Niet aanhaken,lekker laten gaan leert hij/zij het vanzelf af.NuitKor schreef: ↑04 feb 2022 14:58 Je kent ze wel, elk wielergroepje heeft er wel één. De half wielers... altijd als ze naast je op kop fietsen gaan ze steeds iets sneller en altijd met het wiel net voor jou. Hoe kan je hier nou het beste mee omgaan, want elke fietsrit draait weer uit in een halve koers
Het grote domme vragen topic
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Bij recreatieve fietsgroepen is wat mij betreft het samen uit, samen thuis principe belangrijk.
Een groep die onderweg gesplitst wordt? 20 km vrije snelheid.
Ga dan koersen zou ik durven aanbevelen. Vaak komen diverse voetjes van deze 'sterke mannen' dan met een harde klap op de grond.
Een groep die onderweg gesplitst wordt? 20 km vrije snelheid.
Ga dan koersen zou ik durven aanbevelen. Vaak komen diverse voetjes van deze 'sterke mannen' dan met een harde klap op de grond.
Ik fiets af en toe mee met een groep op woensdag. De laatste 5 kilometer is er ook vrije snelheid. Dit langs een brede kanaalweg. Maar het zijn meestal dezelfde mensen die daar aan meedoen. De rest blijft gewoon samen. Tijdens de rit van 70km zijn er nog een paar plaatsen waar er mag gespurt worden (lichte helling bv.). Maar nadien wordt er altijd netjes gewacht op elkaar. De snelheid wordt ook aangepast aan de weersomstandigheden. Die snelheden worden vooraf ook medegedeeld aan alle aanwezigen. En er wordt ook niemand achter gelaten, tenzij de persoon in kwestie het met aandrang vraagt.
Bij onze club in Marche idem: ondanks de vele hoogtemeters blijft de groep goed samen en halen we bovendien een mooi gemiddelde.
Sommige hellingen kan je niet in groep oprijden, maar dan wordt boven netjes gewacht.
Op het einde van de rit is het steeds bergafwaarts, Marche ligt nu eenmaal beneden. Die laatste km wordt wel heel snel gereden.
Sommige hellingen kan je niet in groep oprijden, maar dan wordt boven netjes gewacht.
Op het einde van de rit is het steeds bergafwaarts, Marche ligt nu eenmaal beneden. Die laatste km wordt wel heel snel gereden.
Niet bij een vereniging gaan rijden. Doe het al 39 jaar en bevalt me primaNuitKor schreef: ↑04 feb 2022 14:58 Je kent ze wel, elk wielergroepje heeft er wel één. De half wielers... altijd als ze naast je op kop fietsen gaan ze steeds iets sneller en altijd met het wiel net voor jou. Hoe kan je hier nou het beste mee omgaan, want elke fietsrit draait weer uit in een halve koers
Ik ben bij geen enkele vereniging aangesloten, maar ik fiets van tijd tot tijd graag eens mee met een klein groepje vrienden. En zoals al eerder aangehaald, alles begint bij goede afspraken. Het kan soms erg makkelijk zijn …havana schreef: ↑06 feb 2022 19:48Niet bij een vereniging gaan rijden. Doe het al 39 jaar en bevalt me primaNuitKor schreef: ↑04 feb 2022 14:58 Je kent ze wel, elk wielergroepje heeft er wel één. De half wielers... altijd als ze naast je op kop fietsen gaan ze steeds iets sneller en altijd met het wiel net voor jou. Hoe kan je hier nou het beste mee omgaan, want elke fietsrit draait weer uit in een halve koers
Onze groep is te klein om op te splitsen en het is ook niet zo dat het te hard voor mij gaat. Alleen ik ben zelf meer voorstander van duurritten ook echt duurritten te laten zijn en niet teveel in het "grijze" gebied te trainen. Intensief doe ik door de week (op Zwift in de winter) en dan rustige duur in het weekend. 4u met 240w gemiddeld is vlees noch vis. Dit al eens besproken en ik weet dat er meer met mij eens zijn, maar toch sluipt het er elke keer weer in. Ik blijf dat niet herhalen. Bedankt voor je tips.TL@ schreef: ↑05 feb 2022 08:04 Iets zeggen, is niet hetzelfde als politieman spelen.
Wij zijn vorig jaar ook geregeld met 33+ gemiddeld thuis gekomen (op zondag) dat hoeft geen probleem te zijn, als dat tempo voor iedereen goed is. In het begin van het jaar zal dat eerder 30-31 zijn (ook al kan de helft dan al veel sneller)
Een paar jaar geleden is er een groot verschil tussen mogelijkheden ontstaan, er waren er waarvoor die 32km/u eigenlijk al ruim snel genoeg was en een deel die nog (veel) harder konden. We hebben dan ons vrij parcours wat uitgebreid, dat was 6km en is dan verhoogd naar 12 en soms zelfs 20km (helemaal op het einde van de rit), waardoor de groep meestal in 2 splitste (enkel met serieuze tegenwind bleef de groep samen omdat weg rijden dan moeilijker is)
Dat vond/vind ik een elegante oplossing. Iedereen was dan ongeveer samen aan het café (laatste 2-3km kunnen nog afgesneden worden)
We hebben ook een B-ploeg, die rijden normaal rond de 30km/u (maar komen in de zomermaanden ook binnen met 30km/u gemiddeld), dus die keuze blijft er ook (al hebben de ouderen het soms wel moeilijk om van de A-ploeg naar de B te gaan, we hebben nog 2 60-plussers in de A-ploeg, ene daarvan begint het stilaan moeilijk te krijgen)
Het doel van een ritje is ontspanning/plezier. Dat moet er vooral in blijven. En dat doe je het beste door goede afspraken.