Campagnolo 2009?
Hans Mol schreef:waarom zou het niet met gewoone pons kunnen? gewoon goed kijken en dan moet het toch gewoon lukken
Hoi
Heb je dit draadje wel goed en volledig gelezen. Lijkt er niet op.
Sharkman zegt dat: 'Nieuwe ketting kan met geen enkele andere pons vastgeklonken worden. Systeem werk met een geperste eindpen d.w.z. de pin wordt niet alleen in de ketting geperst maar tevens aan de andere kant plat/uit elkaar gedrukt zodat de pin als het ware gekloken wordt Doe je dit niet en gebruik je een andere pons dan blijft het pinnetje los zitten met alle risico's vandien. '
Lijkt me duidelijk toch?
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Begin dit jaar heb ik een nieuwe fiets met Chorus 10s groep aangeschaft. Nu baal ik toch wel een beetje, ik rijd nu immers met achterhaalde ouwe sannie rond.
Ik heb er even over gedacht om de Chorus 10s groep over te zetten op mijn oude fiets, die ik als winterfiets gebruik. Maar terug denkend aan de introductie van de 10s groep in 2000 hink ik nu op de gedachte om dit niet te doen. Toen kreeg je die kettingen met de ellende van de permalink met uiteraard weer een speciaal stuk gereedschap. Dan heb ik nu zo iets van, laat eerst maar eens een jaar de kinderziektes eruit komen.
Als ik een 11s groep aanschaf wil ik namenlijk ook een kettingpons. Zelf een ketting en cassette kunnen vervangen is toch wel het minste wat ik moet kunnen, anders maak ik mijzelf wel erg afhankelijk van de FM. Die gaat (ondanks dat het een hele aardige man is) namenlijk echt niet met mij mee naar Frankrijk of zo. Dus om nu gelijk een kettingpons van 160 euro aan te schaffen die je wellicht binnen 1 of 2 jaar, nauwelijks gebruikt, weer aan de verzameling nutteloze kettingponsen toe kan voegen????
Blijft alleen dat de Chorus 10s onderdelen normaal leverbaar moeten blijven zonder grote zoektochten op internet of lange wachttijden bij de fm.
Ik heb er even over gedacht om de Chorus 10s groep over te zetten op mijn oude fiets, die ik als winterfiets gebruik. Maar terug denkend aan de introductie van de 10s groep in 2000 hink ik nu op de gedachte om dit niet te doen. Toen kreeg je die kettingen met de ellende van de permalink met uiteraard weer een speciaal stuk gereedschap. Dan heb ik nu zo iets van, laat eerst maar eens een jaar de kinderziektes eruit komen.
Als ik een 11s groep aanschaf wil ik namenlijk ook een kettingpons. Zelf een ketting en cassette kunnen vervangen is toch wel het minste wat ik moet kunnen, anders maak ik mijzelf wel erg afhankelijk van de FM. Die gaat (ondanks dat het een hele aardige man is) namenlijk echt niet met mij mee naar Frankrijk of zo. Dus om nu gelijk een kettingpons van 160 euro aan te schaffen die je wellicht binnen 1 of 2 jaar, nauwelijks gebruikt, weer aan de verzameling nutteloze kettingponsen toe kan voegen????
Blijft alleen dat de Chorus 10s onderdelen normaal leverbaar moeten blijven zonder grote zoektochten op internet of lange wachttijden bij de fm.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Ik werd gematst door een italiaanse kennis die me 85 voor de pons in rekening bracht (wat ik al redelijk aan de prijs vond......
Missing link zou inderdaad wel de oplossing zijn maar die zal wel van heel goede kwaliteit moeten zijn. Als je ziet hoe schuin de ketting staat bij binnen buiten of buiten binnen en hoe dun de ketting is dan kun je je voorstellen hoeveel zijdelingse kracht op de ketting komt te staan.
Zou zelf never die optie schakelen maar ken rijders die dit wel moeiteloos doen.
En wat betreft de oude 10 speed ketting, je staat versteld wat er in de praktijk nog goed gaat. Ken voldoende fietsenmakers die er geen punt van maken om gebruikte kettingen weer opnieuw te ponsen. Heb tot op heden maar een keer een campa ketting kapot zien gaan (maar toen ook meteen met inbegrip van twee spaken van een lightweight achterwiel)
Missing link zou inderdaad wel de oplossing zijn maar die zal wel van heel goede kwaliteit moeten zijn. Als je ziet hoe schuin de ketting staat bij binnen buiten of buiten binnen en hoe dun de ketting is dan kun je je voorstellen hoeveel zijdelingse kracht op de ketting komt te staan.
Zou zelf never die optie schakelen maar ken rijders die dit wel moeiteloos doen.
