Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Agressie in het verkeer

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 27 sep 2012 13:33

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... aden.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Steeds drukkere fietspaden leiden tot steeds meer asociaal gedrag bij fietsers. Dat vertelde een woordvoerder van de Fietsersbond donderdag, waar steeds meer klachten binnenkomen.

Het fietsverkeer in grote steden stijgt de laatste jaren flink. Dat zorgt voor te krappe fietspaden, fietsfiles en overvolle stallingen, maar ook voor bedoeld of onbedoeld asociaal gedrag. 'Hoe drukker het is, hoe lastiger het is om je goed aan de regels te houden en sociale omgangsvormen in acht te houden.'

Elke maand trekken fietsers aan de bel bij de bond om te klagen over hun collega-fietspadgebruikers. 'Niet je hand uitsteken, slingeren omdat je aan het bellen bent en door rood rijden zijn de meest voorkomende problemen.'

Ook andere verkeersgebruikers laten van zich horen: voetgangers ergeren zich bijvoorbeeld over fietsers op de stoep. 'De fietsers hebben daar dan altijd een excuus voor, maar je wilt toch ook niet dat auto's op de stoep gaan rijden?' aldus de zegsvrouw.

Gelukkig leidt het asociale gedrag niet tot veel extra ongelukken. 'Maar het is wel irritant. Het levert chaos en schrik op, en veel bijna-ongelukken.' Donderdag steken verkeersdeskundigen, planologen en bestuurders de koppen bij elkaar op een Utrecht symposium om oplossingen te verzinnen voor problemen in het fietsverkeer.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Panic
Forum-lid

Panic 29 sep 2012 15:32

Had ook een leuk voorvalletje net in Brielle.
Ik nader een kruispunt waar automobilisten voorrang hebben. Aan de andere kant van het kruispunt komt een heel peleton bejaarden aangereden.
Van links komt geen verkeer, dus ik rij door tot het midden waar ik netjes stop, er komt immers een auto van rechts.
De bejaarden rijden echter vrolijk door. De automobilist ziet dit, remt in eerste instantie, maar besluit toch langzaam door te rijden, totdat hij middenin de groep bejaarden staat. Al die grijze dakduiven in paniek natuurlijk.

Draait die knakker zijn raampje naar beneden en gaat tegen mij tekeer (?). Ik maak hem in woord en gebaar duidelijk dat ik toch echt netjes ben gestopt en hij lekker door moet rijden. Kennelijk was hij niet van een weerwoord gediend, dus hij gaat vrolijk verder met tekeer gaan en een hoop misbaar maken. "Vent, flikker toch op joh" bijt ik hem toe. Niet netjes, maar goed. Doet hij zijn riem los en maakt aanstalte om uit te stappen. Zijn vrouw houdt hem echter tegen. :lol: Ik kon er wel om lachen, maar dat bleek alleen maar olie op het vuur. Met gierende banden vloog hij weg.

Heb er nog kilometers lang plezier van gehad, dus bij deze bedankt voor de motivatie vandaag!

mr.chrono
Forum-lid

mr.chrono 01 okt 2012 12:23

Panic schreef:Had ook een leuk voorvalletje net in Brielle.
Ik nader een kruispunt waar automobilisten voorrang hebben. Aan de andere kant van het kruispunt komt een heel peleton bejaarden aangereden.
Van links komt geen verkeer, dus ik rij door tot het midden waar ik netjes stop, er komt immers een auto van rechts.
De bejaarden rijden echter vrolijk door. De automobilist ziet dit, remt in eerste instantie, maar besluit toch langzaam door te rijden, totdat hij middenin de groep bejaarden staat. Al die grijze dakduiven in paniek natuurlijk.

Draait die knakker zijn raampje naar beneden en gaat tegen mij tekeer (?). Ik maak hem in woord en gebaar duidelijk dat ik toch echt netjes ben gestopt en hij lekker door moet rijden. Kennelijk was hij niet van een weerwoord gediend, dus hij gaat vrolijk verder met tekeer gaan en een hoop misbaar maken. "Vent, flikker toch op joh" bijt ik hem toe. Niet netjes, maar goed. Doet hij zijn riem los en maakt aanstalte om uit te stappen. Zijn vrouw houdt hem echter tegen. :lol: Ik kon er wel om lachen, maar dat bleek alleen maar olie op het vuur. Met gierende banden vloog hij weg.

Heb er nog kilometers lang plezier van gehad, dus bij deze bedankt voor de motivatie vandaag!
Voor het zelfde geld stapt zo'n heethoofd echt uit en slaat ie je wel op je bakkes, wat gebeurt er toch in het hoofd van sommige mensen als ze in de auto stappen?

paulwindtegen
Forum-lid

paulwindtegen 01 okt 2012 14:11

Naast fanatiek wielrenner ben ik ook vrachtwagenchauffeur. Altijd leuk op feestjes, als je niet in de weg rijdt met die stomme grote truck van je ben je wel een asociale wielrenner die overal voorrang denkt te hebben!
Haha, laten lullen.
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?

