Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Look

CKTBIKE
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 08 jun 2012 18:52

CKTBIKE 20 jul 2012 11:11

Wat je van het crankstel zegt kan ik beamen,mijn schoonbroer heeft vorige week zijn crankstel volledig kapot getrapt en is nu rechtstreeks naar look opgestuurd voor onderzoek.

Look 695
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2012 20:29

Look 695 20 jul 2012 13:26

sharkman113 schreef:Prijs zegt in fietsenland heel weinig. Heb al een maandje een 695 (met di2) tot mijn beschikking gehand en persoonlijk vond ik het een product met hiaten.
Franse bedrijven hebben vaak de neiging om dingen die goed zijn zodanig aan te passen dan ik ze in ieder geval minder dan de voorgaande modellen vindt.
Look is hier een beetje in de valkuil gevallen waar ook Pinarello met zijn dogma zit enkel is het bij look niet het gewicht dat stoort maar de gimmicks die het product minder goed maken.
Op de verstelbare stuurpen zijn de inmiddels al teruggekomen maar ook het crankstel is niet heel erg goed (al was het het idee dat op zich wel).
Overall vond ik de 695 een redelijk product en de prijs was ook nog niet heel verkeerd (zeker aangezien het crankstel erbij zit) maar het is qua rijgedrag en performance geen verbetering tov. de 595 en da's gewoon jammer

Ik heb in het verleden een aantal 585 ultras gereden en daarna een Cervelo R3.
Daarnaast heb ik de laatste 2 weken als leenfiets een Cannondale Supersix Hi-mod gehad.
Allemaal fijne fietsen met allemaal hun voor en tegens.
Voor zover ik nu heb kunnenn beoordelen en zonder de andere fietsen te kort te doen is dit de fijnste fiets die ik ooit gereden heb.
Over een 595 kan ik niet oordelen heb ik nooit gehad maar ja die is ook niet meer te koop en was kwa prijs zonder cranck zeker net zo duur als de 695.
En bovendien denk ik dat de 595 nog steeds niet misstaat tussen alle huidige topframes.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 20 jul 2012 18:24

En zo is het. 595 (ik heb twee ultra's gehad) was qua eigenschappen redelijk zijn tijd vooruit maar ook heel erg prijzig.
Persoonlijk had ik lieven een evolutie van dit frame gezien zonder de gadgets maar ik produceer geen raceframes dus.....

triabas
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 jan 2008 19:57

triabas 21 jul 2012 08:37

sharkman113 schreef:....
Op de verstelbare stuurpen zijn de inmiddels al teruggekomen maar ook het crankstel is niet heel erg goed (al was het het idee dat op zich wel).
Ben benieuwd waar je op baseert dat het crankstel niet heel erg goed is ? Dat het kapot gaat, lijkt me zeer uitzonderlijk, maar kan natuurlijk. In alle, ook Duitse, testen zijn ze heel lovend over het crankstel. Waar zit het slechte in ?
En dat de gimmicks te ver zijn doorgevoerd ?
- Dat je simpel de cranklengte kan wijzigen in 170, 172,5 of 175 is toch heel praktisch ?
- Op de verstelbare stuurpen zijn ze in zoverre teruggekomen dat je niet meer de lengte kan aanpassen. Maar je kunt nog steeds de hellingshoek aanpassen, wat het gebruik van spanners vermindert.
- De elastomeer zadelpen verbetert het comfort aanzienlijk op een verder superstijve fiets.

Je raadt het al: ik heb ook een 695sr en ben er supertevreden over. Fantastische fiets. Zal binnenkort eens een foto posten. Ps Ik gebruik de fiets ook voor triathlons en dan zijn sommige van die features verdomd handig.

Look 695
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2012 20:29

Look 695 21 jul 2012 10:23

triabas schreef:
sharkman113 schreef:....
Op de verstelbare stuurpen zijn de inmiddels al teruggekomen maar ook het crankstel is niet heel erg goed (al was het het idee dat op zich wel).
Ben benieuwd waar je op baseert dat het crankstel niet heel erg goed is ? Dat het kapot gaat, lijkt me zeer uitzonderlijk, maar kan natuurlijk. In alle, ook Duitse, testen zijn ze heel lovend over het crankstel. Waar zit het slechte in ?
En dat de gimmicks te ver zijn doorgevoerd ?
- Dat je simpel de cranklengte kan wijzigen in 170, 172,5 of 175 is toch heel praktisch ?
- Op de verstelbare stuurpen zijn ze in zoverre teruggekomen dat je niet meer de lengte kan aanpassen. Maar je kunt nog steeds de hellingshoek aanpassen, wat het gebruik van spanners vermindert.
- De elastomeer zadelpen verbetert het comfort aanzienlijk op een verder superstijve fiets.

Je raadt het al: ik heb ook een 695sr en ben er supertevreden over. Fantastische fiets. Zal binnenkort eens een foto posten. Ps Ik gebruik de fiets ook voor triathlons en dan zijn sommige van die features verdomd handig.

Helemaal mee eens.
Waar andere merken de cranck in vele verschillende vormen en maten maken met standaard of compact en idd met alle verschillende cranck lengtes , is Look nu met een universele cranck gekomen die bovendien ook nog eens een van de lichtste op de markt is en ook heel erg stijf.
En natuurlijk kan zoiets ook kapot, alles kan kapot . maar wat betreft innovatie vindt ik dit een heel mooi vernieuwend product.

