Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Gran Canaria (Spanje)

fredmtb-sport
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 21 mar 2013 08:01

Toch eens verder gekeken op de site (oa voor wandeltrip vrouwlief), maar beetje fiets voor 10 dagen ben je toch redelijk wat geld kwijt.
Met 2 jaar (10 dagen) het geld van mijn Evoc en transfer terug en genot van eigen fiets.
Ga het vanaf komende week weer beleven, eindelijk in het kort buiten fietsen............
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 21 mar 2013 09:03

Als je langer dan 7 dagen gaat is je eigen fiets meenemen goedkoper, tenminste indien je je eigen koffer hebt. Als je een koffer moet huren dan komt er 25 euro bij en dan is huren weer goedkoper. Staat tegenover dat je een risico want iedereen weet hoe ze soms met koffers omgaan. Bovendien een hoop gesleep; de koffer op Schiphol krijgen is al een uitdaging.

Nu heb ik thuis ook een compact dus fiets meenemen is voor mij nog steeds niet interessant.

Tijd win je ook niet door je eigen bike mee te nemen. Op de airport moet je vaak langer wachten op je koffer en je bent ook de nodige tijd kwijt je fiets in- en uit elkaar te schroeven. Bij de Free Motion ben je in principe in een kwartier uit en thuis.
Laatst gewijzigd door havana op 21 mar 2013 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

fredmtb-sport
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 21 mar 2013 11:04

Slepen valt 100% mee met een Evoc. Aantal jaren terug ging de bike in kartonnen doos en dat was lastiger, maar op de karretjes op zich te doen.
Het omgaan met bagage is misschien een hekel punt, maar inmiddels met dan 15 trips met vliegtuig (waaronder ook Afrika en midden Oosten met overstaps) achter de rug en zelfs de kartonnen dozen niets mis mee. Fiets altijd goed beschermd (extra bubbeltjes plastic en of isolatiebuizen van verwarming) want toch wel zuinig op mijn bikes.
Maar voor kortere trip met minder regelmaat (zelf jaarlijks Canarische eilanden) is het huren daar een prima optie en zeker bij Free Motion al was het alleen maar om het merk................

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 21 mar 2013 12:24

Als ik met een fietskoffer, een gewone weekendtas met spullen + 3 andere volwassenen (incl. bagage) en twee kids naar Schiphol moet komen dan valt het slepen denk ik wat minder mee, maar ik kan het mis hebben. ;) In de trein is dat sowieso onmogelijk, ga je met de auto dan zul je met twee auto's moeten gaan (met alle bijkomende kosten van dien).

[edit]

En kijk eens wat Free Motion schrijft in het gastenboek.. :)
Hello Frank, we still have 2012 Cannondale Road Bikes with triple. For 2014 we will also have Cannondale Road Bikes with triple! So, it's it is not necessary to bring your own bike. Regards, Team Free Motion

fredmtb-sport
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 21 mar 2013 12:57

Dan is het verhaal anders. Wij gaan met z'n 2'tjes, ruimte zat in de Vivaro. 's Morgens gedropt worden door buurman die mijn bus terug rijdt en later weer op zal pikken.
Trein is idd geen denken aan, veel te grote kans dat het mis gaat. Om 02:30u vertrekt er weinig vanuit mijn woonplaats...............

rene-canyon
Forum-lid

rene-canyon 22 mar 2013 11:28

fredmtb-sport schreef:Dan is het verhaal anders.
Vraag naar Free Motion misschien niet helemaal goed begrepen, denk ik.
Zal binnenkort wel even vragen (mijn vakantie is ook binnenkort).

burningtyre
Forum-lid

burningtyre 24 mar 2013 13:01

Ik ben net terug van een week vertoeven op Gran Canaria. Verblijf was in all inclusive hotel in Maspalomas.

