Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Montage van mijn Scott CR1

triumph
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 nov 2006 17:17

triumph 05 dec 2006 22:22

Is die PDF file nog ergens beschikbaar aub?
 
We cannot direct the wind but we can adjust our sails.
Meten is weten, gissen is missen.

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 27 dec 2006 14:32

heb net mn voor derailleur afgesteld, maar gaat het schakelen van het buitenblad naar het binnenblad vrij moeilijk. Het kost veel meer kracht en het gaat met een harde klik, ipv soepel overschakelen...Zou dit aan een te strakke kabel kunnen liggen?
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 27 dec 2006 15:37

Zou kunnen, maar het kan ook dat je kabel gewoon niet lekker loopt. Haal de binnenkabel eens goed door het vet en   trek hem een aantal keren door de buitenkabel. Dan het geheel nog eens opnieuw afstellen.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 27 dec 2006 16:20

Quote: Origineel geplaatst door Ilko op 27 December 2006
Zou kunnen, maar het kan ook dat je kabel gewoon niet lekker loopt. Haal de binnenkabel eens goed door het vet en   trek hem een aantal keren door de buitenkabel. Dan het geheel nog eens opnieuw afstellen.


Zeker geen vet gebruiken, maar wat olie.
Anders ga je met lage temperaturen gegarandeerd problemen krijgen omdat vet dan te dik gaat worden.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 28 dec 2006 11:12

Quoten: Origineel geplaatst door Ilko op 27 December 2006



Zou kunnen, maar het kan ook dat je kabel gewoon niet lekker loopt. Haal de binnenkabel eens goed door het vet en   trek hem een aantal keren door de buitenkabel. Dan het geheel nog eens opnieuw afstellen.
 
Zeker geen vet en olie gebruiken, die geeft alleen maar meer ellende op de lange termijn, omdat dit vuil aantrekt.
De meest effectieve manier om de kabel te smeren is door op een schone doek siliconenspray te spuiten en deze langs de kabel te halen.
Of nog beter koop een binnenkabel met een teflonlaag.Teflon zorgt er namelijk voor dat de wrijving tussen de binnen- en buitenkabel met maar liefst 50 verminderd.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2774
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 28 dec 2006 11:26

Dit heeft niets met smering te maken (standaard Shimano en Campa kabels mogen niet eens gesmeerd worden. Dit probleem duidt meer op het feit dat de binnenkabel ergens langs schuurt. Als de kabels slordig of schuin af zijn gesneden knelt de stalen mantel de binnenkabel vaak af waardoor de binnenkabel moeizamer beweegt. Motto: gebruik goed snijgereedschap (tang van Shimano of die van Parktool is erg goed) en slijp de geknipt kabels voor montage haaks.

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 29 dec 2006 14:10

en dat slijpen, doe je dat met een dremel en een slijpschijfje?
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 29 dec 2006 17:51

Weet iemand dit? Sorry voor mijn ongeduld , maar wil graag vandaag mn fiets nog ff afmaken (hij is verder al helemaal opgebouwd)
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

krommenek
Forum-lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 okt 2005 00:49

krommenek 29 dec 2006 18:31

Dremel of slijpschijf, dit is hetzelfde. Alleen de dremel is miniatuur.
Als het maar mooi en netjes haaks is en de  'twist' netjes in de draad blijft zitten. Een dremel heeft vaak ook een soort snijschijfje, weet je zeker dat het goed gaat.
Greetz,
Eric
---- Think ahead, Cycling forward. ----

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2774
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 29 dec 2006 19:03

Knippen doe je met een tang, haak slijpen met een slijpsteen maar een stukje schuurpapier werkt (met wat meer moeite) ook

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 29 dec 2006 19:10

Quote: Origineel geplaatst door krommenek op 29 December 2006
Dremel of slijpschijf, dit is hetzelfde. Alleen de dremel is miniatuur.Als het maar mooi en netjes haaks is en de 'twist' netjes in de draad blijft zitten. Een dremel heeft vaak ook een soort snijschijfje, weet je zeker dat het goed gaat.Greetz,Eric


Ja ik bedoelde een dremel met van die kleine opzetschijfjes... zal het daar vanavond eens mee proberen
De kabels zijn met een kabelkniptang geknipt dus dat is in orde
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 29 dec 2006 23:22

Quoten: Origineel geplaatst door TS-Biker op 22 Augustus 2005


Ik monteer het geheel om te kijken of het aantal konavexdeeltjes genoeg is of niet.Ik let erop dat er voldoende spatie is om goed met het stuur te kunnen draaien.Je ziet de plastiek framebeschermer mooi op de juiste plek zitten.

 
 

Bestaat er zo'n oplossing voor gewone shimano-kabels? Elke keer als ik optrek en met m'n stuur draai slagen ze tegen m'n frame en het getikt is om gek van te worden! Is er een zacht rubbertje, ... om het getik te voorkomen? Ik bedoel geen framebeschermers eh!Greetz,Evert
Nulla tenaci invia est via!

Plaats reactie