Alles over vakanties op én met de fiets

Mont Ventoux beklimmen

remi
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 09 aug 2004 17:29

remi 04 okt 2005 16:53

naja omdat ik gewoon te weinig tijd heb om alles te doen, ik zou het héél leuk vinden om écht te wielrennen met wedstrijden etc, maar dan moet je er álles voor laten, uitgaan vrienden etc om echt mee te doen (een sport op 50 % vind ik niets...)
dus heb ik gekozen voor 100% voetbal omdat daar uitgaan vrienden etc hoe goed mogenlijk is... en ik zal mss nog wel 1x per maand ff een tochtje doen van 50 km maar meer niet denk ik... en ik zit er eigenlijk al aan te denken om me fiets mischien weg te doen want wat heb je aan een racefiets als je er (nog niet eens) 1x per maand op rijd... kan het geld goed gebruiken....

rtimeepic
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 07 apr 2005 23:53

rtimeepic 05 okt 2005 00:17


Quoten: Origineel geplaatst door R Time / Epic op 30 September 2005

Ik schat zo in dat Cas* in oktober een sprong vooruit gaat maken in het "Ventouxiemme klassement " en dat Remi nu zo geprikkeld is dat hij met zijn verdergewicht en lightweight fiets de Ventoux gaat temmen vannuit de Bedoin kant. Nog een vraag rest mij wie kan de klimgeit aan ?.... CASRAN ? De geweldenaar van Gent ?


1u19' moet zeker goed haalbaar zijn, alleen weet ik niet wanneer ik nog eens in de buurt ben (en -belangrijker- of het dan ook in mijn trainingsschema past om voluit die berg op te knallen). Ik ontmoette zaterdag overigens een (voorlopig) niet-competitierenner die de Bédouin-kant in 1u05' afgelegde... kan allemaal hoor.



1:05 kan hij meedoen met de profs, ik sta redelijk sceptisch tegenover deze histoires: moet kunnen, had gekund, mischien haalbaar, indien als, etc. We wachten op de gerealiseerde tijden ( juist gemeten ) en tot die tijd wens ik iedereen veel succes met die kale puist. 
Ik ontmoet regelmatig fietsers die me de meest geweldige gemiddelden melden. Afgelopen zaterdag een " kennis " die weinig fietste maar wel een 60km ronde met een gemiddelde van 36 reed ( echt waar eind van de rit gemiddeld !) , zwemmen deed hij 2 km in 40 minuten...........ik hoop het voor ze maar helaas ben ik van nature nogal sceptisch.  
off topic: Iemand een tip voor een Col vannuit Biarritz / Bayonne ?
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 05 okt 2005 00:34

Quote: Origineel geplaatst door R Time / Epic op 04 Oktober 2005
....off topic: Iemand een tip voor een Col vannuit Biarritz / Bayonne ?


is de Jaizkibel (Classica San Sebastian) daar niet in de buurt ?

dit jaar opnieuw de MV vanuit Bedoin gedaan : 1u26
(vorig jaar 1u32)

Motta
Motta

rtimeepic
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 07 apr 2005 23:53

rtimeepic 05 okt 2005 01:06

Quoten: Origineel geplaatst door motta op 04 Oktober 2005


Quote: Origineel geplaatst door R Time / Epic op 04 Oktober 2005

....
off topic: Iemand een tip voor een Col vannuit Biarritz / Bayonne ?


is de Jaizkibel (Classica San Sebastian) daar niet in de buurt ?dit jaar opnieuw de MV vanuit Bedoin gedaan : 1u26 (vorig jaar 1u32)Motta


Jaizkibel, Hondarribia, País Vasco, Spain
Gracias amigo 32km naar het zuiden, morgen gaan "we" hem doen ?
1:26 scherp man ! Ik hoor graag je verhaal.........
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 09 okt 2005 01:15

Morgen vertrek ik ook voor een weekje naar Visans, net ten noord-westen van de Ventoux. Vanaf woensdag schijnt het weer wat minder te worden maar we blijven hopen van niet natuurlijk.

Even het nieuwe fiets testen op de flanken van de kale reus.

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 09 okt 2005 16:57

AAaaarrghhh.......lijer! (). Ik zou, zoals eerder vermeld, de week vanaf 17 Okt. naar de Provence kunnen gaan aangezien ik dan geen colleges heb etc....moet echter wel nog een boel andere dingen (voor studie) doen dus heb toch maar wijselijk besloten voor mijn studie te gaan i.p.v fietsen.......ondanks dat ik, naast fietsen, ook nog wel één andere zeer goede reden heb om naar de Provence te gaan............
Het is waarschijnlijk het meest "wijze" besluit, leuk is anders......
Ben dus wel wat jaloers.....
Het is je gegund Bike-Add1ct....hopelijk heb je idd goed weer (gehad)! Ik zit er nu over te denken om misschien rond de kerst naar zuid-frankrijk te gaan...is het daar dan nog een beetje fietsweer? Hoeft niet perse omg. Ventoux, kan ook helemaal aan de kust bv.  Het wordt dan effe kiezen tussen fietsen of snowboardles geven.....lastige keuzen allemaal.
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 09 okt 2005 17:18

p.s nieuwe fiets....vakantie....als je geld over hebt weet ik ook nog wel een goede bestemming.....
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

Gebruikersavatar
gurb
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:33

Gebruikersavatar gurb 09 okt 2005 19:30

Uit het Brabants Dagblad

’Berg des doods’ maar liefst zes keer op één dag tarten


Vrijdag 7 oktober 2005 - Zes keer de Mont Ven- toux beklimmen op een racefiets. En dat allemaal op één dag. Donald Verweijmeren uit Elshout presteerde het op deze duivelse puist in de Vaucluse. Tevreden, maar niet helemaal.

Wielrenners, het zijn mannen met een tweede en soms wel een derde adem. Geen berg is ze te hoog. Maar voor één rotsenreus hebben ze heel veel ontzag: de Mont Ventoux. Zijn bijnaam is de berg des doods. Want doden zijn er gevallen. De bekendste is Tommy Simpson, die in 1967 twee kilometer onder de top neerstortte op het asfalt en het leven liet.
De Mont Ventoux zit bij Donald Verweijmeren uit Elshout in zijn genen. In 1987 raakte hij ermee in aanraking tijdens de Tour. „Die berg is met geen enkele andere te vergelijken. Ik werd er door gegrepen.“ Tientallen keren heeft hij inmiddels de 22 kilometer naar het hoogste punt afgelegd. De laatste keer gebeurde dat afgelopen september. Het werd een bijzondere dag, want maar liefst zes maal zette hij zijn lijf aan het werk om die duivelse puist zijn wil op te leggen. „Mijn vader en moeder zouden een paar dagen daarvoor zestig jaar getrouwd zijn, dus daarom wilde ik als eerbetoon zes keer naar boven. “ Zouden, want zijn vader overleed twee jaar geleden. Een rasrenner, hij was het die in Den Hout met eigen handen een houten wielerbaan liet verrijzen. En hij organiseerde jarenlang de profronde van Made. „Knetemann en Kuiper kwamen bij ons thuis om een contract vragen voor die koers.“ Om kwart over twaalf ’s nachts vertrok Verweijmeren voor zijn reuzeklus. De inwoners van Bedoin verklaarden hem voor gek. Bijna zes uur lang had hij alleen maar het gezelschap van de sterren, de Mont Ventoux en de dierengeluiden uit het bos.
Het bos, tien kilometer lang. Geen enkele haarspeldbocht, geen moment rust. „De eerste klim was verschrikkelijk zwaar. Het was zo koud, na de afdaling kon ik maar amper mijn vingers bewegen.“ Om halfdrie, na een afdaling door nacht, kwam hij weer in het dal aan. In het dorpje brandde maar in één huis licht, die van de bakker. Daar liet Verweijmeren zijn kaart afstempelen door de knecht. Na vijf minuten stapte hij weer op zijn fiets.
De puist kan op drie verschillende plaatsen worden beklommen. Alle drie met hun eigen moeilijkheidsgraad. Maar het laatste stuk richting top is een ware kruisweg. „Een stijgingspercentage van elf procent, je ziet de weg alleen maar omhoog lopen. Gruwelijk zwaar.“ Maar eenmaal bovenop de 1972 meter hoge Ventoux was de beloning geweldig mooi. „Midden in de nacht stond ik daar in mijn eentje. Een prachtige sterrenhemel, beneden de lichtjes in de dorpen. En in de verte de Mont Blanc. Ongelooflijk.“ ’s Avonds rond halfzeven zat de missie er op, meer dan 290 kilometer asfalt onder de wielen. Tevreden, maar toch niet helemaal. „Ik had dus nog meer dan vijfeneenhalf uur over. Er zat dus nog meer in. Volgend jaar ga ik voor acht keer.“


