Pagina 241 van 780

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 13 mar 2012 20:42
door sharkman113
Een mal is peperduur, omdat ten eerste de produktie ervan een vermogen kost om te maken, slijt (dus zeker niet eeuwig mee gaat) en bovendien binnen enkele jaren terugverdient moet zijn (modelwissel = nieuwe mal). En 10.000 frames lijkt heel mooi maar in dit segment kompleet onwaarschijnlijk aangezien er van elke maat dan 10.000 stuks gemaakt moeten worden en 70.000 supersix frames worden er dus never op de markt gezet.

Eigenlijk maakt het totaal niet uit of iets duur is of niet, de producten van Cannondale zijn op dit moment meer dan goed (en dat is het belangrijkst).
Echter marketeers (en zeker amerikaanse) hebben keer op keer aangetoond dat geclaimde zaken met een hele grote korrel zout dienen te worden genomen. Claims om te rechtvaardigen dat bepaalde producten onevenredig duur zijn, zijn van alle tijden en doorgaans niets meer dan een zeepbel en het is aan de klant of die er in wil geloven.

Wat cannondale betreft, als je de prijzen van de fietsen terugrekent zit er juist heel erg weinig verschil tussen de frameprijzen en worden hogere bedragen grotendeels gerechtvaardigd door de toegepaste onderdelen. Het hele Hi-Mod verhaal i.c.m. hoge prijzen komt enkel tot uiting bij de losse frames die Connondale liever helemaal niet verkoopt.

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 13 mar 2012 23:46
door wtosser
Als een mal 20.000 euro kost (wat ongeveer de prijs is voor dat formaat en die complexiteit) en je haalt er 1000 frames uit, dan nog is dat altijd maar 20 euro per frame. Niet bepaald peperduur toch? Cannondale is een merk dat zijn intellectuele eigendom vast strak zal beheren, maar veel kleinere merken laten hun Chinese/Taiwanese producent meebetalen aan de mal, waarna de mal na een x-aantal frames vrij komt voor de producent om onder eigen naam mee verder te produceren. Als de mallen erg snel zouden slijten dan zou dit systeem toch nooit interessant zijn voor de producenten?

Wat betreft je andere punten ben ik het zeker met je eens, Cannondale houdt de meerpijs tussen de afgemonteerde frames erg redelijk. Losse framesets zijn een compleet ander verhaal helaas. In de VS kun je volgens mij niet eens losse framesets kopen van C'dale, correct me if I'm wrong.

Ik ben inmiddels wel genoeg geprikkeld om me af te vragen of de S-works modellen en bijvoorbeeld de duurdere versie van de Foil niet met dezelfde argusogen bekeken moet worden. Heb jij daar een idee over Sharkman? (Excuses als het te OT wordt, misschien moeten we verder discussieren met PM?)

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 14 mar 2012 08:26
door sharkman113
Wat Scott betreft deel ik je twijvels. Relatief klein merk, met de nodige productieproblemen als gevolg (Volgens mij is de fabriek van Giant) waardoor ze maar relatief korte produktieruns hebben en om dan ook nog eens van type te switchen (en je merkt ook helemaal niets qua rijden).
Van specialized kan ik enkel zeggen dat er tussen de frames wel degelijk een verschil in rijeigenschappen zit zitten maar Specialized geeft weer geen gewichten af en daar zitten ook binnen de modellijn weer behoorlijke uitschieters naar boven en beneden.

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 14 mar 2012 08:38
door amclassic-fan
Tussen de standaard Venge en de S-Works Venge zit een behoorlijk gewichtsverschil, daar moet op z'n minst minder carbon in de mal gestopt zijn. Cervelo S5 Team en VWD is 't zelfde verhaal, dat scheelt 200-300 gram op een frame. Maar bij Cannondale is er helemaal geen duidelijk verschil. In het verleden zijn er hier en bijv op WW personen (incl medewerkers van Cannondale) geweest die zeker waren van 't verschil en wel even wat frames zouden wegen om 't te bewijzen dat de Hi-Mod echt aanzienlijk lichter is, maar tot op heden heb ik nog nooit een serie gewichten van Cannondale gezien.

