Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 11 mar 2012 21:58

amclassic-fan schreef:Maar wat 't verschil tussen een high-mod en een mid-mod is?
Ik ben geen expert op dat vlak.

Maar dit is wel interessant leesvoer...: http://www.velofilie.nl/composieten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 11 mar 2012 21:58

havana schreef: Zal allemaal best maar volgens mij was die in 2010 bijvoorbeeld niet zo. Dan was de Evo gewoon een licht SS-frame met wat andere lak.
EVO bestaat sinds mei/juni 2011.... .

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 mar 2012 22:49

jakkel schreef:
amclassic-fan schreef:Maar wat 't verschil tussen een high-mod en een mid-mod is?
Ik ben geen expert op dat vlak.

Maar dit is wel interessant leesvoer...: http://www.velofilie.nl/composieten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
De theorie is mij allemaal bekend. Er is alleen helemaal geen bewijs dat bijv Cannondale daadwerkelijk een andere lay-up of andere vezels toepast bij de Hi-mod frames.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 12 mar 2012 08:03

amclassic-fan schreef:
jakkel schreef:
amclassic-fan schreef:Maar wat 't verschil tussen een high-mod en een mid-mod is?
Ik ben geen expert op dat vlak.

Maar dit is wel interessant leesvoer...: http://www.velofilie.nl/composieten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
De theorie is mij allemaal bekend. Er is alleen helemaal geen bewijs dat bijv Cannondale daadwerkelijk een andere lay-up of andere vezels toepast bij de Hi-mod frames.
Het gewicht? Een Hi-Mod zou een dikke 100 gr. minder wegen dan een 'gewone' SS. Ik denk nu niet onmiddellijk dat Cannondale dat Hi-Mod gedoe gaat verzinnen.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 12 mar 2012 08:47

Ten eerste heeft de Hi-mod een full carbon vork in tegenstelling tot een mid mod een full carbon vork en geen alu dropouts.
Dat gewichtsverschil komt voor maar het is geen regel.
Wat ik vermoed is dat cannondale de lichtste frames uit de produktie pikt en tot Hi mod omdoopt. Een hi mod kan zonder kleurlak heel licht zijn maar datzelfde geldt voor een mid mod in dezelfde uitvoering (lak maakt beide frames zo 150 gram zwaarder).
De reden waarom de Synapse bij parijs roubaix in wordt gezet zou zomaar de wielbasis kunnen zijn (lengte) en de mogelijkheid om dikkere banden te kunnen monteren (rechterop zitten kan comfortabeleren zijn maar ook de garantie voor het eerder optreden/verergeren van een blessure).

wtosser
Forum-lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 apr 2010 12:59

wtosser 12 mar 2012 12:28

sharkman113 schreef:Wat ik vermoed is dat cannondale de lichtste frames uit de produktie pikt en tot Hi mod omdoopt.
Ik mag toch hopen van niet. High-mod en mid-mod zijn termen om de stijfheid van de gebruikte koolstofvezel (het basismateriaal dus) mee aan te duiden. Voordat er hier weer een boel onzin verkondigd gaat worden, lees even http://www.2009tourdefrancenews.com/art ... -1,00.html

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 12 mar 2012 12:48

Feit is dat Hi-mod frames doorgaans iets lichter zijn dan mid-mod frames in dezelfde uitvoering maar dat niemand is die rijtechnisch enig verschil tussen beide heeft kunnen constateren.
Frabrikanten claimen graag en willen natuurlijk graag dat een veel hogere prijs op welke manier dan ook gerechtvaardigd kan worden.

wtosser
Forum-lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 apr 2010 12:59

wtosser 12 mar 2012 17:12

sharkman113 schreef:Feit is dat Hi-mod frames doorgaans iets lichter zijn dan mid-mod frames in dezelfde uitvoering maar dat niemand is die rijtechnisch enig verschil tussen beide heeft kunnen constateren.
Dat zou toch prima het hele punt kunnen zijn voor het gebruik van andere vezels? Om dezelfde structurele eigenschappen te geven aan een lager gewicht?

Tuurlijk claimen fabrikanten van alles. Maar dat doe jij nu toch ook? En reken maar dat een ander type vezel zomaar een paar honderd euro aan materiaalkosten kan toevoegen.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 12 mar 2012 18:31

wtosser schreef:
sharkman113 schreef:Feit is dat Hi-mod frames doorgaans iets lichter zijn dan mid-mod frames in dezelfde uitvoering maar dat niemand is die rijtechnisch enig verschil tussen beide heeft kunnen constateren.
Dat zou toch prima het hele punt kunnen zijn voor het gebruik van andere vezels? Om dezelfde structurele eigenschappen te geven aan een lager gewicht?

Tuurlijk claimen fabrikanten van alles. Maar dat doe jij nu toch ook? En reken maar dat een ander type vezel zomaar een paar honderd euro aan materiaalkosten kan toevoegen.
Ik wilde net hetzelfde zeggen! :)

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 12 mar 2012 21:11

Het is maar waar je in gelooft, Cannondale komt wat betreft carbon wegfietsen uit een heel diep dal en zijn echt een heel kleine speler voor de Aziatische producenten. Bij scott zat er een spreiding van ca. 150 gram tussen de zwaarste en lichtste frames van dezelfde productie. Alles is mogelijk maar gezien het feit dat werkelijk niemand een significant verschil heeft kunnen constateren tussen een Hi en een Mid mod frame (waarbij het grootste verschil ook nog eens in de vork zit) gok ik toch eerder op een goed selectieproces.
En wat betreft die paar honderd Euro verschil in materiaalkosten, dat geloof je toch zelf niet?. Een kaal frame kost aan materiaal misschien dat bedrag waarbij er ook nog een bindmiddel ed. bij moet (mallen zijn wel extreem duur)

wtosser
Forum-lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 apr 2010 12:59

wtosser 13 mar 2012 16:43

Ik weet niet wat Cannondale precies doet bij het maken van hun frames. Maar wie van de forumleden hier weet dat wel? Tot die tijd wil ik ze best geloven dat ze verschillende grondstoffen gebruiken.

En dat verschil in materiaal kosten geloof ik dus zelf wel. Er is zo veel verschil in carbon soorten, misschien moet je eens een offerte opvragen bij Torayca of Mitshibushi Rayon voor een vierkante meter van hun verschillende producten. Een mal daarentegen is dus weer helemaal niet zo duur, want je kunt er zomaar 10.000 frames uit halen.

Sharkman niets tegen jou persoonlijk, maar zoals ik er erg slecht tegen kan als mensen marketing klakkeloos overnemen, kan ik precies net zo slecht tegen mensen die alles in twijfel trekken zonder daarvoor valide argumenten te hebben.

roy
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 12 nov 2007 11:02
Locatie: Weerselo

roy 13 mar 2012 16:55

wtosser schreef: Een mal daarentegen is dus weer helemaal niet zo duur, want je kunt er zomaar 10.000 frames uit halen.
Een mal is juist duur lijkt me (niet alleen materiaal, maar het hele onwerp en alles erachter maakt het duur). Een mal verdient zich terug door er veel frames uit te halen. Verwacht je relatief weinig frames te verkopen dan zul je de prijs van de frames hoog aanhouden. Ik kan me slecht voorstellen dat er zulke grote prijsverschillen zitten tussen carbonsoorten.

Maar misschien zit ik er ook wel compleet naast...

Plaats reactie