Ik begrijp ook wel dat er bepaalde voordelen zijn aan carbon frames met lugs gebouwd alla 595 en 585 maar je ziet het toch langzaam verdwijnen. Ook een merk als Time heeft het nu laten varen. Natuurlijk zijn ze er nog als een Colnago C59 , maar ik denk dat een 695 een absoluut topproduct is. Bovendien is een C59 ook aanmerkelijk duurder als een 695.

Bovendien denk ik dat Look nog steeds een van de koplopers is in Carbon technologie op fietsengebied.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 21 jul 2012 11:58

Vooropgesteld dat ik nergens heb gezegd dat de 695 een slecht product is maar zijn meerwaarde uit de gimmicks moet halen maar qua rijeigenschappen echt een stap terug is t.o.v. de 595 (maar hij is ook relatief goedkoper).
Doelgroep zijn die kopers die een Dogma het summum van fietstechniek vinden en als Look het frame ook daarvoor bedoeld heeft is dat ze gelukt.

En wat betreft het crankstel, kapot kan alles maar ik had het meer over de asconstructie en het gebruikgemak. Als je eraan moet sleutelen is het echt een frans product dwz. niet makkelijk in gebruik, spul gaat te snel vast of los zitten en een flink aantal eigenaren (relatief dan want ze worden niet verkocht als warme broodjes) die ik ken klagen over bijgeluiden.
Twee ideeën die wel goed zijn: de zadelpen (daar zijn alle kinderziekten die zich bij de 585 en 595 voordeden inmiddels uit), en de mogelijkheid om zonder boren te switchen tussen een conventioneel systeem en Di2 interne bekabeling.


Overigens hebben lugs voordelen maar niet op de manier waarop loop de techniek gebruikte (de dezen niet aan maatwerk) en in mijn ogen loopt look (maar ook time) zeker niet voorop in het gebruik van carbon (voor zover dat wat waard is).

Look 695
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2012 20:29

Look 695 21 jul 2012 12:17

Ik vindt een Dogma helemaal niet het summum van fietstechniek in tegendeel.
Een Dogma is relatief zwaar als het over top producten gaat en bovendien veel duurder als een 695
Wiggins kreeg maar met moeite zijn Dogma op 6.8 kg.

Een Dogma frame kost minstens € 4375,- en als je een Dogma 2 wilt leg je rond de€ 5000 afhankelijk van wel of geen Di uitvoering.
Mooie cranck en stuurpen,ga je richting de € 5500 tot € 6000,-

En het lijkt wel of elke Pinarello ongeacht een FP3 of Prince of Dogma uit dezelfde mal komt.

Bovendien is een Dogma in dat prijs segment absoluut geen excusieve fiets , ik zie zo veel Dogma's rijden, das echt niet meer exclusief.
Terwijl ik zelden een Look 695 tegen kom

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 21 jul 2012 12:27

Dat je look nog maar weinig tegenkomt heeft meer te maken met het aantal dealers en de wijze warop de importeur in het verleden met het merk omging (zie ook de Rosa en nog een reeks merken).
Persoonlijk vindt ik de dogma ook niet meer dan een gemiddeld product maar kennelijk is er een markt voor (net als voor te dure suv's waarbij je je ook vragen kun stellen bij de toegevoegde waarde)

Look 695
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2012 20:29

Look 695 21 jul 2012 12:32

sharkman113 schreef:Dat je look nog maar weinig tegenkomt heeft meer te maken met het aantal dealers en de wijze warop de importeur in het verleden met het merk omging (zie ook de Rosa en nog een reeks merken).
Persoonlijk vindt ik de dogma ook niet meer dan een gemiddeld product maar kennelijk is er een markt voor (net als voor te dure suv's waarbij je je ook vragen kun stellen bij de toegevoegde waarde)

Helemaal mee eens ik neem aan dat je op Veltec doelt ?
ik denk dat er een goede marketing machine achter Pinarello zit en bovendien kun je ze overal kopen ook bij de dozenschuivers als Vos en Salden, zal er ook wel mee te maken hebben.
Ze hebben bovendien een gelikt design wat veel mensen aanspreekt en het geval dat het uit Italie komt wil ook voor veel mensen de doorslag geven.

En idd er zitten niet veel Look dealers meer, dat vindt ik prima.

triabas
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 jan 2008 19:57

triabas 21 jul 2012 17:45

sharkman113 schreef:Doelgroep zijn die kopers die een Dogma het summum van fietstechniek vinden en als Look het frame ook daarvoor bedoeld heeft is dat ze gelukt.
Sorry, wat een klets. En nogal badinerend.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 21 jul 2012 18:11

Jongens, komaan. Ik vindt...bij herhaling? Doet pijn aan de ogen. Net als de kronkels in een Dogma, maar dat terzijde.

Look 695
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2012 20:29

Look 695 21 jul 2012 20:58

litespeed schreef:Jongens, komaan. Ik vindt...bij herhaling? Doet pijn aan de ogen. Net als de kronkels in een Dogma, maar dat terzijde.

Je zult zonder twijfel de beste en mooiste fiets van de wereld hebben, maar we hadden het hier over de techische innovatie van de verschillende fietsen.
Smaak blijft nu eenmaal heel persoonlijk zoals hier in dit topic eens te meer blijkt.

Plaats reactie