Eigen fiets meegenomen in fietskoffer. Was de eerste keer, had verwacht dat het misschien nog wel wat moeilijkheden met zich mee zou brengen, maar niet is minder waar. Werkelijk zeer soepel verlopen allemaal, net als een normale koffer eigenlijk. Geboekt en gevlogen met Corendon.
Alles kunnen rijden met een compact (50/34) en 11/28 achter, zelfs de beruchte Valley of the Tears (tot 20% steil). 753km met 16000 hoogtemeters gemaakt in een week tijd.
Echt zeer zeer onder de indruk van de schoonheid van Gran Canaria, is echt een pareltje om te fietsen zeg! Dat er nog niet meer over bekend is sta ik van te kijken. Ik kom hier zeker nog een keer terug.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 24 mar 2013 20:06

En dan dacht ik dat wij het goed gedaan hebben met 595km en 11.250hm....... Respect!

(langer verslag volgt)
Less is bore

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 25 mar 2013 07:55

Inderdaad respect, een astronomisch aantal km/hm voor één week. Lukt mij niet want het gezin wil ook nog wel eens aandacht ;) De afgelopen keren steeds 500 km/10.000 hm gedaan. Op het laatste ritje wilde de HR echt niet meer omhoog, dus heel veel meer moet ik niet doen want dan val ik dood neer denk ik. :D

Afijn, ik heb inmiddels ook weer geboekt .... prachtige grote bungalow in de chique jachthaven van Maspalomas. Helaas pas in februari 2014 maar dat mag de pret niet drukken!

Ben benieuwd naar het verslag Daniel.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 mar 2013 09:31

Ah, familie Havana gaat op sjiek :)
Wij vinden het ook wel heerlijk om gewoon een week nergens over na te hoeven denken in een hotel, maar het publiek en wisselende eten is wel een klein smetje.
Less is bore

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 29 mar 2013 16:34

Verslag Gran Canaria 2013
Na zaterdag bij aankomst snel alle warme kleding te hebben afgeworpen hebben we zondagmorgen de fietsen opgehaald bij Free Motion. Twee Synapsen met tripel zodat we lekker gemakkelijk konden draaien tijdens een weekje duurtrainen.
Na de fietsen te hebben afgesteld en de Garmin te hebben gemonteerd vertrokken voor een heerlijk “infiets”ritje richting Puerto de Mogan. Wat een genot om weer lekker in het kort in de zon te kunnen fietsen bij een graad of 24. Geheel onbewolkt en zonnig was het niet, maar verder heerlijk weer. Wat voelt je lijf toch een stuk fitter bij die temperaturen! Na afloop lekker uit de wind in de zon bij het zwembad gezeten.
Gegevens: 70km, 1.100hm
Afbeelding

Maandagmorgen met meewind vertrokken richting El Doctoral. Meewind? Ja, meewind! De hele week heeft de wind uit allerlei hoeken gewaaid en niet zoals gewoonlijk strak uit oostelijke richting. In dit geval wel een meevaller, want vorig jaar moesten we toch behoorlijk hard stampen tegen 5bft.
Vanuit El Doctoral omhoog via de GC500 en GC65 richting Santa Lucia. Daarna door naar San Bartolome en de bekende afdaling via Fataga weer naar beneden. Beneden aangekomen nog een lusje via Maspalomas waar we lekker op de boulevard hebben gelunched.
Totaal: 84km, 1.495hm
Afbeelding

Afbeelding

Dinsdag met eigenlijk verrassend goede benen direct vanuit Playa omhoog naar Fataga. De klim liep bij allebei lekker en zonder veel moeite stonden we in Ayacata bij de splitsing naar de top van de Pico de las Nieves. Aangezien het zo lekker ging maar begonnen aan de klim naar de top. Oei, die eerste km’s vielen nog niet helemaal mee. Behoorlijk steile stukken, 11-14% in de eerste paar kilometers. Zodra we echter bij Roque Nublo waren werd het vooral vals plat. Het laatste stuk naar de top is zoals velen al hebben gezegd erg slecht (meer een karrepad dan weg) en hier en daar knap steil. Maar goed, zo vlak voor de top bijt je nog even door en voldaan stonden we na 48km bovenop. Tussen de wolken door was soms Tenerife nog te zien.
Teruggedaald naar Ayacata, gelunched en via La Cueva de las Nienas naar Soria gereden. Daar de mooie afdaling terug naar de kust gepakt en moe maar voldaan na 112km de remmen dichtgeknepen.
Gegevens: 112km, 2.700hm
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de eerste paar dagen lekker fietsen op woensdag maar even een dagje relatieve rust gepakt. Met de handjes op het stuur naar Puerto Rico getoerd en een hapje gegeten. Met windje tegen weer terug naar de Playa en de rest van de dag met een goed boek bij het zwembad gelegen. Heerlijk!!
Gegevens: 43km, 600hm

