Pagina 25 van 37
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 23 feb 2024 12:17
door scottpch64
daniel1975 schreef: ↑04 nov 2023 12:58
Ik koop geen Rapha meer, paar keer teleurgesteld.
Zal misschien perfect zijn voor klimmetjes met een bmi van <20, voor mijn gemiddelde postuur is het net niet.
Wanneer je de Core of Brevet lijn van Rapha neemt heb je de performance fit en die is niet voor de graatmagere renners maar voor de hobbyisten onder ons met een iets stevigere bouw!
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 06 apr 2024 20:01
door daniel1975
https://www.bicycleretailer.com/industr ... ADQuQg4MS4
Trek moet ook even schakelen. Die zijn de laatste jaren ook schunnig duur geworden.
Deze quote vond ik wel aardig: “ He said retail sales were also below Trek forecasts, including in January and February this year. He said the company had not hit its monthly sales goals for the past 15 months”
Lijkt er nu toch op dat de wal het schip gaat keren en dat de fabrikanten hun hand hebben overspeeld.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 06 apr 2024 20:56
door Lcsmet
Trek wil haar productie volume, als ik SKU zo mag interpreteren ,van 2026 met 40% verlagen tegenover 2024.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 06 apr 2024 21:02
door pino
Lcsmet schreef: ↑06 apr 2024 20:56
Trek wil haar productie volume, als ik SKU zo mag interpreteren ,van 2026 met 40% verlagen tegenover 2024.
Nee, een SKU is een "stock keeping unit", een specifiek model (maat, kleur), aangeduid door meestal een artikelnummer. Er wordt dus in het aantal modellen gesnoeid.
Elders wordt ook een vermindering van de voorraad vermeld.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 07 apr 2024 10:43
door galileo2
Productie afstemmen op de vraag, m.a.w. de productie moet met 20% omlaag bij alle merken. Productie verminderen betekent ook werknemers ontslaan. Een aantal merken zal deze problemen niet overleven.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 07 apr 2024 12:23
door daniel1975
De hamvraag is imho: waarom is de vraag gedaald?
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 07 apr 2024 12:41
door JPAR
Prijs, minder animo doordat Corona lockdowns over zijn, meer aanbod van bijna nieuwe fietsen door mensen die ze aangeschaft hebben tijdens Corona, groter aanbod van alle fabrikanten/merken. En zo zullen er nog wel meer redenen te bedenken zijn.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 07 apr 2024 13:46
door galileo2
Prijsdaling??
Bv een Trek Emonda met Ultegra Di2 kost 5500€. Stel 10% prijsdaling = 5000€. Dat gaat ook niet helpen. 20% prijsdaling = 4500€. Voldoende om de vraag aan wakkeren?
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 07 apr 2024 14:01
door JPAR
Ik denk dat heel veel op dit moment te duur is. En inderdaad niet een paar procent. De vraag is of het ooit weer teruggaat naar 'normaal'?
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 07 apr 2024 14:40
door Lcsmet
galileo2 schreef: ↑07 apr 2024 13:46
Prijsdaling??
Bv een Trek Emonda met Ultegra Di2 kost 5500€. Stel 10% prijsdaling = 5000€. Dat gaat ook niet helpen. 20% prijsdaling = 4500€. Voldoende om de vraag aan wakkeren?
Een Trek fiets kopen aan de adviesprijs zou je als particulier echt niet moeten doen.
Er zijn fietsenmakers genoeg die minstens 15 tot 30% korting geven.
Dat sommige merken een pak duurder zijn geworden heeft ook te maken met het feit dat veel particulieren nu via allerhande constructies een fiets kunnen leasen en de rekening betalen met bruto loon.
Hetzelfde met auto's, het uurloon welke je voor onderhoud aan je auto als klant moet betalen is heel erg verhoogd enkel en alleen omdat de merken enorme kortingen moeten geven aan de leasemaatschappijen. Als particulier betaal je dan weer wel de volle mep.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 09 apr 2024 19:25
door DDX
Trek heeft best wat verschillende kleurtjes, klinkt alsof ze straks gewoon wat minder kleuren gaan doen.
Re: Fietsindustrie en -ambachtseconomie
Geplaatst: 09 apr 2024 19:30
door Lcsmet
galileo2 schreef: ↑07 apr 2024 13:46
Prijsdaling??
.......;;Stel 10% prijsdaling = 5000€. Dat gaat ook niet helpen. 20% prijsdaling = 4500€. Voldoende om de vraag aan wakkeren?
Om je een idee te geven.