Pagina 25 van 255

Geplaatst: 13 sep 2009 17:34
door rubenio
Zoveel tierelantijntjes en versieringen zijn niet echt mijn ding, wel knap gemaakt overigens!

Geplaatst: 13 sep 2009 18:11
door paulusr3
Ik vind hem ook een beetje 'over the top', maar idd wel knap gemaakt.

Is het trouwens een RVS frame (columbus XCr of Renolds 953) ?
Doe mij deze cinelli XCr dan maar.... ;)

[img=http://img183.imageshack.us/img183/1971/cinellixcr1.jpg]

Geplaatst: 13 sep 2009 18:44
door rubenio
Inderdaad een erg mooi frame;)
Kan iemand mij het verschil tussen de verschillende soorten reynolds 501,531, etc. uitleggen?
En wat is kwalitatief een beter merk : reynolds of columbus?

Geplaatst: 14 sep 2009 18:47
door beammeup,scotty
Staal is achterhaald en te duur. "Staal leeft" wordt wel gezegd. Als je niet oppast krijgt het een eigen leven in een afdaling. Mijn stalen Columbus Aelle was weliswaar lekker comfortabel, maar op snelheid niet bepaald vertrouwenwekkend. Mijn huidige fiets is dankzij de toepassing van 'carbon' ruim 3 kg lichter dan mijn stalen ros van 20 jaar geleden, en bovendien veel strakker en ook comfortabel. Gelukkig ben ik in diezelfde tijd niet 3 kg aangekomen!

De stelling dat alleen stalen frames met de daarvoor benodigde passie zijn gemaakt deel ik niet. Er zijn tegenwoordig veel 'carbon' frames die er qua vorm en spuitwerk zeer smaakvol uitzien, m.n. van de gerenommeerde merken.

Geplaatst: 14 sep 2009 19:43
door de zwarten
oud staal is achterhaald, en nieuw staal is duur. Tot daar kan ik je nog volgen.
Ik rijd op een stalen frame (1700g) met carbon voorvork (500g), dus een kilo ben ik misschien net kwijt met carbon, maar ook niet meer. De afmontage van jouw oude fiets zal wel voor die extra kilo's gezorgd hebben, maar een stalen fiets met moderne onderdelen is een eerlijke vergelijking.
Passie zie je m.i. in handwerk/ambacht, en dat is niet noodzakelijk verbonden met een bepaald framemateriaal, maar je ziet het wel vaak met staal in een mooi verband.
Ik ga nu naar huis toe op mijn stalen ros (en ik heb daar heel veel zin in!)

Geplaatst: 14 sep 2009 20:54
door frigo
Net als in carbon heb je ook in staal enorme verschillen (zoals chrissiewizzie ook al melde). Ik heb vorig jaar de Trois Ballons gereden op een stalen Gios Compact Pro. Om de wegligging te 'verbeteren' had ik er een Richey Carbon voorvork ingezet. Deze was echter zo stijf dat die de onregelmatigheden in het wegdek niet weg kon 'filteren' en mijn fiets gewoon ging stuiteren. Bij thuiskomst heb ik de vork weer vervangen voor de originele stalen Gios-vork. Daarna de fiets mee genomen op vakantie naar de Ardennen en ook afdalingen gemaakt op slecht wegdek; door enige mate van 'flex' kon ik de afdalingen op volle snelheid nemen. De fiets stuurde super direct en heel voorspelbaar. Naast een kwalitatief goed frame (staal of carbon) draait het (zoals de zwarten ook zegt), ook in mijn ogen vooral om een uitgebalanseerde afmontage...

Geplaatst: 14 sep 2009 22:57
door mikethebike
rubenio schreef:Inderdaad een erg mooi frame;)
Kan iemand mij het verschil tussen de verschillende soorten reynolds 501,531, etc. uitleggen?
En wat is kwalitatief een beter merk : reynolds of columbus?


