Aerodynamica een rationeel argument... voor een toerfietser...dieseltje schreef:@ materialist: je mening is nu wel duidelijk dus graag even ophouden met dat geneuzel! Hogere velgen bieden nu eenmaal een aerodynamisch voordeel en hebben daarmee een rationeel argument en bovendien moet iedereen lekker kopen wat hij/zij mooi vindt.
Bora Ultra 50
- Campionissimo
- Forum-lid
-
- Forum-lid HC
Of ze comfortabeler zijn dan de 50 ers weet ik niet en heb ik ook niet gezegd.dieseltje schreef:
@ colnagofreak: Begrijp niet dat je van mening bent dat je 35 ers comfortabeler zijn dan de 50ers? Ben er zeker van dat onder dezelfde fiets met dezelfde banden en spanning er geen verschil te meten en laat staan te voelen is.
Alleen dat ze een stuk beter aanvoelen dan de Zipp 404, ook voelde het rijden met Zero's ook altijd veel beter aan.
Wat mij betreft zijn de 35 ers de beste combinatie van looks en comfort.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Zonder precies je woorden te wegen en de discussie te krijgen van heb ik niet gezegd begrijp ik althans uit jouw woorden dat je:
a. Vindt dat hogere velgen totaal geen toegevoegde waarde hebben. Wel nu dat hebben ze wel want ze zijn meestal aerodynamischer (weet niet of ik dit in de context van dit forum wel als argument mag aanvoeren).
b. Dat onafhankelijk van het merk je van mening bent dat "halfhoge" velgen meer comfort bieden als hogere velgen. Dat betwijfel ik dus ten zeerste.
Dat je de 35ers mooier kan en heb je dus de juiste keuze gemaakt.
a. Vindt dat hogere velgen totaal geen toegevoegde waarde hebben. Wel nu dat hebben ze wel want ze zijn meestal aerodynamischer (weet niet of ik dit in de context van dit forum wel als argument mag aanvoeren).
b. Dat onafhankelijk van het merk je van mening bent dat "halfhoge" velgen meer comfort bieden als hogere velgen. Dat betwijfel ik dus ten zeerste.
Dat je de 35ers mooier kan en heb je dus de juiste keuze gemaakt.
No pain no gain, no guts no glory!
-
- Forum-lid HC
Wanneer je van hetzelfde merk een set 35 mm en een set 50 mm met elkaar vergelijkt, die identiek opgebouwd zijn (zelfde spaken en naaf), dan is de 35 mm wel degelijk comfortabeler.
De 50mm is dan wat stijver en stugger dan de 35mm en bieden dus wat minder comfort!
De 50mm is dan wat stijver en stugger dan de 35mm en bieden dus wat minder comfort!
-
- Forum-lid HC
Dat mag je betwijfelen, mijn ervaring is anders en wat betreft de aerodynamica, ik heb er als fanatieke toerfietser geen kilometer harder door gereden!dieseltje schreef: b. Dat onafhankelijk van het merk je van mening bent dat "halfhoge" velgen meer comfort bieden als hogere velgen. Dat betwijfel ik dus ten zeerste.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Denk zo wie zo dat als we het over comfort hebben en wielen dat er uit de wielen zelf weinig comfort te verwachten is tenzij het een erg slap wielsetje is. Echter wel uit de combinatie wiel en dan met name de velgbreedte, band een bredere band die daar goed op aansluit en banden spanning die dus wat lager kan zijn. Zou die bewering dat die 50 mm stijver en stuggerzijn en wel in die mate dat je dat in comfort gaat merken wel eens willen meten.scottpch schreef:Wanneer je van hetzelfde merk een set 35 mm en een set 50 mm met elkaar vergelijkt, die identiek opgebouwd zijn (zelfde spaken en naaf), dan is de 35 mm wel degelijk comfortabeler.
No pain no gain, no guts no glory!
-
- Forum-lid HC
De hoogte van de velg heeft al veel invloed op het comfort, met m'n Fulcrum R1 wielen "zweef"ik over klinkers terwijl m'n 38mm carbon wielen al wat meer trillingen doorgeven.
Ga je met een 25mm band rijden met wat minder druk, dan neemt het comfort wel toe, maar dat was de discussie niet!
Ga je met een 25mm band rijden met wat minder druk, dan neemt het comfort wel toe, maar dat was de discussie niet!
De vraag is wat heeft meer invloed, velghoogte of band in combinatie met druk. En dan heeft de band toch echt veel meer invloed. Een band heeft veel meer vervorming dan een velg, ook dan een lage velg.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
- Wolfhound32
- Forum-lid
Ik vind een hoge velg gewoon erg hitsig staan. Al ga ik er minder hard van rijden, dan nog zou ik ze plaatsen.