Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gebruik jij een helm?

ikweetutnietmeer
Forum-lid
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 sep 2007 00:33

ikweetutnietmeer 15 sep 2008 21:40

ja natuurlijk draag ik een helm. dat zou verplicht moeten zijn. niet dat de fietser zelf niet voldoende uitkijkt maar het is vooral het overige verkeer dat de fietser juist vaak over het hoofd ziet. en een ongeluk zit in een klein hoekje.
om uit het oogpunt van ijdelheid geen helm te dragen is helemaal de bloody limit. dat mag toch geen naam hebben als het om veiligheid gaat???

pinaf4:13
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2008 15:27

pinaf4:13 15 sep 2008 21:53

Altijd! Dit zou inderdaad verplicht moeten zijn.
Ik zie weer vaak genoeg (deze zondag nog bij de Gerrie Knetemann) dat er
fietsers bijzitten die zonder helm fietsen. LEVENSGEVAARLIJK. Het hoeft
namelijk niet altijd jouw fout te zijn dat je valt.
Always do right. This will gratify some people and astonish the rest.

matthijs987
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 aug 2007 02:32

matthijs987 16 sep 2008 01:49

Verplicht? Tegenwoordig word alles verplicht (of verboden)...
Lijkt me ook dat er zoiets is als eigen keus.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 16 sep 2008 02:03

matthijs987 schreef:Verplicht? Tegenwoordig word alles verplicht (of verboden)...
Lijkt me ook dat er zoiets is als eigen keus.


Omdat het een slecht voorbeeld is voor anderen.
Omdat je met de huidige helmen echt geen reden hebt om te klagen over het comfort of gewicht.
Omdat je daarmee niet alleen jezelf, maar ook de medemens die je koestert, respecteert.

Fietsen is een sport, en je draagt daarbij accessoires die de veiligheid verhogen. Zoals je bij klimmen een gordel draagt (en een helm als je op rotsen klimt), is een helm bij fietsen iets waarvoor je geen goed argument kan geven om hem niet te gebruiken.

Eigen keus is mooi, maar geef eens argumenten (en niet eigen keus om de eigen keus) waarom je geen helm op je hoofd wil?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 sep 2008 02:39

de zwarten schreef:(...)maar geef eens argumenten (en niet eigen keus om de eigen keus) waarom je geen helm op je hoofd wil?


Dat lijkt me nou juist argument #1!

(Een helm heeft mij vorige maand voor serieus hersenletsel behoed, dus ik ben echt wel overtuigd. En bij de verschillende fietsgroepjes waarmee ik fiets - van 1tje geef ik zelf de training - mag je echt niet mee zonder helm op je kop. Maar wat je doet als je alleen fietst, mag je van mij zelf weten.)

(Overigens draait de hele wel/geen helm discussie al sinds de openingspost in cirkeltjes, en dat zal nog wel even zo blijven)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 16 sep 2008 11:11

53x11 schreef:
de zwarten schreef:(...)maar geef eens argumenten (en niet eigen keus om de eigen keus) waarom je geen helm op je hoofd wil?


Dat lijkt me nou juist argument #1!


En denk je dan hetzelfde over de autogordel?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

watikjebrom
Forum-lid
Berichten: 753
Lid geworden op: 11 mar 2008 12:47

watikjebrom 16 sep 2008 12:04

Wat me afgelopen zondag ineens opviel (mooi weer, veel wielerbroeders/-zusters) is dat vooral de renners die deel uitmaken van een koersteam (dus niet de recreatieve wielerverenigingen) het niet nodig lijken te vinden een helm te dragen. Herkennen jullie dit of valt het alleen mij op? (Ik ga zelf overigens niet meer de deur uit zonder helm)
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 sep 2008 12:07

de zwarten schreef: En denk je dan hetzelfde over de autogordel?


Euh, nee. Want wettelijk verplicht. En dat vind ik voor een helm geen goed plan. Dan kan ik namelijk voor elk ritje naar de bakker op de hoek op mijn stadsfiets ook dat ding opzetten. Op zijn minst niet praktisch!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 16 sep 2008 12:37

Watikjebrom schreef:Wat me afgelopen zondag ineens opviel (mooi weer, veel wielerbroeders/-zusters) is dat vooral de renners die deel uitmaken van een koersteam (dus niet de recreatieve wielerverenigingen) het niet nodig lijken te vinden een helm te dragen. Herkennen jullie dit of valt het alleen mij op? (Ik ga zelf overigens niet meer de deur uit zonder helm)


klopt. Op zaterdagen en zondagen zie ik ook groepen in zelfde klederdracht met 40+ km/h racen, waarvan zeker de helf van zo'n treintje helmloos alle gevaren van de wereld aangaat.

Moet daarbij aantekenen dat jongeren veel vaker een helm dragen dan ouderen, maar dat detail is hier al uitvoerig besproken.

Wettelijk verplichten lijkt mij geen optie. Wel kunnen kinderen, zoals in vele landen reeds gebeurt, van jongs af aan geleerd worden om een helm te dragen.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 16 sep 2008 15:10

53x11 schreef:
de zwarten schreef: En denk je dan hetzelfde over de autogordel?


Euh, nee. Want wettelijk verplicht. En dat vind ik voor een helm geen goed plan. Dan kan ik namelijk voor elk ritje naar de bakker op de hoek op mijn stadsfiets ook dat ding opzetten. Op zijn minst niet praktisch!
Op zijn minst kan je het verplichten als je in groep rijdt, d.w.z. twee of meer mensen. Iedere club zou ook gewoon moeten eisen van zijn leden dat ze bij trainingen een helm dragen. De stadsfietsdiscussie vind ik geen reden om de racefietsdiscussie gelijk ook uit de weg te gaan...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 sep 2008 15:20

de zwarten schreef:(...)
Op zijn minst kan je het verplichten als je in groep rijdt, d.w.z. twee of meer mensen. Iedere club zou ook gewoon moeten eisen van zijn leden dat ze bij trainingen een helm dragen. (...)


Lees de rest van mijn vorige respons:
53x11 schreef:(Een helm heeft mij vorige maand voor serieus hersenletsel behoed, dus ik ben echt wel overtuigd. En bij de verschillende fietsgroepjes waarmee ik fiets - van 1tje geef ik zelf de training - mag je echt niet mee zonder helm op je kop. Maar wat je doet als je alleen fietst, mag je van mij zelf weten.)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 16 sep 2008 15:27

53x11 schreef: Lees de rest van mijn vorige respons:

Maar ik zie dus geen pleidooi of instemming met verplichten van een helm bij het in-groep-rijden van wielertoeristen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie