Leveringstermijnen nieuwe racefietsen
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Tiagra is echt een betere deal dan 105
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Huh, bij mijn weten is 105 een hogere groep dan tiagra.
Als er twee fietsen hetzelfde kosten dan zie je daar toch liever 105 op zitten dan tiagra.
Qua bang for buck is tiagra misschien beter maar op een fiets van meer twee mile wil je toch geen tiagra meer zien lijkt me. Nog niet zo lang geleden was voor dat geld ultegra de norm en kreeg je daar ook een Carbon frame bij.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40340
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
+1
Less is bore
Zo denk ik ook. Helaas zijn de tijden snel veranderd.bakboord1 schreef: ↑07 jan 2022 22:54Huh, bij mijn weten is 105 een hogere groep dan tiagra.
Als er twee fietsen hetzelfde kosten dan zie je daar toch liever 105 op zitten dan tiagra.
Qua bang for buck is tiagra misschien beter maar op een fiets van meer twee mile wil je toch geen tiagra meer zien lijkt me. Nog niet zo lang geleden was voor dat geld ultegra de norm en kreeg je daar ook een Carbon frame bij.
Laatst gewijzigd door Woutoro32 op 08 jan 2022 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Jullie vergelijken dan ook appels met peren tussen verschillende merken. Tuurlijk kan je bij merk x 105 krijgen waar je bij het andere merk Tiagra krijgt. Dat is nou eenmaal hoe merken zich in de markt positioneren.
Een Emonda ALR tiagra is 1949 en met 105 is dat 2399. Dus met 105 is je fiets 450 euro duurder! En dat zijn dan adviesprijzen dus het kan vast nog ietsje vriendelijker op het totaal.
Die 450 euro kan je dan mooi uitgeven aan een iets betere wielset en banden en een fijn zadel. Dingen die je fietsplezier veel verder vergroten.
Je moet dan ook goed kijken wat je verder nog krijgt op de fiets. En die twee fietsen zijn nagenoeg identiek, een fiets vol met bontrager meuk met zelfs erg matige banden op beide modellen. Er wordt altijd maar blindgestaard op alleen de groepset. Terwijl je van een groepset geen meter harder of langzamer gaat rijden. Het gewichtsverschil tussen beide modellen is 300 gram ofzo. Maar 10 speed is in ieder geval een stuk vriendelijker in de lucht te houden dan 11 of 12. En ik heb nog nooit te weinig verzetten gehad op een 10sp fiets.
Altijd maar dat Tiagra is ruk verhaal hier, terwijl mensen nooit nog maar een testritje op Tiagra hebben gemaakt.
Een Emonda ALR tiagra is 1949 en met 105 is dat 2399. Dus met 105 is je fiets 450 euro duurder! En dat zijn dan adviesprijzen dus het kan vast nog ietsje vriendelijker op het totaal.
Die 450 euro kan je dan mooi uitgeven aan een iets betere wielset en banden en een fijn zadel. Dingen die je fietsplezier veel verder vergroten.
Je moet dan ook goed kijken wat je verder nog krijgt op de fiets. En die twee fietsen zijn nagenoeg identiek, een fiets vol met bontrager meuk met zelfs erg matige banden op beide modellen. Er wordt altijd maar blindgestaard op alleen de groepset. Terwijl je van een groepset geen meter harder of langzamer gaat rijden. Het gewichtsverschil tussen beide modellen is 300 gram ofzo. Maar 10 speed is in ieder geval een stuk vriendelijker in de lucht te houden dan 11 of 12. En ik heb nog nooit te weinig verzetten gehad op een 10sp fiets.
Altijd maar dat Tiagra is ruk verhaal hier, terwijl mensen nooit nog maar een testritje op Tiagra hebben gemaakt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Deels mee eens maar voorlopig zijn Tiagra en GRX 400 de enige 10 speed groepen met die schakelratio. Het is maar afwachten of daar nog wat bijkomt in de vorm van een nieuwe Tiagra of Sora.thestudent schreef: ↑08 jan 2022 09:06
Altijd maar dat Tiagra is ruk verhaal hier, terwijl mensen nooit nog maar een testritje op Tiagra hebben gemaakt.
En juist omdat de populariteit te wensen overlaat, kan goedkoop uiteindelijk nog duurkoop worden als je iets anders moet vervangen dan standaard slijtagedelen.
Maar als fan van triples, is Tiagra 4700 de enige Shimano groepset die ik zou willen hebben.
Campagnolo Ultra Dork
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik koop verder helemaal geen shimano mechanische groepen. Niet omdat het niet goed werkt, ik kan er in de praktijk prima mee overweg. 105 mechanisch op een ALR op een huurfiets in spanje was gewoon prima. Maar omdat ik de bewegende remhendel altijd heel onzeker vind aanvoelen bij hard remmen als je in de drops zit. De remhendel moet alleen remmen in mijn ogen. Op di2 is dat geen probleem. Maar Di2 heb ik altijd te duur gevonden om wedstrijden mee te rijden. Vooral de kosten van 1 kapotte ultegra di2 derailleur tov bijvoorbeeld een sram force.