Donald Verweijmeren uit Elshout reed zes keer op een dag de Mont Ventoux op als eerbetoon aan zijn ouders. (Foto Dick Sars)

Gebruikersavatar
gurb
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:33

Gebruikersavatar gurb 09 okt 2005 19:36

In de regionale krant "De Waalwijker" stond een wat uitgebreider stuk, maar die krant staat niet on line...

wat denken jullie? ben je dan gek of goed gek?

remi
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 09 aug 2004 17:29

remi 12 okt 2005 03:42

met zo'n fiets zou ik het ook kunnen haha nee maar hij heb wel 'n mooie fiets mot ik ff zegge :P

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 15 okt 2005 23:30

Zo, terug, was echt een heerlijk weekje. Op dagen 1, 4 en 5 prachtig rondjes gemaakt door de omgeving die mooi door de herfst gekleurd was. Temperatuurtje van 20-26 graden, veel zon, aan het einde van de dag wat wolkjes. Lekker colletjes tot zo'n 900m onder ons door laten glijden. Genieten. Ook super rustig, alleen wat uber-toerders af en toe stil laten staan, verder was er geen kip.

Op dag 2 de Ventoux gedaan vanuit Bedoin, vanuit Visans (Enclave des Papes) via Vaison-la-Romaine en Malaucene er naar toe gefietst. De omstandigheden waren perfect, zo'n 22 graden denk ik, i.t.t. tot in de zomer GEEN vliegen en ander ongedierte in het bos, wel een stevig briesje dat tot St Colombe (ofzo) pal tegen was, vanaf Chalet Reynard meestal mee, soms tegen. Het ging niet slecht, hoewel het in het bos toch wel zwaar was. Ook nog de nu al fameuze l*l gezien waar men het eerder over had.
Had de klim 4 jaar geleden ook al een paar keer gedaan, dus verder niet zoveel bijzonders over te melden. Was in 1u23min boven. Daarna een waarlijk ijskoude afdaling naar Malaucene, die zoals altijd wel heerlijk was, 88km/u gehaald. Pas lang na het opwarmen in de zon op het terras in Malaucene waren mijn vingers ontdooid.

Veel fauna gezien ook deze week, overal heel veel buizerden die vaak vlak over de weg kwam scheren of even meevlogen, vlak voor de top van de Ventoux kwam een raaf me even vergezellen (mooie beesten altijd, mythologische figuur ook), heel veel bidsprinkhanen zien bidden midden op de weg, toen ik er een in zijn gebed verstoorde haalde hij even defensief uit met zijn klauwen , verder veel geplette padden en slangen.

Ben nu ontzettend gaar van een lange dag autorijden dus ga na dit (en andere) forum afgewerkt te hebben slapen. Wellicht morgen nog wat meer verslag.

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 16 okt 2005 17:20

En dan komen we natuurlijk op dit lijstje uit:


The facts vanuit BEDOIN (vanaf witte streep!)

Klimgeit          1.19.27

bike_add1ct    1.23.00

Giant Eric        1.29,42

Weirdo            1.31,18

Cas*               1.35,05

Aquarius          1.39,57

Proracefan       1.42

R Time / Epic    1.45,10

Remi               1.45,32

Casran             1.50 ( eerste beklimming Bedoin, later malaucene )

The Riddle        1.50

Ilko                  1.57

Rolandt            2.00     niet voor tijd gereden

Plaats reactie