En wat betreft de oude 10 speed ketting, je staat versteld wat er in de praktijk nog goed gaat. Ken voldoende fietsenmakers die er geen punt van maken om gebruikte kettingen weer opnieuw te ponsen. Heb tot op heden maar een keer een campa ketting kapot zien gaan (maar toen ook meteen met inbegrip van twee spaken van een lightweight achterwiel)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Ik denk dat die zorgen over die dure kettingpons niet echt nodig zullen zijn.
Het zal echt niet lang duren dat er een andere fabrikant zoals BBB of Parktool met een vergelijkbare kettingpons op de markt komt met een veel gunstiger prijs.
Het zal echt niet lang duren dat er een andere fabrikant zoals BBB of Parktool met een vergelijkbare kettingpons op de markt komt met een veel gunstiger prijs.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Arjan schreef:Dus om nu gelijk een kettingpons van 160 euro aan te schaffen die je wellicht binnen 1 of 2 jaar, nauwelijks gebruikt, weer aan de verzameling nutteloze kettingponsen toe kan voegen????
Misschien zien als kunstobject !
What makes the boat go faster?
Sharkman 1 schreef:En wat betreft de oude 10 speed ketting, je staat versteld wat er in de praktijk nog goed gaat. Ken voldoende fietsenmakers die er geen punt van maken om gebruikte kettingen weer opnieuw te ponsen. Heb tot op heden maar een keer een campa ketting kapot zien gaan (maar toen ook meteen met inbegrip van twee spaken van een lightweight achterwiel)
Sorry voor mijn onwetendheid hier (maar wil wel leren en vandaar een mogelijk domme vraag) maar wat is er mis om een ketting meermaals te ponzen?
Heb je het dan over het ponzen op verschillende schakels of op dezelfde schakels?
Bvd voor je antwoord.
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Sorry voor mijn onwetendheid hier (maar wil wel leren en vandaar een mogelijk domme vraag) maar wat is er mis om een ketting meermaals te ponzen?
Heb je het dan over het ponzen op verschillende schakels of op dezelfde schakels?
Bvd voor je antwoord.
Mvg, Zorro
[/quote]
Zonder een verhandeling in de mechanica te willen houden lijkt het mij dat als je een ketting openmaakt deze toch altijd een klein beetje kapot gaat. Bij het weer in elkaar ponzen wordt de ketting, lijkt mij, nooit meer zo sterk als voorheen. Vroeger konden de kettingen, tot 8s, dat nog wel hebben. Die waren dik en dus stevig genoeg. Maar met de huidige smalle kettingen zijn de toleranties volgens mij ook wel heel erg smal.
Heb je het dan over het ponzen op verschillende schakels of op dezelfde schakels?
Bvd voor je antwoord.
Mvg, Zorro
[/quote]
Zonder een verhandeling in de mechanica te willen houden lijkt het mij dat als je een ketting openmaakt deze toch altijd een klein beetje kapot gaat. Bij het weer in elkaar ponzen wordt de ketting, lijkt mij, nooit meer zo sterk als voorheen. Vroeger konden de kettingen, tot 8s, dat nog wel hebben. Die waren dik en dus stevig genoeg. Maar met de huidige smalle kettingen zijn de toleranties volgens mij ook wel heel erg smal.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40216
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
colnagofreak schreef:Ik denk dat die zorgen over die dure kettingpons niet echt nodig zullen zijn.
Het zal echt niet lang duren dat er een andere fabrikant zoals BBB of Parktool met een vergelijkbare kettingpons op de markt komt met een veel gunstiger prijs.
Er is nu toch ook geen specifieke Campa10sp pons van andere fabrikanten?
Less is bore
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40216
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Mark, het zal ongetwijfeld hier al eerder zijn behandeld, maar waarom kan het niet?
Volgens de verkoper bij Hopmans is het een fabeltje en heeft het puur te maken met het hufterproof zijn van de campa-pons. Die kun je niet te ver doordraaien zodat je het pinnetje niet te ver door de sluitschakel heen duwt. De diameter van de pons is volgens hem nl. hetzelfde.
Moet eerlijk zeggen dat ik het ook al 2 jaar met een algemene pons heb gedaan en pas dit jaar een Campa heb gekocht....
Volgens de verkoper bij Hopmans is het een fabeltje en heeft het puur te maken met het hufterproof zijn van de campa-pons. Die kun je niet te ver doordraaien zodat je het pinnetje niet te ver door de sluitschakel heen duwt. De diameter van de pons is volgens hem nl. hetzelfde.
Moet eerlijk zeggen dat ik het ook al 2 jaar met een algemene pons heb gedaan en pas dit jaar een Campa heb gekocht....
Less is bore