Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 23 aug 2016 15:53

Hmmm. Dan moet je vooral op zoek naar een wat gedrongen geometrie. Ik zou - in het algemeen - gokken op een maat 60. Er zijn lange quill-pennen op de markt zodat je de hoogte in kunt (Nitto) . Het vinden van een goed passende fiets in het oud ijzer-segment is lastiger dan bij moderne fietsen als je lange benen hebt. Het vinden van een fijn frame kan een paar fietsen duren. My 5 cents...

Bananenbennie
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 feb 2014 18:55

Bananenbennie 23 aug 2016 15:54

Ernie C. schreef:Een frame mooi spuiten en stickeren kost veel geld.
Kost veel tijd vooral. Maar qua materiaal is het tientjeswerk. ;)

hrohaan
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 apr 2011 01:24

hrohaan 23 aug 2016 16:14

Bananenbennie schreef:Ik heb een oude Mercier racefiets gekocht. Hij is ooit erg lelijk overgespoten en is qua afmontage nogal een bijelkaar geraapt zooitje.
Mocht je het zadel weg doen, heb ik wel interesse :)

Bananenbennie
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 feb 2014 18:55

Bananenbennie 23 aug 2016 16:18

hrohaan schreef:
Bananenbennie schreef:Ik heb een oude Mercier racefiets gekocht. Hij is ooit erg lelijk overgespoten en is qua afmontage nogal een bijelkaar geraapt zooitje.
Mocht je het zadel weg doen, heb ik wel interesse :)
Zal het onthouden, maar zit er over te denken te gebruiken voor een oude Koga waar ook wat zelfde soort blauw in zit. Zo niet laat ik het je weten. 8-)

Bananenbennie
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 feb 2014 18:55

Bananenbennie 23 aug 2016 16:38

Heb nog wat duidelijkere fotos van het kale frame gemaakt. Wie weet dat iemand zodoende nog wat meer info kan geven. Voor fotos van specifieke details gewoon even vragen. ;)

Afbeelding
Afbeelding

Verder zoek ik frameshifters zonder klemband die hier op passen. Iemand enig idee? Of op welke zoektermen ik moet zoeken op marktplaats?

Afbeelding
Afbeelding

velolove
Forum-lid
Berichten: 556
Lid geworden op: 20 mar 2010 20:08
Locatie: Gelderland

velolove 23 aug 2016 16:58

buis commandeurs
ooit allemaal op een Scalpel

Bananenbennie
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 feb 2014 18:55

Bananenbennie 23 aug 2016 17:16

:like:

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 aug 2016 17:18

Bananenbennie schreef:
Ernie C. schreef:Een frame mooi spuiten en stickeren kost veel geld.
Kost veel tijd vooral. Maar qua materiaal is het tientjeswerk. ;)
Kwalitatief goede lak is ook niet goedkoop en voor een frame heb je redelijk veel nodig.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 aug 2016 17:23

nuffel schreef:Ook van mijn kant nog eens een vraagje voor de kenners onder jullie.
Ik ben 1,89m groot met een binnenbeenlengte van 97cm (lange beentjes).
naar welke maat moet ik op zoek bij een retrofiets?
Want ik heb de indruk dat de zadelpen nooit ver uitsteekt en de sturen hoger staan bij retro?

Misschien nuttige info:
Bij moderne fietsen heb ik op een Tarmac 58 gezeten. Wel het oude model waarbij de headtube 19,5cm was. Ik gebruikte dan 2cm spacers en de zadelpen zat op het absolute maximum. En toen zat ik diep.
De nieuwere modellen hebben een kortere headttube en een kortere zadelbuis waardoor ik er niet meer op pas.

Mvg
Oude fietsen worden niet echt langer naarmate ze hoger worden. Ik heb een bbl van 93cm en 61cm frame waarbij de zadelpen normaal uitsteekt. Ik denk dat jij al snel een 63 nodig hebt.
Campagnolo Ultra Dork

Bananenbennie
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 feb 2014 18:55

Bananenbennie 23 aug 2016 17:40

Ernie C. schreef:
Bananenbennie schreef:
Ernie C. schreef:Een frame mooi spuiten en stickeren kost veel geld.
Kost veel tijd vooral. Maar qua materiaal is het tientjeswerk. ;)
Kwalitatief goede lak is ook niet goedkoop en voor een frame heb je redelijk veel nodig.
Ik was bij mijn laatste frame kwijt: 1 spuitbus grondverf (400 ml) en 2 spuitbussen (ook elk 400 ml) voor de kleur. Dat is niet zo veel toch. Tja en qua kwaliteit.. je kunt het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk. Maar als je een fiets van 125 euro hebt gekocht kan ik me zo voorstellen dat je voor een paar tientjes wel klaar wilt zijn qua lakwerk en dat is ook prima mogelijk. De kwaliteit zit hem (mijn inziens) voor een zeer groot deel ook in de juiste voorbereiding en hoe het er op gespoten wordt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 aug 2016 18:02

Geen blanke lak erover?

Een Martelly is toch ook wat anders dan een Peugeot of Raleigh instap frame. Als hij mooi in de lak zit met kloppende decals heb je een echte retro fiets. Met wat action verf en knip en plak werk is het gewoon een oude fiets.
Campagnolo Ultra Dork

Bananenbennie
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 feb 2014 18:55

Bananenbennie 23 aug 2016 18:11

Ernie C. schreef:Geen blanke lak erover?
Volgens mij hadden die oude racefietsen dat meestal niet?

Edit: ohja het was een niet zo'n oude Martelly

Plaats reactie