiekleding was. Zie ook:
[img=http://img857.imageshack.us/img857/887/belle1t.jpg]
Volgens mij hebben sommigen zich dan ook laten misleiden door de naam van de firma, die wel aan tuinen doet denken, maar dus niks met grasmachines te maken heeft.
"Le maillot vert a été porté la première fois lors du Tour de France 1953 pour récompenser le leader du classement par points. Pour marquer des points, il faut être classé dans les premières places à l'arrivée ou gagner des sprints intermédiaires. La couleur verte fut choisie pour se distinguer du maillot jaune et parce que le premier sponsor était la chaîne de magasins La Belle Jardinière"
( http://fr.wikipedia.org/wiki/Maillot_vert )
Verzin gerust een nieuwe vraag hoor, maar ik wil nu wel eens graag weten welke van beide versies de correcte is! Wat zegt jouw Tour-encyclopedie, NK2003?
Toevoeging: een voor de hand liggende verklaring, nl. dat La Belle Jardinière een producent van tuinmateriaal zou zijn, vond ik hier
http://www.cyclingrevealed.com/timeline ... dF1953.htm (SPECIAL NOTE: Why was the points jersey Green? Tour organizers thought the color of hope was green and when the first point's classification was instituted in 1953, the sponsor was Belle Jardinier . The new sponsor was a department store specializing in gardening products. Green is the predominate color of a garden, so they selected green as the symbolic color of their jersey. )
maar dat strookt niet met de eerdere bevinding dat het een zaak in confectiekleding was. Zie ook:
[img=http://img857.imageshack.us/img857/887/belle1t.jpg]
Volgens mij hebben sommigen zich dan ook laten misleiden door de naam van de firma, die wel aan tuinen doet denken, maar dus niks met grasmachines te maken heeft.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Was ff zoeken, maar dat moet Wladimiro Panizza zijn (reed in het roze in 1980). Hij is vooral bekend vanwege het feit dat hij het meest aantal deelnames aan de Giro op zijn naam heeft (18), waarvan hij er 16 uitreed.
Tevens reed hij 9 keer top 10 in de Giro, wat best wel een prestatie is naar mijn bescheiden mening...
Tevens reed hij 9 keer top 10 in de Giro, wat best wel een prestatie is naar mijn bescheiden mening...
Colnago CX Zero Alu 2016
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990
Ik moet je antwoord goed rekenen. In 1980 heeft Panizza een tijdje de roze trui gedragen. Hij was niet degene die ik zocht. Dat was Jef Demuysere, in 1933. De eerste Belg die de roze trui droeg.
De volgende is voor jou, Da climber!
Eenvoud kenmerkt het ware.
-
- Forum-lid
[quote="Canyon81"]Ik moet je antwoord goed rekenen. In 1980 heeft Panizza een tijdje de roze trui gedragen. Hij was niet degene die ik zocht. Dat was Jef Demuysere, in 1933. De eerste Belg die de roze trui droeg.
[/quote]
Ook Roger de Vlaeminck past in het rijtje...meerdere keren zelfs.
[/quote]
Ook Roger de Vlaeminck past in het rijtje...meerdere keren zelfs.
[quote="Canyon81"]nou, gauw verder, met een vraag waarop een eenduidiger antwoord te geven is:[/quote]
Blijkt dus toch niet helemaal het geval te zijn...![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Blijkt dus toch niet helemaal het geval te zijn...
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
-
- Forum-lid
Komt hier nog beweging in?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Anders heb ik er nog wel eentje (gezien het uitblijven van een officiële jury-uitspraak mbt de voorlaatste vraag, waarop mijn antwoord wellicht correcter was dan dat van de laatste vraagsteller
- en in afwachting van een nieuwe vraag van de laatste antwoorder):
de (algemeen beschouwd) grootste Belgische en de grootste Nederlandse sporter aller tijden waren dan wel niet actief in dezelfde discipline, ze waren wel tijdgenoten, en beider carrière vertoonde ook parallellen: de beste zijn in eigen land, om het vervolgens ook glansrijk te maken in het buitenland. En ook buiten de sport waren er overeenkomsten: met name stelden ze zich - met terugwerkende kracht - als sporter bloot aan dezelfde scherpe kritiek. Hoe & waarom?
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
de (algemeen beschouwd) grootste Belgische en de grootste Nederlandse sporter aller tijden waren dan wel niet actief in dezelfde discipline, ze waren wel tijdgenoten, en beider carrière vertoonde ook parallellen: de beste zijn in eigen land, om het vervolgens ook glansrijk te maken in het buitenland. En ook buiten de sport waren er overeenkomsten: met name stelden ze zich - met terugwerkende kracht - als sporter bloot aan dezelfde scherpe kritiek. Hoe & waarom?