Titanium fietsen
Niet slecht, maar als je een titanium TT-frame zoekt, weet ik dat er e.d. eentje te koop aangeboden gaat worden.
Ziet er goed uit! Ben wel benieuwd hoe de klemming van de zadelpen werkt in de praktijk.
Check wel even reviews over de fabrikant. Op het weightweenies-forum stond namelijk een zeer negatief verhaal over een Chinees titanium frame (ovale balhoofdbuis). Ik heb een tijdje geleden een Spin titanium stuurpen gekocht (ook Chinees fabricaat) en hoewel het ding prima functioneerde, kraakte de schroeven bij montage flink, wat me wel deed twijfelen over het functioneren.
Check wel even reviews over de fabrikant. Op het weightweenies-forum stond namelijk een zeer negatief verhaal over een Chinees titanium frame (ovale balhoofdbuis). Ik heb een tijdje geleden een Spin titanium stuurpen gekocht (ook Chinees fabricaat) en hoewel het ding prima functioneerde, kraakte de schroeven bij montage flink, wat me wel deed twijfelen over het functioneren.
Hoi,
Ik heb me zojuist terug ingelogd op de website met een nieuw profiel mijn vorig profiel (wasje) werkt niet meer.
Ik heb me gisteren een broertje aangeschaft voor de Van Nicholas astraeus. Ik weet niet of hij hier bij tussen mag want het is er ene met dikke banden. Ik ben er in ieder geval zeer blij mee.
Mijn racefiets staat trouwens op pagina 97 van dit topic
Van Nicholas Zion 29er
stuur, stuurpen, zadel en zadelpen en voorvork zijn ook Van Nicholas
de groep is Sram X9
wielen ZTR Crest
op de weegschaal laat hij juist 10 kg. achter.
Ik heb me zojuist terug ingelogd op de website met een nieuw profiel mijn vorig profiel (wasje) werkt niet meer.
Ik heb me gisteren een broertje aangeschaft voor de Van Nicholas astraeus. Ik weet niet of hij hier bij tussen mag want het is er ene met dikke banden. Ik ben er in ieder geval zeer blij mee.
Mijn racefiets staat trouwens op pagina 97 van dit topic
Van Nicholas Zion 29er
stuur, stuurpen, zadel en zadelpen en voorvork zijn ook Van Nicholas
de groep is Sram X9
wielen ZTR Crest
op de weegschaal laat hij juist 10 kg. achter.
@ ik zie dat jij ook een tweeling van Van Nicholas hebt. Ook fraaie fietsen trouwens.
Ik ga de Zion dit weekend voor de eerste maal uittesten tijdens Scherpenheuvel - Hapert 90km door de bossen, daarna zal ik weten of hij bevalt. Al heb ik daar geen twijfels over.
Ik ga de Zion dit weekend voor de eerste maal uittesten tijdens Scherpenheuvel - Hapert 90km door de bossen, daarna zal ik weten of hij bevalt. Al heb ik daar geen twijfels over.
Mijn titanium klassiekertje (B1 Xtreme road 1999) heeft ook weer de nodige aanpassingen "moeten" ondergaan. Waarvan akte:
upgrades incl. mijn oordeel:
titanium zadelpenbout, looks: ++, gewicht ++ (8 gram)
stuurbocht FSA compact, looks ++, gewicht: -- (300 gram)
stuurpen Deda zero 100 alu, titanium finish, looks -- (kleur matched niet), gewicht + (119 gram met titanium hardware)
wielen Bontrager Xlite titanium clincher, looks ++, gewicht ++ (1450 gram)
pedalen look keo carbon titanium, looks - (rode veerclip ), gewicht ++ (190 gram per paar)
snelspanner m2, looks +, gewicht ++ (40 gram per paar)
vork NN full carbon 1 inch, looks +, gewicht ++ (325 gram)
stuurpen titanium topcap en titanium 5mm spacers, looks ++, gewicht +
remmen KCNC CB1, looks ++, gewicht ++ (167 gram)
Gewicht van de totale fiets komt nu op 7500 gram.
Met name het zadel, zadelpen, de stuurbocht en de buitenbanden zijn nu aan de zware kant.
Zadel vind ik gewoon mooi en wil ik graag houden, maar met ander zadel, zadelpen, banden en lichtere stuurbocht kunnen we zomaar richting de 7000 gram.....
Voor een framegewicht van 1550 gram toch niet slecht.
upgrades incl. mijn oordeel:
titanium zadelpenbout, looks: ++, gewicht ++ (8 gram)
stuurbocht FSA compact, looks ++, gewicht: -- (300 gram)
stuurpen Deda zero 100 alu, titanium finish, looks -- (kleur matched niet), gewicht + (119 gram met titanium hardware)
wielen Bontrager Xlite titanium clincher, looks ++, gewicht ++ (1450 gram)
pedalen look keo carbon titanium, looks - (rode veerclip ), gewicht ++ (190 gram per paar)
snelspanner m2, looks +, gewicht ++ (40 gram per paar)
vork NN full carbon 1 inch, looks +, gewicht ++ (325 gram)
stuurpen titanium topcap en titanium 5mm spacers, looks ++, gewicht +
remmen KCNC CB1, looks ++, gewicht ++ (167 gram)
Gewicht van de totale fiets komt nu op 7500 gram.
Met name het zadel, zadelpen, de stuurbocht en de buitenbanden zijn nu aan de zware kant.
Zadel vind ik gewoon mooi en wil ik graag houden, maar met ander zadel, zadelpen, banden en lichtere stuurbocht kunnen we zomaar richting de 7000 gram.....
Voor een framegewicht van 1550 gram toch niet slecht.
Als het zadel lekker zit en je het mooi vindt zou ik daar niet op besparen. En de zadelpen lijkt me ook prima. Ik zou eerder aan het relatief zwart stuur denken. Daar kan zo 50 tot 75 gram af zonder dat het extreem prijzig wordt. Dan nog een paar andere banden en je hebt toch een prima en mooi klassiek titanium fietsie. Of het nu 7,3 of 7,0 kilo weegt zou mij voor een titanium fiets niet uitmaken. De allerlichtste fiets krijg je toch niet. Wil je toch lichter dan vraag ik me af wat de voorvork weegt. Daar kun je vaak ook een paar honderd gram op besparen.
hier vind je wat meer over die Spyker:
http://www.bike-trend.com/spyker-aerobl ... 6-bicycle/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bike-trend.com/spyker-aerobl ... 6-bicycle/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik probeer het een beetje te combineren: ik moet het mooi vinden, het moet betaalbaar zijn (lang leve MP !!) en zo laag mogelijk in gewicht. Die laatste twee bijten elkaar natuurlijk vaak.jsparie schreef: Of het nu 7,3 of 7,0 kilo weegt zou mij voor een titanium fiets niet uitmaken. De allerlichtste fiets krijg je toch niet. Wil je toch lichter dan vraag ik me af wat de voorvork weegt. Daar kun je vaak ook een paar honderd gram op besparen.
PS. De vork is 325 gram, daar valt niet veel meer op te winnen. Op het stuurlint valt meer te bezuinigen (gewicht én geld), maar die blijft lekker zitten
€10,500 ex btw.Arno357 schreef:Ik kwam laatst een titanium Spijker tegen, carbon wielen/velgen met tubes,leren handvaten, recht stuur, vreemd crankstel , kortom apart geval volgens mij.Weet iemand er iets over te vertellen.
MVG Arno