Trek
Helaas moeten ondervinden dat de geometrie van de Emonda toch niks voor mij is.
Helaas te diep of met veel spacers en dat vindt ik geen porem.
Nu twijfel ik tussen de trek domane slr ,bmc roadmachine en canyon endurance ... lastig.
Helaas te diep of met veel spacers en dat vindt ik geen porem.
Nu twijfel ik tussen de trek domane slr ,bmc roadmachine en canyon endurance ... lastig.
Specialized Diverge Axs
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
De Trek Domane SLR heeft een hogere stack bij kortere reach dan de BMC en Canyon.feddesman schreef:Helaas moeten ondervinden dat de geometrie van de Emonda toch niks voor mij is.
Helaas te diep of met veel spacers en dat vindt ik geen porem.
Nu twijfel ik tussen de trek domane slr ,bmc roadmachine en canyon endurance ... lastig.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Hoi, Trekkers,
Ik zat wat te sleutelen aan mijn Emonda Alu. Overgestapt van Canondale met Sora naar de Emonda met Ultegra 6800 waren mijn verwachtingen over schakelprestaties hoog gespannen. Toch stellen ze mij wat teleur. Het schakelen blijft wat hapering. Je weet wel, bij het opschakelen achter, van 32 en 28 verder, springt de ketting soms een beetje, alsof hij te laat, met een schokje, loskomt van de tandkrans. Maar ook bij het afschakelen van 11 naar 12 doet zich dit voor. Bij het schakelen houd ik de trapkracht een beetje in, al zou dat bij de achterderailleur niet hoeven?
Wat mij toen opviel is dat het bovenste derailleurwieltje niet parallel loopt met de tandkrans van de cassette. In de rijrichting gezien nijgt het wieltje naar buiten. Vanuit welke hoek ik ook kijk, hij staat scheef.
De derailleur is aan de uitvalpad van de Trek bevestigd met een hulpstuk wat Shimano noemt: dropout. De dropout is bevestigd met twee boutjes aan de uitvalpad. In de dropout zit een draadgat voor bevestiging van de derailleur. Dit draadgat lijkt mij de boosdoener, hij staat duidelijk niet in dezelfde lijn als de as van het wiel/cassette en daarmee de derailleur ook niet.
Afgezien van de oplossing voor dit probleem: herkent één van jullie dit fenomeen? Ik bedoel: als dit hulpstuk een Shimano onderdeel is en als dit hulpstuk bij de 6800 serie hoort, zou ik denken dat het een seriematige fout is.
Er bestaat een Shimano-hulpstuk om de parallelliteit van de derailleurbevestiging te controleren. Dat zal ik binnenkort laten uitvoeren, maar jullie input zou me ook verder helpen.
Ik zat wat te sleutelen aan mijn Emonda Alu. Overgestapt van Canondale met Sora naar de Emonda met Ultegra 6800 waren mijn verwachtingen over schakelprestaties hoog gespannen. Toch stellen ze mij wat teleur. Het schakelen blijft wat hapering. Je weet wel, bij het opschakelen achter, van 32 en 28 verder, springt de ketting soms een beetje, alsof hij te laat, met een schokje, loskomt van de tandkrans. Maar ook bij het afschakelen van 11 naar 12 doet zich dit voor. Bij het schakelen houd ik de trapkracht een beetje in, al zou dat bij de achterderailleur niet hoeven?
Wat mij toen opviel is dat het bovenste derailleurwieltje niet parallel loopt met de tandkrans van de cassette. In de rijrichting gezien nijgt het wieltje naar buiten. Vanuit welke hoek ik ook kijk, hij staat scheef.
De derailleur is aan de uitvalpad van de Trek bevestigd met een hulpstuk wat Shimano noemt: dropout. De dropout is bevestigd met twee boutjes aan de uitvalpad. In de dropout zit een draadgat voor bevestiging van de derailleur. Dit draadgat lijkt mij de boosdoener, hij staat duidelijk niet in dezelfde lijn als de as van het wiel/cassette en daarmee de derailleur ook niet.
Afgezien van de oplossing voor dit probleem: herkent één van jullie dit fenomeen? Ik bedoel: als dit hulpstuk een Shimano onderdeel is en als dit hulpstuk bij de 6800 serie hoort, zou ik denken dat het een seriematige fout is.
Er bestaat een Shimano-hulpstuk om de parallelliteit van de derailleurbevestiging te controleren. Dat zal ik binnenkort laten uitvoeren, maar jullie input zou me ook verder helpen.