Na de rustdag van woensdag vandaag weer een pittige rit op het programma. Een rondje Soria-Ayacata-Santa Lucia-Temisas. Via de bekende kustweg vertrokken in westelijke richting naar Soria. Na een mooi bijna-vlak stuk door het dal kom je na ruim 20km bij de voet van de echte klim. Er staat daar een bord “5km, 7.7% avg”. Geen idee wie dat bord daar ooit heeft geplaatst en waar het vandaag komt, maar ik het klopt werkelijk totaal niet. Eerder “7km, 9% avg”. Ik had in gedachten dat het een redelijk fijne klim was, maar hij viel toch vies tegen. Na een tijdje trapte ik er toch wel weer aardig doorheen, en dat was maar goed ook. Het stukje vanaf Soria in noord-westelijke richting naar de GC605 is het beste te omschrijven als een soort van Stockeu…. Gelukkig waren we hier op voorbereid, want anders kun je je er lelijk in vergissen. Langs de meren beetje glooiend veelal op en een beetje af riching Ayacata en door naar Santa Lucia. Na een snelle lunch via de GC550 naar Temisas en Aguimes. Was dat vorig jaar nog zeer slecht asfalt, nu is het een perfecte nieuwe racebaan; super!! En je voelt je daar echt Remy, je komt geen kip tegen.
Helaas is het stuk van Aguimes terug richting El Doctoral een weg die continue op en af gaat en stiekum best lang is door de vele lussen. Bij terugkomst in Playa hadden we het allebei wel behoorlijk gehad met het fietsen… ;-). Ook omdat de wind weer eens westelijk gedraaid was en we dus tegen alle verwachting in tegenwind hadden.
Gegevens: 124km, 2.365hm
Afbeelding

Vrijdag maar weer een dagje relatieve rust. Ik had bedacht om richting het Soria-dal te rijden ivm het mooie lange bijna vlakke stuk. Gewoon even lekker de benen losdraaien en bij het begin van de klim weer omdraaien. Eenmaal aangekomen bij de klim zijn we er toch maar aan begonnen en met gezonde tegenzin zaten we een half uur later toch weer aan de koffie op het terras bij het stuwmeer.
Gegevens: 69km, 1.180hm
Afbeelding

Afbeelding

De laatste dag alweer :( . Nog 1 dag genieten van het mooie weer en ook maar goed benutten, want in NL sneeuwt het weer eens een keer… Via de kustweg naar Puerto de Mogan gereden en daar de C810 omhoog gepakt naar de GC605 om de in onze ogen mooiste klim te beklimmen; Passo Tauro. De klim is niet extreem lastig, maar erg mooi. Daarna via het “Stockeutje” afgedaald naar Soria en terug naar huis. Helaas de fietsen weer ingeleverd en nog een paar uurtjes bij het zwembad van de zon genoten.
Gegevens: 95km, 1.810hm

Afbeelding

Afbeelding

Totaal hebben we 597km weggetrapt en 11.250 hoogtemeters overwonnen, waar we zelf erg tevreden over zijn. Het is zo lekker om weer een week in de zon in het kort te kunnen fietsen. Het enige nadeel van GC is dat er werkelijk geen meter vlak is, je bent continue aan het klimmen en dalen. Even lekker een lusje volledig vlak uittrappen is er niet bij. Maar goed, dat weegt niet op tegen de vele voordelen! :)
Less is bore

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 mar 2013 17:58

Heerlijk verslag weer, kreeg er letterlijk kippenvel van.

Enneh, je houdt het smoeltje van je meisje wel angstvallig geheim, ben je bang voor concurrentie ;) ?

Plaats reactie