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 14 mar 2012 09:20
door jansen01
"Als een mal 20.000 euro kost (wat ongeveer de prijs is voor dat formaat en die complexiteit) en je haalt er 1000 frames uit, dan nog is dat altijd maar 20 euro per frame."

Ga me verder niet met jullie discussie bemoeien, maar ik vind deze veronderstelling wel erg karig. Geloof me, een mal kost meer dan € 20.000, -

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 14 mar 2012 23:07
door Mighty Bike Mike
ff tijd voor wat anders als een mal.
ff een pic van mijn nieuwe Rotor 3D plus compact crankstel in de SS.

Afbeelding

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 14 mar 2012 23:16
door evrieselaar
Mooi mooi!

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 15 mar 2012 00:01
door jsparie
jansen01 schreef:"Als een mal 20.000 euro kost (wat ongeveer de prijs is voor dat formaat en die complexiteit) en je haalt er 1000 frames uit, dan nog is dat altijd maar 20 euro per frame."

Ga me verder niet met jullie discussie bemoeien, maar ik vind deze veronderstelling wel erg karig. Geloof me, een mal kost meer dan € 20.000, -
Er zijn naar verluid al aardige mallen te verkrijgen voor USD 5000 waar je 50.000 frames uit kan trekken. Dan zal de kwaliteit van de mallen voor de topframes aanzienlijk hoger zijn, maar dan moet het voor 20.000 toch echt wel lukken zou je denken. Zeker voor een grotere fabrikant als cannondale die regelmatig nieuwe mallen betrekt.

Maar even zo goed een hoop geld want zo verschrikkelijk veel per maat zal je er van de topmodellen toch niet verkopen.....

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 15 mar 2012 09:43
door Jaeger
@Mighty Bike Mike, kijk, eindelijk weer eens een foto.
Ik ken het crankstel wel van naam, maar wat is nou precies het bijzondere aan Rotor en waar staat 3D voor?
Is dit beter dan de FSA die erop zat?

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 15 mar 2012 10:05
door perik
Denk dat de productie van het topmodel ook helemaal niet rendabel hoeft te zijn voor C'dale. Het geld verdienen ze wel met die duizenden Caad-frames die ze voor een appel en een ei kunnen maken. Dan is een evo meer een uithangbord voor het bedrijf.

Dat geldt trouwens nog sterker voor tijdritfietsen. Koga heeft voor een dikke ton een mal laten maken voor hun nieuwste tijdritframe. Daar hebben ze er vervolgens 50 van verkocht.. Toch hoeven we volgens mij geen medelijden te hebben met dat bedrijf.

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 15 mar 2012 10:32
door lvgh
Imagobouwers kunnen inderdaad belangrijk zijn en mogen soms geld kosten. Dat zie je ook veel in de auto-industrie. Maar Cannondale heeft volgens mij wel een dusdanige naam dat het ook op hun topmodel winst kan maken, van een Evo van 7000€ kijkt men toch minder op dan pak 'm beet een Cube van 5000€.

Re: Cannondale topic

Geplaatst: 15 mar 2012 14:01
door Robdebruin
Jaeger schreef:@Mighty Bike Mike, kijk, eindelijk weer eens een foto.
Ik ken het crankstel wel van naam, maar wat is nou precies het bijzondere aan Rotor en waar staat 3D voor?
Is dit beter dan de FSA die erop zat?
Rotor is Old School. Gebruikt ovale bladen. Dit had ik al op mijn allereerste mountainbike de legendarische ahum, Batavus Rambler uit 1995!!! Sorry voor de flauwe opmerking :lol: :lol: :lol: http://lp1.pinkbike.org/p4pb7107983/p4pb7107983.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vind de Rotor crank wel erg mooi!