Een sprinter zal ik niet worden. Dan maar klimmen met 34-32.
Achterderrie techdoc van Shimano.
http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RD0003-08-ENG.pdf
Kwestie van afstellen, denk ik.
http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-RD0003-08-ENG.pdf
Kwestie van afstellen, denk ik.
Als de derailleurpat inderdaad verbogen is dan helpt afstellen ook niet. Dat het bij het op- en afschakelen beide gebeurt suggereert dat ook.
Als het een afstelkwestie is dan gebeurt het alleen bij op- of afschakelen. Het oprekken van de nieuwe kabel zou dan de boosdoener kunnen zijn.
Tenzij je natuurlijk een telfout met de versnellingen hebt gemaakt, dat kan ook.
Er is wel een truc, namelijk de derailleur eraf daaien, een oud wiel met de as in de derailleurpat draaien en kijken of hij recht staat.
Maar met een nieuwe fiets wil je beter gewoon terug gaan.
Als het een afstelkwestie is dan gebeurt het alleen bij op- of afschakelen. Het oprekken van de nieuwe kabel zou dan de boosdoener kunnen zijn.
Tenzij je natuurlijk een telfout met de versnellingen hebt gemaakt, dat kan ook.
Er is wel een truc, namelijk de derailleur eraf daaien, een oud wiel met de as in de derailleurpat draaien en kijken of hij recht staat.
Maar met een nieuwe fiets wil je beter gewoon terug gaan.
@Raceben,
Is je fiets nieuw? In dat geval sowieso meteen terug...
Als je pad niet recht staat dan kun je afstellen wat je wil, maar dan wordt het nooit niks. Dus als eerste moet je weten of dat is. de FM heeft hiervoor meetgereedschap waarmee hij eventueel ook je pad weer kan richten of vervangen.
Maar het kan ook gewoon zo zijn dat je derailleur niet goed is afgesteld. In dat geval schakelt hij zowel op als af niet goed... Als de kabel bijvoorbeeld te strak staat dan wil hij bij opschakelen de ketting als het ware over het volgende tandwiel trekken en bij afschakelen wil de ketting niet van het vorige tandwiel af. Bij een te losse kabel is het juist andersom...
Dus als je er van overtuigd bent dat je pad krom is dan ga maar direct terug naar de FM. Ik zou je zeker adviseren die niet zelf proberen te richten. Voor je het weet is het probleem groter in plaats van weg..
groeten,
Rob
Is je fiets nieuw? In dat geval sowieso meteen terug...
Als je pad niet recht staat dan kun je afstellen wat je wil, maar dan wordt het nooit niks. Dus als eerste moet je weten of dat is. de FM heeft hiervoor meetgereedschap waarmee hij eventueel ook je pad weer kan richten of vervangen.
Maar het kan ook gewoon zo zijn dat je derailleur niet goed is afgesteld. In dat geval schakelt hij zowel op als af niet goed... Als de kabel bijvoorbeeld te strak staat dan wil hij bij opschakelen de ketting als het ware over het volgende tandwiel trekken en bij afschakelen wil de ketting niet van het vorige tandwiel af. Bij een te losse kabel is het juist andersom...
Dus als je er van overtuigd bent dat je pad krom is dan ga maar direct terug naar de FM. Ik zou je zeker adviseren die niet zelf proberen te richten. Voor je het weet is het probleem groter in plaats van weg..
groeten,
Rob
Bedankt voor jullie reacties, jongens, maar even een kleine correctie: niet de pad verdenk ik maar de drop-out. Het onderdeel dat aan de pad is geschroefd en waar de derailleur dan weer aan is geschroefd. Die drop-out lijnt de derailleur niet goed uit.
Een sprinter zal ik niet worden. Dan maar klimmen met 34-32.
Drop-out = derailleurpad. Wat jij de uitvalpad noemt is eigenlijk gewoon het frame. Ik denk dat iedereen het wel over hetzelfde stukje heeft.
Mee naar de FM dus, of zelf een padrechter kopen. Zonder rechte pad zal het nooit piekfijn werken op alle 11 kroontjes.
Ik vind de Ultegra 6800 groep ook niet geweldig schakelen maar dat is meer een discussie voor in het Campa/Sram/Shimano-topic
Mee naar de FM dus, of zelf een padrechter kopen. Zonder rechte pad zal het nooit piekfijn werken op alle 11 kroontjes.
Ik vind de Ultegra 6800 groep ook niet geweldig schakelen maar dat is meer een discussie voor in het Campa/Sram/Shimano-topic