Reynolds is een Engels merk dus daarmee ook conservatief met innoveren, daarentegen is/was Columbus wel duidelijk bezig met ontwikkelen van nieuwe staalsoorten (en carbon, zie bv. Columbus E5 alu en Carvé carbon).
Reynolds 501 is plain staal, 531 double butted (zelfs 531C), 631 en 731.
Het heeft mede te maken met taaiheid van het materiaal en andere mechanische eigenschappen als levensduur.
Columbus heeft zijn instapstaal als Aelle/Cromor, de SLX en TSX (met gedraaide butted verstevigingen). EL (Extra Leggeri) en hun Nivacrom (oa MAX, MiniMax)
De laatste stijf en betrekkelijk licht gezien, maar daarna kwam het alu en later carbon in opmars.
Meer info op;

http://en.wikipedia.org/wiki/Reynolds_Cycle_Technology
http://www.reynoldstechnology.biz/downl ... ompweb.pdf

Geplaatst: 14 sep 2009 22:58
door slc-sl
@ Friso.
Ben het met je eens.
Kon met mijn oude stalen frame gooien en smijten.
Het frame gaf vertrouwen.

Een vertrouwen dat ik niet heb op m'n huidige vol carbon lichtgewicht.

Er mist iets.

Geplaatst: 15 sep 2009 00:31
door rooie_kater
Eeeeeh is dit wat ?
[img=http://img197.imageshack.us/img197/3526/img1110q.jpg]
By Rooie_Kater
Dit is mijn fietsje (18 jaar oud)
Op maat laten bouwen toen.
De lugs en buizen kon jezelf uitkiezen.
Alles nog orgineel
Het enige waar ik nu nog spijt van heb (had geen geduld) Alles laten afbouwen met dura-ace en de zadelpen was toen nog niet binnen (waren 2 types dura-ace 1met gleuven en een gladde) toen een 600 er op laten zetten.ziet hetzelfde er uit maar ja.
Totaal gewicht 10,3 kg
Prijs toen FL 5.500,00
meer Foto's op oude fietsen site

O en dat grote fietsen er af en toe vreemd uitzien (ik weet niet of dat nog steeds is ) maar als je de afstand tussen de voor en achternaaf opmeet dan kom je op 1 meter zowel grote als kleine maat fietsen
Vroeger mochten we ook niet met een pomp op je fiets deelnemen aan een wedstrijd (kon je elkaar mee te lijf gaan )

Geplaatst: 15 sep 2009 13:48
door mikethebike
Rooie_Kater schreef:Eeeeeh is dit wat ?
[img=http://img197.imageshack.us/img197/3526/img1110q.jpg]
By Rooie_Kater
Dit is mijn fietsje (18 jaar oud)
Op maat laten bouwen toen.
De lugs en buizen kon jezelf uitkiezen.
Alles nog orgineel
Het enige waar ik nu nog spijt van heb (had geen geduld) Alles laten afbouwen met dura-ace en de zadelpen was toen nog niet binnen (waren 2 types dura-ace 1met gleuven en een gladde) toen een 600 er op laten zetten.ziet hetzelfde er uit maar ja.
Totaal gewicht 10,3 kg
Prijs toen FL 5.500,00
meer Foto's op oude fietsen site

O en dat grote fietsen er af en toe vreemd uitzien (ik weet niet of dat nog steeds is ) maar als je de afstand tussen de voor en achternaaf opmeet dan kom je op 1 meter zowel grote als kleine maat fietsen
Vroeger mochten we ook niet met een pomp op je fiets deelnemen aan een wedstrijd (kon je elkaar mee te lijf gaan )


Gino was practisch bijna mijn buurman toen!
Veel binnen geweest om te praten met Michel Cornelisse die daar zijn bakkie deed.
Gino begon bij Fa. Brands in A'dam Oost, daarna voor zijn eigen begonnen.
Heeft Ger (Ger Bikes) toen bij Rih weggehaald, na enkele jaren (plm. 2 jaar) ging
Gino knock out en is Ger in Adam (Watergraafsmeer) voor zijn eigen begonnen.

Fiets is mooi, en keurig afgemonteerd.

MtB

Geplaatst: 15 sep 2009 18:07
door rooie_kater
Hey chrissiewizzie
Prachtfiets die van Tuyl en die kleur (ook stomtoevallig)
Mooi he dat staal

En aan MiketheBike
Dan kan jij mij wel (en ik jou wss ook)
Ik ben Dick (toen PTT) en stond af en toe te sleutelen bij Gino
Ook nog samen met Ger (heb Ger laatst nog aan de phone gehad )
En inderdaad koffie leuten met michel cornelisen en patrick Eyk

En jammer dat die staalrit net is geweest (volgend jaar weer ? ) had graag mee willen rijden