Carbon clinchers uit China vragen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Kan het ook zo zijn dat je wielen stijver zijn dan je oude set en je het probleem in je frame moet zoeken?
Bij het rijden van bochten gaan de krachten via het stijve wiel via de naaf naar het frame en dat deze via de liggende achterbrug tordeerd en zodoende je velg tegen de blokken loopt?
Bij het rijden van bochten gaan de krachten via het stijve wiel via de naaf naar het frame en dat deze via de liggende achterbrug tordeerd en zodoende je velg tegen de blokken loopt?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Ik ben 90 kilo. De fiets is nieuw, en heb met deze fiets niet met andere wielen gefietst.
In mijn vorige fiets zaten aluminium shimano wielen (wh-rs31)
Ik heb overigens voor aankoop nog met Farsports gemaild over gewicht. Zij gaven aan dat 90 kilo geen enkel probleem zou zijn. Echter als ik wilde konden ze een dun extra laagje carbon aanbrengen om de wielen nog sterker/steviger te maken. Dat heb ik ze ook gevraagd te doen.
De fiets is nieuw, dus het is lastig vergelijken.vincent75 schreef: ↑01 mar 2019 16:37 Kan het ook zo zijn dat je wielen stijver zijn dan je oude set en je het probleem in je frame moet zoeken?
Bij het rijden van bochten gaan de krachten via het stijve wiel via de naaf naar het frame en dat deze via de liggende achterbrug tordeerd en zodoende je velg tegen de blokken loopt?
Maar het frame is een Trek Emonda SL uit 2018 volledig carbon en nieuw. Dat zou toch ook stijf genoeg moeten zijn?
Zal wss gewoon spaakspanning zijn. Trouwens wat een onzin van die fietswinkel. Het is gewoon omdat ze er niet willen naar kijken. Als je 1 wiel kan spaken kun je een ander ook doen.
Ik zou eens langsgaan bij iemand die wielen bouwt en vraag hem eens de spaakspanning na te lopen en eventueel aan te passen.
Je gewicht mag geen probleem zijn volgens mij.
Ik zou eens langsgaan bij iemand die wielen bouwt en vraag hem eens de spaakspanning na te lopen en eventueel aan te passen.
Je gewicht mag geen probleem zijn volgens mij.
-
- Forum-lid
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
- Locatie: De Liemers
Als je in de buurt van Arnhem woont mag je wel even bij mij langskomen. Heb zelf meerdere wielsets van Farsports en ben in bezit van een wielrichter en spaakspanningsmeter. Je kunt jou wielen qua flex met de mijne vergelijken en we kunnen de spaakspanning checken. Het verhaal lijkt eerder op speling in de naven of de snelspanners. De meegeleverde snelspanners gebruik ik nooit.martijnkh schreef: ↑01 mar 2019 17:15Ik ben 90 kilo. De fiets is nieuw, en heb met deze fiets niet met andere wielen gefietst.
In mijn vorige fiets zaten aluminium shimano wielen (wh-rs31)
Ik heb overigens voor aankoop nog met Farsports gemaild over gewicht. Zij gaven aan dat 90 kilo geen enkel probleem zou zijn. Echter als ik wilde konden ze een dun extra laagje carbon aanbrengen om de wielen nog sterker/steviger te maken. Dat heb ik ze ook gevraagd te doen.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014
Zolang er tijdens het rijden geen spaken compleet ontlast worden (ofwel als het wiel minimaal redelijk gebouwd is) , maakt de spaakspanning zo goed als niet uit voor de laterale stijfheid.
Speling op een naaf speelt zo goed als geen rol, tenzij extreem en snelspanners ook niet.
Het lijkt erop dat de spaakconfiguratie (aantal, dikte) hier niet voldoet voor de berijder.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Wellicht kun je zelf controleren wat de spaakspanning precies is, op basis daarvan ook enigszins uitsluiten of dit al dan wel of niet voldoende is.
Ik zou in ieder geval iets aan Farsports laten weten. Wanneer zijn zeggen dat 90KG gemakkelijk kan, dan moet dat ook gemakkelijk kunnen. Mijn Chineese wielen houden mijn gestamp met gemak. Ik ben weliswaar (afhankelijk van training) een paar kilo lichter, maar ik ben een echte stamper. Ik haal op sprint triathlons soms 400 watt gemiddeld en mijn Chinezen geven geen krimp. Voor mijn gevoel geen picometer uitslag.
Mijn "gewone" fiets voor dagelijks gebruik heeft een goedkoop setje wielen Deze houden mij + rugzak en optioneel gestamp niet. Hier heb ik dikkere spaken op gezet en dat helpt.
Ik zou in ieder geval iets aan Farsports laten weten. Wanneer zijn zeggen dat 90KG gemakkelijk kan, dan moet dat ook gemakkelijk kunnen. Mijn Chineese wielen houden mijn gestamp met gemak. Ik ben weliswaar (afhankelijk van training) een paar kilo lichter, maar ik ben een echte stamper. Ik haal op sprint triathlons soms 400 watt gemiddeld en mijn Chinezen geven geen krimp. Voor mijn gevoel geen picometer uitslag.
Mijn "gewone" fiets voor dagelijks gebruik heeft een goedkoop setje wielen Deze houden mij + rugzak en optioneel gestamp niet. Hier heb ik dikkere spaken op gezet en dat helpt.
Bedankt voor de reactie en hulp. Besloten om twee acties in te zetten:
- nieuwe en betere snelspanners proberen
- spaakspanning checken, ik zal farsports benaderen om mijn probleem te melden en te horen wat dit normaal/maximaal zou moeten zijn.
Inzake spaakspanning: iemand hier daar al info over? Wat is normaal en wat kan maximaal?
- nieuwe en betere snelspanners proberen
- spaakspanning checken, ik zal farsports benaderen om mijn probleem te melden en te horen wat dit normaal/maximaal zou moeten zijn.
Inzake spaakspanning: iemand hier daar al info over? Wat is normaal en wat kan maximaal?
In relatie tot wielstijfheid is dit misschien een intéressant artikel om te lezen.!martijnkh schreef: ↑05 mar 2019 14:09 Bedankt voor de reactie en hulp. Besloten om twee acties in te zetten:
- nieuwe en betere snelspanners proberen
- spaakspanning checken, ik zal farsports benaderen om mijn probleem te melden en te horen wat dit normaal/maximaal zou moeten zijn.
Inzake spaakspanning: iemand hier daar al info over? Wat is normaal en wat kan maximaal?
Btw: snelspanners hebben niets van doen met de wielstijfheid, tenzij je ze niet aandraait.
Vwb de spaakspanning kan alleen Farsport jouw de juiste informatie verstrekken.! Trouwens op de website van Farsport (Ali) zie ik de spaakspanningen aangegeven. bijvoorbeeld (willekeurig carbonwielset):
Farsports tubeless clincher carbon wheels (FSC38CM-23T) No outer holes.
2 fit way (clincher / tubeless tires) + EDhub Anti Bite
Spoke Pattern Front Radial (spoke tension-- 90kfg)
Spoke Pattern Non-Drive Rear Radial (spoke tension-- 85kfg)
Spoke Pattern Drive Rear 2 X Cross (spoke tension-- 135kfg)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless