Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

zorba
Forum-lid

zorba 23 aug 2013 12:00

Panic schreef:Terpstra
Ok duidelijk :mrgreen:
Wel jammer dat 14 juli z'n laatste gedeelde activiteit is.
Do not CROSS the road!

fredmtb-sport
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 23 aug 2013 12:08

richard84 schreef:Kijk dit profiel, de ultieme strava-sukkel.
Ik had hem vanmorgen nog gecomplimenteerd met 3 trainingen op 1 dag.
Stond al iets van een ander, maar "ineens verdwenen"..............
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Vizionary
Forum-lid

Vizionary 23 aug 2013 12:55

.[/quote]Ik had hem vanmorgen nog gecomplimenteerd met 3 trainingen op 1 dag.
Stond al iets van een ander, maar "ineens verdwenen"..............[/quote]
Volgens mij doet hij alle comments weg.

stansfieldd
Forum-lid

stansfieldd 23 aug 2013 12:59

DoubleJ schreef:
stansfieldd schreef:Ik heb een windows phone 8 en nu gebruik ik cyclometer om mijn route te volgen. Nu werkt de gps functie daar prima (beter dan endomondo) maar nu lukt het me niet op mijn gereden route te uploaden in een bestandje naar mijn computer. Zijn hier nog meer cyclometer gebruikers die dat wel weten?
Ik gebruik nu alleen nog maar deze app:
'GPX Viewer' op mijn WP8 device. (nokia lumia 920)

Het werkt goed...je kunt elke 500m een gesproken update krijgen met afgelegde afstand en tijd en je krijgt een melding wanneer je van de geplande route afraakt.
Wanneer je klaar bent met fietsen sla je de route sowieso lokaal op je telefoon op, en als je wil upload ie de route naar je skydrive account. Dan kun je op een normale computer de gpx uploaden naar strava.
Ok die app ziet er ook goed uit ja. Zal ik voortaan die maar gaan gebruiken. Maar ja helaas mis ik dan mijn rondje van gisteren op mijn strava.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 23 aug 2013 13:06

Ernie C. schreef:
elefantino schreef:
53x11 schreef:Ikzelf heb er welgeteld ééntje, door een brug hard op te fietsen, maar misschien helpt het ook niet mee dat op mijn vaste rondjes figuren als ene Luca T hun rondjes rijden (en wellicht moet ik mijn ambitie om een KOM te halen op het kopje van Bloemendaal ook maar even laten varen...)
Luca T?

Ik ben ook een absolute Strava-noob, maar heeft het feit dat zoveel mensen zoveel KOM's hebben ook niet te maken met het feit dat je zelf segmenten aan kunt maken? Op bekende cols liggen tig segmenten, allemaal net even een paar meter anders. Dan kun je altijd een KOM halen op de Stelvio. :D
Je moet de segmenten echt aanmaken op wegen waar nog nooit iemand heeft gereden (tip: doodlopende straten :mrgreen: ) Als je een segment aanmaakt op de Stelvio komen alle tijden mensen die er voor jou overheen zijn gekomen er ook bij.

Ik heb op het moment 6 KOM's waarvan ik op de helft de enige ben die het segment heeft gereden. 2 daarvan zijn wel klimmetjes die op climbbybike staan en ik heb die segmenten niet zelf aangemaakt maar blijkbaar is dit geen populair gebied bij Strava gebruikers. Als ik de ritten waar die in zitten ga onderverdelen in 100 segmenten heb ik er zo 80 KOM's bij...

Dan heb ik er nog een van het fietsveer over de maas, daar mag de schipper vooral trots op zijn. Dan houd ik nog 2 KOM's over die iets voorstellen :( .
Tja, met die strategie is een KOM niet zoveel meer waard natuurlijk. Eigenlijk zouden KOMs met minder dan 100 mensen op dat segment niet mee moeten tellen.
(Die van het bootje over de Maas vind ik dan wel weer geinig trouwens)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 aug 2013 13:51

Je moet gewoon even geduld hebben tot de wind weer aantrekt in de herfst. KOM in de goede richting opzoeken en knallen maar.

Ik heb mijn Garmin files bewaard vanaf het begin dat ik een Garmin heb. Dat heeft me ook een hoop KOMs opgeleverd. Toen ik dat spul uploaden kwam ik toch tot de conclusie dat ik weer eens beter m'n best moest doen om hard een berg op te fietsen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

joko
Forum-lid

Gebruikersavatar joko 23 aug 2013 13:52

Leuke column van Marc de Maar in het Dagblad van het Noorden van gisteren:

Strava
"Ik ben gelukkig weer thuis na de Ronde van Portugal, waarschijnlijk een van de meest onderschatte wielerkoersen. Niet alleen door de lengte (na Tour, Giro en Vuelta is het de langste koers in Europa), maar vooral omdat het geen meter vlak is en het lijkt alsof de gemiddelde Portugese renner vroeger last heeft gehad van een groeistoornis en dus niet langeris dan 1meter 70. Ik, toch in een acceptabele vorm verkerend, bleek al snel niet meer dan pelotonvulling te zijn.
Na afloop van de tweede etappe, die ik roem- en naamloos finishte op meer dan tien minuten van de winnaar, net buiten de top-100, besloot ik mijn heil te zoeken op Strava. Dit is een soort van digitaal ’sociaal’ platform voor wielrenners en hardlopers. De applicatie geeftje de mogelijkheid om je GPS-file te uploaden en deze te vergelijken met andere GPS-gebruikers die ooit hetzelfde parkoers aflegden. De app houdt je tijden bij en na het uploaden krijg je een plaatsje in het Strava-klassement. Tot mijn grote verbazing deed ik digitaal plotseling mee om de gele trui! Dit gaf mijn Ronde van Portugal plotseling een heel andere dimensie!
Het was tevens het begin van alle ellende: plots weigerde ik om nog langer bidons te halen voor mijn ploegmaten. Ik hanteerde mijn eigen Strava-tactiek en die stond haaks op die van de ploeg. Ook kon ik niet langer rustig plaatsnemen in de grupetto; ik moest door, harder en harder, iedere seconde telde. Van een paar etappes ontdekte ik dat de digitale finish een paar honderd meter verder lag dan de daadwerkelijke finish. Zo gebeurde het dat ik na het passeren van de finishlijn nog een tandje bijschakelde en mijn verzorger bijna van de sokken reed in de sprint tot de digitale finish.
Na een paar dagen had ik mij volledig onmogelijk gemaakt bij mijn ploeg. Maar een winnaar moet offers brengen en dus kon het me geen zak schelen da tik de rest van de Ronde op mezelf was aangewezen. Ik wist tenslotte waarvoor ik het allemaal deed. En als je wint, heb je vrienden (zo verdubbelde mijn aantal volgers op Strava). Ik had ook niet anders verwacht na het winnen van het digitale punten-, berg- én eindklassement.
Ik geef eerlijk toe dat ik van geluk mag spreken dat die Portugeze pocketklimmers de app nog niet hebben gedownload."

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 23 aug 2013 16:22

Ik heb ook al mijn Garmin Connect en Motionbased activiteiten sinds 2006 met Strava gesynchroniseerd. Maar in 2006/07 kon je alleen maar courses aanmaken door een GPX track naar gereden activiteit te converteren, te uploaden naar Motionbased en dan weer te downloaden als course op je Garmin Edge. En dat heb ik dus destijds een paar keer gedaan waarbij ik normaal een track converteerde met een gemiddelde snelheid van 27km/u.
Toen ik dit een aantal weken geleden naar Strava kopieerde was ik dit inmiddels vergeten en had ik ineens een paar KOM's op hele steile hellingen in de buurt waar ik zogenaamd met 27km/u naar boven reed. Ik heb ze inmiddels weer allemaal verwijderd (hoop ik).
Maar ik heb ook in de loop der jaren een aantal stukken (met veel rugwind denk ik) hard gereden zonder dat ik wist dat er ooit Strava zou komen.

Mijn meest indrukwekkende prestatie vind ik nog een (tijdelijke) 2e plaats op de Col du Glandon, blijkbaar was er toen maar een ander persoon voor mij over deze Col gereden met Strava. Inmiddels ben ik gezakt naar plaats 1900 of zoiets.
Afbeelding

Vizionary
Forum-lid

Vizionary 23 aug 2013 19:49

fredmtb-sport schreef:
richard84 schreef:Kijk dit profiel, de ultieme strava-sukkel.
De ultieme strava-sukkel heeft zijn profiel op Request-to-follow gezet. We kunnen dus niets meer zien van hem. en hij heeft weer alle comments verwijderd. achja

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 24 aug 2013 01:05

53x11 schreef: Tja, met die strategie is een KOM niet zoveel meer waard natuurlijk. Eigenlijk zouden KOMs met minder dan 100 mensen op dat segment niet mee moeten tellen.
(Die van het bootje over de Maas vind ik dan wel weer geinig trouwens)
Een KOM is sowieso niet zoveel waard op het moment. Er zijn te veel manieren om de boel te belazeren.

Ik denk dat het inderdaad een goed idee is om een KOM allen te laten tellen als er een minimaal aantal mensen over zijn gekomen. Wat is een koning immers zonder onderdanen...?

Ook hoort een KOM natuurlijk op een berg behaald te worden, voor de vlakke segmenten moeten ze maar een andere naam verzinnen.
Campagnolo Ultra Dork

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 24 aug 2013 01:23

Veloviewer houdt de zogenaamde "Position Score" van je segmenten bij die score in procenten wordt aangegeven en afhankelijk is van je positie maar ook van het aantal rijders, het wordt berekend volgens volgende formule:
Position Score = ( [K/QOM Athlete Count] + 1 – [Your Position] ) * 100 / ( [K/QOM Athlete Count] + 1 )
Dan haal je dus 100% pas bij een oneindig aantal rijders op een segment waar je de Kom hebt en 50% als je de enige bent.
Afbeelding

Bauke
Forum-lid

Bauke 26 aug 2013 21:55

Als ik mijn gereden segment aan het begin een beetje bij werk met de "crop" functie om het aanzetten en opstappen op de fiets er af te knippen dan haalt hij ook direct alle achievements van dat segment weg. Dit gebeurt niet bij het croppen aan het einde van het segment. Komt dit bekent voor bij jullie?

Plaats reactie