Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

meuk
Forum-lid

meuk 03 aug 2023 13:20

Top. Na de vakantie aan de slag!

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 03 aug 2023 14:36

Ik rijd ook met die Galfer schijven op de wegfiets (160/140). Nu ook 2 keer mee in de bergen geweest. Prima schijven. Ik gebruik wel gewoon Shimano resin blokken.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 03 aug 2023 18:51

t2300 schreef: 03 aug 2023 13:15
scottpch schreef: 03 aug 2023 13:03 Yep, is geen probleem.
Heb zelf ook 140mm schijven voor en achter, dus wel het adapterblokje voor omdraaien en achter weglaten.
En zeer waarschijnlijk heb je kortere schroeven nodig om je calipers vast te zetten...
Kortere schroeven zijn niet nodig.
De Caliper zit achter op de adapter gemonteerd met losse schroeven.
Als je de adapter weglaat kun je de schroeven die door het frame zitten en de adapter vasthield direct op de caliper gebruiken.
Ligt aan het merk, bij Sram heb ik kortere schroeven moeten gebruiken...

Gerwin89
Forum-lid

Gerwin89 07 aug 2023 19:57

Hanz Bé schreef: 03 aug 2023 14:36 Ik rijd ook met die Galfer schijven op de wegfiets (160/140). Nu ook 2 keer mee in de bergen geweest. Prima schijven. Ik gebruik wel gewoon Shimano resin blokken.
Ik heb sinds kort ook Galfer schijven.
Paar keer vlak en in Zuid-Limburg mee gefiets, geen problemen.
Alleen nu zit ik in Oostenrijk en zijn de afdalingen wat langer (en steiler), als ik dan mijn rem wat lang in houd dan gaat de schijf wat zwabberen...
Als ik hem weer los laat, wordt die weer recht.
Is dat normaal?
Dus als ik op de schijf kijk, gaat die naar links en rechts bewegen.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 07 aug 2023 20:04

Klinkt als een schijf die wat vervormt door de hitte, en weer “normaliseert” als ie afkoelt.
Geen idee of het normaal is. Ik heb dat met mijn schijven niet meegemaakt.

Rem je dan lang/slepend?

Gerwin89
Forum-lid

Gerwin89 07 aug 2023 21:24

Ja dat is het denk ik ook.
Ja als je bv nog even wat harder remt voor een bocht of idd een beetje slepend als het een moeilijkere afdaling is.
Als die dan zwabbert en ik laat m los, wordt die weer goed.
Maar vroeg me dus af of dit normaal is...?
Zitten de organic blokken met koelvin op van shimano, L05 uit mn hoofd.

derxx
Forum-lid

derxx 07 aug 2023 22:53

Gewoon niet slepend remmen in een grote afdaling. Rem of fatsoenlijk of niet. De meeste afdalingen hoef je echt alleen maar te remmen voor de bochten. Als je tussen de bochten in vindt dat je te hard gaat, rem je even kort bij, maar ga niet je rem slepen.

Ik zie dat slepend remmen ook bij zowat elke Duitser en Nederlander die met hun auto in de alpen onderweg zijn. En zich maar afvragen waarom de auto zo stinkt als ze beneden zijn.
Ook een van de redenen waarom je de Grossglockner voreg in de morgen moet rijden, dan stinkt het nl nog niet zo naar rem en koppeling voering.
Afbeelding

MarcFaFo
Forum-lid

Gebruikersavatar MarcFaFo 08 aug 2023 04:53

Gerwin89 schreef: 07 aug 2023 19:57
Ik heb sinds kort ook Galfer schijven.
Paar keer vlak en in Zuid-Limburg mee gefiets, geen problemen.
Alleen nu zit ik in Oostenrijk en zijn de afdalingen wat langer (en steiler), als ik dan mijn rem wat lang in houd dan gaat de schijf wat zwabberen...
Als ik hem weer los laat, wordt die weer recht.
Is dat normaal?
Dus als ik op de schijf kijk, gaat die naar links en rechts bewegen.
Ik heb een gelijke ervaring. Moest lang remmen ivm zeer steile afdaling en een auto die mij niet voorbij liet gaan. Daarna gingen de schijven piepen en krijsen. Wanneer ik beneden aangekomen tegen de schijf aan tikte rammelde deze. Ook het aanlopen was bij mij merkbaar. De schijven uiteindelijk vervangen om het gekrijs tegen te gaan. Dit was vorig jaar bij mijn ritten in de Alpen niet het geval. Maar toen had ik geen irritante chauffeur voor me 😉.
Dus ik denk advies hierboven goed opvolgen om je schijven heel te houden.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 aug 2023 07:52

derxx schreef: 07 aug 2023 22:53
Ook een van de redenen waarom je de Grossglockner voreg in de morgen moet rijden, dan stinkt het nl nog niet zo naar rem en koppeling voering.
Probeer de Route Napoleon (12%) eens bij Vizille :lol:
Wij hebben daar ooit even stil gestaan ivm een plassend kind en werkzaamheden.
Ongelofelijk hoe mensen daar lopen te prutsen en wat een stank, die hebben geen idee wat ze aan het doen zijn. Slepende koppeling, slepend remmen, caravan niet opvangen op de oplooprem, maar gewoon lekker de auto alles laten doen….pffft.
Maar ja, tis de kortste weg :mrgreen:
Less is bore

meuk
Forum-lid

meuk 08 aug 2023 08:13

Vond het vandaag in de Vercors lastig om in de afdeling niet niet slepend te remmen. Wat een windvlagen en -stoten. Durfde hem niet te laten lopen.

Maar wat Gerwin beschrijft. Is dat .et Galfer rotors meer dan bijv Shimano rotors?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 aug 2023 08:16

meuk schreef: 08 aug 2023 08:13 Vond het vandaag in de Vercors lastig om in de afdeling niet niet slepend te remmen. Wat een windvlagen en -stoten. Durfde hem niet te laten lopen.
Had ik vorige week ook op de Bonnette, had 3m wegbreedte nodig :?
Maar dan nog steeds even krachtig remmen, loslaten, weer remmen. Liever zo steeds kort dan blijven slepen.
Less is bore

derxx
Forum-lid

derxx 08 aug 2023 08:27

daniel1975 schreef: 08 aug 2023 08:16
meuk schreef: 08 aug 2023 08:13 Vond het vandaag in de Vercors lastig om in de afdeling niet niet slepend te remmen. Wat een windvlagen en -stoten. Durfde hem niet te laten lopen.
Had ik vorige week ook op de Bonnette, had 3m wegbreedte nodig :?
Maar dan nog steeds even krachtig remmen, loslaten, weer remmen. Liever zo steeds kort dan blijven slepen.
Dit inderdaad. Ik kwam vorig jaar in een afdaling achter een Duitser te zitten die me er niet voorbij wilde laten. Als een idioot uit de haarspeld wegscheuren en dan meteen op de remmen tot de volgende haarspeld. Zat elke keer halverwege de haarspelden er weer achter, maar dan gaf ie weer heel even gas bij. Dan is het maar verlies nemen, even kort remmen als je op 200m zit ofzo, en dan weer laten lopen. Normaal heb ik geen moeite om even een auto in te halen, maar deze kwam ik niet voorbij.
Ohja, ik rij op deze fiets met normale velgremmen. Op mn gravel heb ik wel schijven, en dat remt wel beter, maar die is ook ruim 2kg zwaarder dus gaat niet mee de bergen in :)
Afbeelding

Plaats reactie