Eerste keer zelf een wiel bouwen
Geen idee hoe oud de nippels zijn, maar dat zijn de kosten toch niet? Het zal wel loslopen maar ik heb zelf geen zin om een wiel te staan repareren omdat ik 10,- wilde besparen.
Ik gebruik oude nippels gewoon weer bij reparatie en restauratie, alleen bij complete nieuwbouw zou ik het niet doen, de kosten zijn nihil.
Ook nog nooit iets van gemerkt dat een oude nippel op de draad zou falen.
Half rondgedraaide nippels gooi ik wel meteen weg.
PS , er zijn uiteraard mensen die je voor gek verklaren, (die zijn er bij alles wat je wel of niet doet) maar m'n ervaringen zijn dat het geen kwaad kan, dus vind ik het okee.
Ook nog nooit iets van gemerkt dat een oude nippel op de draad zou falen.
Half rondgedraaide nippels gooi ik wel meteen weg.
PS , er zijn uiteraard mensen die je voor gek verklaren, (die zijn er bij alles wat je wel of niet doet) maar m'n ervaringen zijn dat het geen kwaad kan, dus vind ik het okee.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 08 dec 2013 10:25
Ook begonnen met het zelf bouwen van een wiel. Ik heb gekozen voor Hope RS4 naven. Voor zwart en achter rood. Verder alu nippels allemaal rood. Sapim race spaken en H+Son velgen. Het zijn schijfrem wielen.
Voor en achter 24 spaken met kruis 2 patroon.
Na 3x opnieuw het voorwiel gespaakt te hebben, denk ik nu het patroon goed te hebben. Het wiel is ook al rond en recht. Nu sta ik op het punt om de spaken te ontspannen en daarna weer rond en recht maken en ook de spanning te meten met Parktool TM-1 en hun app / website.
Toen ik begon ging ik er vanuit dat een voorwiel links en rechts dezelfde spanning zou moeten hebben. Toen ik echter verder ging lezen, kwam ik steeds meer tegen dat de schijfremzijde een hogere spanning moet hebben.
De tension calculator op spokecalc.io geeft zelfs aan dat er links 120kgf en rechts 80.5 kgf aan spanning moet zijn.
Dit topic lezende kom ik toch ook vaak tegen dat >100kgf voor echt teveel zou zijn. 120 kgf is ook het maximum van de velg.
Welke spaakspanningen passen jullie toe bij een schijfrem wiel aan de voorzijde? Oh ja en waarom?
Voor en achter 24 spaken met kruis 2 patroon.
Na 3x opnieuw het voorwiel gespaakt te hebben, denk ik nu het patroon goed te hebben. Het wiel is ook al rond en recht. Nu sta ik op het punt om de spaken te ontspannen en daarna weer rond en recht maken en ook de spanning te meten met Parktool TM-1 en hun app / website.
Toen ik begon ging ik er vanuit dat een voorwiel links en rechts dezelfde spanning zou moeten hebben. Toen ik echter verder ging lezen, kwam ik steeds meer tegen dat de schijfremzijde een hogere spanning moet hebben.
De tension calculator op spokecalc.io geeft zelfs aan dat er links 120kgf en rechts 80.5 kgf aan spanning moet zijn.
Dit topic lezende kom ik toch ook vaak tegen dat >100kgf voor echt teveel zou zijn. 120 kgf is ook het maximum van de velg.
Welke spaakspanningen passen jullie toe bij een schijfrem wiel aan de voorzijde? Oh ja en waarom?
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 441
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
De spaakspanning moet in principe zo hoog mogelijk zijn. Dan is het risico van wielproblemen het kleinst. Goed ontstressen is natuurlijk belangrijk maar ook als je dat gedaan hebt, verliezen de spaken wat spanning op den duur. Houd ook rekening met de bandenspanning. Die beïnvloedt de spaakspanning. Hoe slapper de velg hoe groter die invloed. Het is een beetje een gevoelskwestie, maar wees vooral niet te voorzichtig.mackersv2.0 schreef: ↑24 feb 2021 11:06 Bij een voorwiel voor velgremmen is 1000N inderdaad meer dan voldoende.
Ik durf zelfs te stellen dat 750N dan ruim voldoende is. Hoge spaakspanning is geen doel op zich,
Het gaat erom dat je voorkomt dat een spaak zich te vaak volledig kan ontspannen.
Hetzelfde geldt voor een disc velg, alleen zit je daar net als met achterwielen, met een ongelijke spanning links-rechts. Wil je zorgen dat de spaken aan de linkerkant op voldoende hoge spanning staan om volledige ontspanning te voorkomen, zul je de spaakspanning aan de rechterkant navenant hoger moeten maken.