Daarom reed ik of SRAM of oude meuk Campa mechanisch.
Maar als je nu ziet wat een 12sp Cassette moet kosten dan loopt de zin om te fietsen je toch in de schoenen. 160 euro voor een chorus of force 12sp Cassette. Voor een paar stukjes staal... Tja doe mij dan maar 10/11 speed spullen. Zeker omdat 11 speed 100% cross compatible is gebleken. Zo rijdt ik nu Potenza 11 speed met Rival cassettes en sram kettingen op de Mason Bokeh.
Ideaal voor de moderne racefiets voor mij zou zijn.
Campa 10sp Mechanisch ultra shift, Hydraulische Disc brake, Campa carbon vierkante as crank in bsa bracket ( boterzacht en veel langere levensduur dan ultra torque ).
En jammer genoeg bestaat dit niet
Jammer genoeg is de 11sp Potenza Disc ook al geschrapt en heeft de huidige Centaur die grotendeels wel overeenkomt met Potenza geen Disc brake optie. Tja die single shifts zijn wel prima, maar minder fijn dan lekker vijf kransen tegelijk kunnen rammen.
Daarom reed ik of SRAM of oude meuk Campa mechanisch.
Maar als je nu ziet wat een 12sp Cassette moet kosten dan loopt de zin om te fietsen je toch in de schoenen. 160 euro voor een chorus of force 12sp Cassette. Voor een paar stukjes staal... Tja doe mij dan maar 10/11 speed spullen. Zeker omdat 11 speed 100% cross compatible is gebleken. Zo rijdt ik nu Potenza 11 speed met Rival cassettes en sram kettingen op de Mason Bokeh.
Ideaal voor de moderne racefiets voor mij zou zijn.
Campa 10sp Mechanisch ultra shift, Hydraulische Disc brake, Campa carbon vierkante as crank in bsa bracket ( boterzacht en veel langere levensduur dan ultra torque ).
En jammer genoeg bestaat dit niet
Jammer genoeg is de 11sp Potenza Disc ook al geschrapt en heeft de huidige Centaur die grotendeels wel overeenkomt met Potenza geen Disc brake optie. Tja die single shifts zijn wel prima, maar minder fijn dan lekker vijf kransen tegelijk kunnen rammen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik zeg niet dat tiagra ruk is. Maar dat je voor 2000 euro 105 mag verwachten. En dat dit upgradable is met ultegra en dura ace onderdelen is mooi meegenomen. Upgraden is leuk. Blijft een #spullensportthestudent schreef: ↑08 jan 2022 09:06 Jullie vergelijken dan ook appels met peren tussen verschillende merken. Tuurlijk kan je bij merk x 105 krijgen waar je bij het andere merk Tiagra krijgt. Dat is nou eenmaal hoe merken zich in de markt positioneren.
Een Emonda ALR tiagra is 1949 en met 105 is dat 2399. Dus met 105 is je fiets 450 euro duurder! En dat zijn dan adviesprijzen dus het kan vast nog ietsje vriendelijker op het totaal.
Die 450 euro kan je dan mooi uitgeven aan een iets betere wielset en banden en een fijn zadel. Dingen die je fietsplezier veel verder vergroten.
Je moet dan ook goed kijken wat je verder nog krijgt op de fiets. En die twee fietsen zijn nagenoeg identiek, een fiets vol met bontrager meuk met zelfs erg matige banden op beide modellen. Er wordt altijd maar blindgestaard op alleen de groepset. Terwijl je van een groepset geen meter harder of langzamer gaat rijden. Het gewichtsverschil tussen beide modellen is 300 gram ofzo. Maar 10 speed is in ieder geval een stuk vriendelijker in de lucht te houden dan 11 of 12. En ik heb nog nooit te weinig verzetten gehad op een 10sp fiets.
Altijd maar dat Tiagra is ruk verhaal hier, terwijl mensen nooit nog maar een testritje op Tiagra hebben gemaakt.
En vroeger zelf tiagra gehad op mijn eerste racefiets. Nog steeds mijn pr op alpe d huez daarmee staan. Was toen ook wel topfit. Haha
Laatst gewijzigd door Woutoro32 op 08 jan 2022 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik weet niet waarom je dat in deze huidige prijzengekte zou moeten verwachten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Meer dat ik in het verleden leef denk ik. Vroeger kon het wel zeg maar.thestudent schreef: ↑08 jan 2022 11:25 Ik weet niet waarom je dat in deze huidige prijzengekte zou moeten verwachten.