omit
Forum-lid

omit 01 okt 2012 16:36

Gisteren ook weer een mooie, fiets nabij rhenen op het fietspad (2-richtingen) en rij achterop bij een bejaard stel op electrische fietsen. Aangezien we een kruizing naderen blijf ik er rustig achter (kon er ook niet langs omdat mevrouw helemaal links reed, dus tegen het verkeer in), vlak na de kruizing roept manlief naar mevrouw nadat hij mij gezien had dat ze naar rechts moet. Ik ga er rustig langs begint ze overdreven te bellen en belgeluiden naar me te maken...heb toen maar rustig tegen haar gezegd dat ze ook gewoon rechts kon gaan rijden.

toch bijzonder dat je zonder ook maar iets te doen het al gedaan hebt.

dc
Forum-lid

dc 01 okt 2012 19:52

Ze had eigenlijk wel een punt... niks mis met een bel. Ik vergeet hem ook vaak erop te zetten en dat is eigenlijk onzin, ik rij geen wedstrijden meer. En dan nog, voor de wedstrijd haal je hem er in tien seconden af.

beaker
Forum-lid

beaker 01 okt 2012 21:58

Dat gezeur over dat bellen. Gewoon rechts fietsen. Deze lui zullen met de auto ook wel links hangen, en als je er langs wil moet je toeteren??

Peter1379
Forum-lid

Peter1379 01 okt 2012 22:31

Zondag ook nog zoiets meegemaakt. Manlief rijd keurig rechts op het fietspad voor mij maar mevrouw rijd consequent strak links een paar meter ervoor. Tijdens het naderen zie ik dat zo even aan en besluit manlief links voorbij te gaan en mevrouw dan maar rechts te passeren. Na de inhaal actie zelf weer keurig rechts gaan rijden in de hoop dat de boodschap over gekomen is. Niet dat ik daar veel hoop op heb hoor. Of er commentaar was heb ik niet gehoord, muziek op de oren en doorgaan dus geen tijd om te luisteren.

omit
Forum-lid

omit 02 okt 2012 07:24

dc schreef:Ze had eigenlijk wel een punt... niks mis met een bel. Ik vergeet hem ook vaak erop te zetten en dat is eigenlijk onzin, ik rij geen wedstrijden meer. En dan nog, voor de wedstrijd haal je hem er in tien seconden af.
Wie zegt dat ik geen bel heb (al heb ik er idd geen), tuurlijk heb je gelijk dat er niks mis is met een bel. Alleen in deze situatie had ik hem dus ook niet gebruikt, was gewoon aan het wachten tot ze naar rechts ging.

dc
Forum-lid

dc 02 okt 2012 07:29

beaker schreef:Dat gezeur over dat bellen. Gewoon rechts fietsen. Deze lui zullen met de auto ook wel links hangen, en als je er langs wil moet je toeteren??
Misschien ben ik gewoon te aardig. Ik verwacht niet dat de wereld rekening met mij houdt.

En ik denk dat veel fietsers automobilisten zijn die geen idee hebben dat fietsen anders is dan wandelen. Dat is niet goed, maar ik hou er rekening mee en ben zo beleefd mogelijk.
En ja, een bel helpt, met name met dove ouderen.
Peter1379 schreef:Zondag ook nog zoiets meegemaakt. Manlief rijd keurig rechts op het fietspad voor mij maar mevrouw rijd consequent strak links een paar meter ervoor. Tijdens het naderen zie ik dat zo even aan en besluit manlief links voorbij te gaan en mevrouw dan maar rechts te passeren. Na de inhaal actie zelf weer keurig rechts gaan rijden in de hoop dat de boodschap over gekomen is. Niet dat ik daar veel hoop op heb hoor. Of er commentaar was heb ik niet gehoord, muziek op de oren en doorgaan dus geen tijd om te luisteren.
Jij drukt je racefiets door een echtpaar heen terwijl je met je walkman op rijdt. Zie je dan niet dat je deel van het probleem bent?

Ik vind het allemaal erg makkelijk "Men moet opzij gaan! Ik heb voorrang! Ze houden geen rekening met me. Die jeugd is brutaal". Ik mis de zelfreflectie.

En Omit, ik zeg zeker niet dat jij fout bezig bent. Alleen heeft ze een punt van de bel. Dat ze zelf overspannen reageert moge duidelijk zijn.

vantheman
Forum-lid

Gebruikersavatar vantheman 02 okt 2012 08:06

dc schreef:
beaker schreef:Dat gezeur over dat bellen. Gewoon rechts fietsen. Deze lui zullen met de auto ook wel links hangen, en als je er langs wil moet je toeteren??
Ik vind het allemaal erg makkelijk "Men moet opzij gaan! Ik heb voorrang! Ze houden geen rekening met me. Die jeugd is brutaal". Ik mis de zelfreflectie.
+1

royheijnen
Forum-lid

royheijnen 02 okt 2012 10:24

Je maakt het altijd wel een keertje mee, zit je niet op de racefiets dan is het met de gewone fiets. Bejaarden zijn daarin het ergste. Kunnen amper nog lopen maar gaan wel met 60 tegelijk rondjes fietsen om de kerk. Zijn druk aan het praten met elkaar, letten enkel op de omgeving en totaal niet op ander verkeer. Je doet er een uur over voor ze in te halen zijn. En al heb je een bel je krijg alsnog commentaar. Als we allemaal gewoon naar onszelf kijken dan hebben we genoeg te doen.

Plaats reactie