In de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten als opgediend en rijden hele volksstammen rond met wielen waarvan de spanning aan de niet-aandrijfzijde van het achterwiel 550-600N bedraagt.
De fabrikant van de velg bouwt natuurlijk ook een veiligheidsmarge in, dus bij meer dan 1200N zal het wiel echt niet in elkaar klappen. Desondanks zou ik proberen links voor op een spaakspanning uit te komen waarbij ik me op mijn gemak voel en verder wel zien waar de rechterkant dan uitkomt. 700N ofzo lijkt mij een mooi streefgetal.
Website: https://www.maatwielen.nl
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 08 dec 2013 10:25
Bedankt voor de tips voor de spaakspanning.
Ik kom nu nog een ander onverwachts probleem tegen. Ik heb de Rose truing stand.
https://www.rosebikes.com/rose-2-zenta- ... e=Standard
Als ik mijn wiel er inzet met de remschijfzijde aan de rechterkant dan lijkt hij dish en recht.
Echter als ik mijn wiel omdraai, dus met de remschijfzijde aan de linkerzijde, dan staat hij helemaal niet dish.
Ik kan dit alleen maar verklaren als de truing stand niet gekalibreerd is!
Hebben jullie dit ook bij je truing stand gehad? Zo ja, hoe hebben jullie deze dan gekalibreerd? Of hebben jullie dit helemaal niet gedaan?
Uiteraard is de mogelijkheid om een dish tool of een andere methode te gebruiken. Maar ik had juist de indruk dat ik hiermee het wiel ook dish kon krijgen.
Dit filmpje legt uit hoe je het kunt kalibreren:
https://www.youtube.com/watch?v=FzPdbRXAaGY
Hiervoor heb je dan wel een dish wiel nodig.... Of een tool van €90. Of ik een dish wiel heb weet ik dus niet...
Ik kom nu nog een ander onverwachts probleem tegen. Ik heb de Rose truing stand.
https://www.rosebikes.com/rose-2-zenta- ... e=Standard
Als ik mijn wiel er inzet met de remschijfzijde aan de rechterkant dan lijkt hij dish en recht.
Echter als ik mijn wiel omdraai, dus met de remschijfzijde aan de linkerzijde, dan staat hij helemaal niet dish.
Ik kan dit alleen maar verklaren als de truing stand niet gekalibreerd is!
Hebben jullie dit ook bij je truing stand gehad? Zo ja, hoe hebben jullie deze dan gekalibreerd? Of hebben jullie dit helemaal niet gedaan?
Uiteraard is de mogelijkheid om een dish tool of een andere methode te gebruiken. Maar ik had juist de indruk dat ik hiermee het wiel ook dish kon krijgen.
Dit filmpje legt uit hoe je het kunt kalibreren:
https://www.youtube.com/watch?v=FzPdbRXAaGY
Hiervoor heb je dan wel een dish wiel nodig.... Of een tool van €90. Of ik een dish wiel heb weet ik dus niet...
Om de 'dish' te controleren heb ja altijd een extra tool nodig.
Hoeft de wereld niet te kosten:
https://www.bol.com/nl/p/minoura-naafui ... oductTitle
Hoeft de wereld niet te kosten:
https://www.bol.com/nl/p/minoura-naafui ... oductTitle
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 08 dec 2013 10:25
@Orlok -> had ik inderdaad ook gezien, maar ik vroeg me af of iemand wellicht een manier had om de standaard te kalibreren zonder dish wiel of tool.
Ik zal nu eens bedenken of ik de glazen ga gebruiken of een dish tool ga aanschaffen (bijvoorbeeld die TL@ suggereert).
Ik zal nu eens bedenken of ik de glazen ga gebruiken of een dish tool ga aanschaffen (bijvoorbeeld die TL@ suggereert).
Dat ding is prima, maar Bol rekent nogal absurde prijzen, ik heb er 14€ voor betaald...TL@ schreef: ↑24 feb 2021 13:49 Om de 'dish' te controleren heb ja altijd een extra tool nodig.
Hoeft de wereld niet te kosten:
https://www.bol.com/nl/p/minoura-naafui ... oductTitle
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 08 dec 2013 10:25
Toch maar een dish tool gekocht. Van het weekend 2x ermee gereden. Totaal ca 180km. Bij een spaak was de spanning eruit gegaan. Die weer vast gedraaid en hopelijk blijft deze nu ook vast zitten. Van de week maar weer eens testen!
Om de vragen voor te zijn. Ja bewust gekozen voor velgen met een remrand In de toekomst wil ik deze velgen onder een andere fiets zetten en weer wat sjiekers onder deze fiets.
Om de vragen voor te zijn. Ja bewust gekozen voor velgen met een remrand In de toekomst wil ik deze velgen onder een andere fiets zetten en weer wat sjiekers onder deze fiets.