Zolang de wedstrijdleiding doet alsof ze niets gezien hebben (daar waar toevallig niemand aangereden wordt) zal dit blijven gebeuren. Heel triest. Gelijk de wedstrijd uit halen.Infinito GB schreef: ↑11 jun 2019 21:18 Het zijn dus niet alleen de wannabee profjes die zich niet weten te gedragen, maar ook de bijna profjes.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/247462/w ... heel-stout
Wielrenners in de Media (Geenstijl)
maximaal twee naast elkaar.
Daar was laatst nog een item over op het journaal. Een motoragent die achter een groepje wielrenners op de Bemelerberg rijdt en ze bij de camping staande houdt. "jullie reden met drie of meer naast elkaar, terwijl twee het maximum is. Je hindert het achteropkomende verkeer etc etc"
Daar was laatst nog een item over op het journaal. Een motoragent die achter een groepje wielrenners op de Bemelerberg rijdt en ze bij de camping staande houdt. "jullie reden met drie of meer naast elkaar, terwijl twee het maximum is. Je hindert het achteropkomende verkeer etc etc"
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Dat is nu net het punt dat ik probeer aan te kaarten. Mag je nu ten alle tijden met zijn tweeën naast elkaar rijden, ongeacht wat, of mag het alleen als je het overige verkeer er niet mee hinder?
En wat verstaan we dan wel of niet onder hinderen?
En wat verstaan we dan wel of niet onder hinderen?
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Misschien forum omgangsvormen in een eigen topic te bespreken.
Het is zo dat juist ................fietsers alleen naast elkaar mogen rijden Mits ze het achteroprijdende of tegenmoetkomende verkeer niet hinderen.
Deze verkeersregel is al heel lang zo en waarschijnlijk altijd zogeweest.
Als je even nadenkt, begrijp je ook dat het een hele legitieme regel is , zeker als je bedenkt dat ze vroeger geen fietspaden hadden en de wegen veel smaller waren en al het verkeer op 1 weg samen ging.
Dat 2 aan 2 fietsen is een regel die opgaat zolang je dus niet hinderd.
Hinderen is :
1 dat anderen niet kunnen passeren(meest van achteren en soms van voren) met bv een vracht/personen wagen of ander vervoermiddel.
2 langdurig en en onnodig ophouden, van achter opkomend verkeer en in sommige gevallen ook van tegenmoet komend verkeer.
Deze verkeersregel is al heel lang zo en waarschijnlijk altijd zogeweest.
Als je even nadenkt, begrijp je ook dat het een hele legitieme regel is , zeker als je bedenkt dat ze vroeger geen fietspaden hadden en de wegen veel smaller waren en al het verkeer op 1 weg samen ging.
Dat 2 aan 2 fietsen is een regel die opgaat zolang je dus niet hinderd.
Hinderen is :
1 dat anderen niet kunnen passeren(meest van achteren en soms van voren) met bv een vracht/personen wagen of ander vervoermiddel.
2 langdurig en en onnodig ophouden, van achter opkomend verkeer en in sommige gevallen ook van tegenmoet komend verkeer.
Hier kan ik het volkomen mee eens zijn. Het probleem is alleen dat onze mening er niet toe doet, maar dat het gaat om hoe de regels zijn opgeschreven in de wet. En wat jij hier omschrijft, heb ik nergens terug kunnen vinden, dus ik vraag mij af waar je die informatie vandaan hebt?
Ik vrees namelijk dat je het ook anders kunt zien. Achterop komend verkeer wordt namelijk niet gehinderd door naast elkaar fietsen. Natuurlijk zal het achterop komend verkeer zich niet met de maximum snelheid kunnen verplaatsen, maar er is gewoon doorstroming en daarmee is het verkeer ook niet gehinderd?
Dat ligt volgens mij toch een beetje aan jou.
En discussiëren met feiten is helemaal niet leuk, want dan is iedereen het opeens met elkaar eens.
Uiteraard weten we niet alle feiten van het incident, maar daar gaat de discussie niet over. De discussie (ik ga ervan uit dat je het over de groene ford ka hebt?) gaat toch veel algemener over wetgeving en of je op de desbetreffende weg (die mensen daadwerkelijk kennen of die je op streetview prima kunt bekijken). breeduit zou moeten kunnen rijden.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Maar dat is precies zoals gesteld wordt....
Je mag met zijn 2en naast elkaar fietsen - artikel 3; https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/ ... oofdstukII
Maar tegelijkertijd is dat kapstopartikel van toepassing waarop staat dat je niet mag hinderen of gevaar mag veroorzaken. Wat, zoals gezegd, vaag is omdat het dan aan oom agent is om te vinden of iets hinder/gevaar is of niet.
Vrije interpretatie: Op een N-weg waar verboden in te halen is, staat vaak uitzondering voor landbouwvoertuigen. Kennelijk zijn die zodanig vertragend dat er een uitzondering op het inhaalverbod is ingesteld. Zo zou je door kunnen trekken dat 2 breed fietsen hinderlijk is voor achteropkomend gemotoriseerd verkeer (bijv. op een 60km/u landweg).
Maar t mooiste is natuurlijk als iedereen zijn gezond verstand zou gebruiken en een beetje geven en nemen toepast. Zelfs als je als enkele fietser een rits overig verkeer ophoudt, kan het best vriendelijk zijn ze even te laten passeren op een punt dat het kan (vinden we van tractoren of graafmachines ook fijn als ze dat doen toch?).
Overigens is deze ook wel mooi, betekent dat ik met de fietskar (2 kindjes breed, kar is 83 cm), gewoon op de rijbaan zou mogen rijden als ik dat zou willen:
"Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaan gebruiken."
Je mag met zijn 2en naast elkaar fietsen - artikel 3; https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/ ... oofdstukII
Maar tegelijkertijd is dat kapstopartikel van toepassing waarop staat dat je niet mag hinderen of gevaar mag veroorzaken. Wat, zoals gezegd, vaag is omdat het dan aan oom agent is om te vinden of iets hinder/gevaar is of niet.
Vrije interpretatie: Op een N-weg waar verboden in te halen is, staat vaak uitzondering voor landbouwvoertuigen. Kennelijk zijn die zodanig vertragend dat er een uitzondering op het inhaalverbod is ingesteld. Zo zou je door kunnen trekken dat 2 breed fietsen hinderlijk is voor achteropkomend gemotoriseerd verkeer (bijv. op een 60km/u landweg).
Maar t mooiste is natuurlijk als iedereen zijn gezond verstand zou gebruiken en een beetje geven en nemen toepast. Zelfs als je als enkele fietser een rits overig verkeer ophoudt, kan het best vriendelijk zijn ze even te laten passeren op een punt dat het kan (vinden we van tractoren of graafmachines ook fijn als ze dat doen toch?).
Overigens is deze ook wel mooi, betekent dat ik met de fietskar (2 kindjes breed, kar is 83 cm), gewoon op de rijbaan zou mogen rijden als ik dat zou willen:
"Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaan gebruiken."
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Ja, dat zou dan mogen. En als de wegbeheerder er goed over nagedacht heeft én zijn zaakjes op orde heeft, zou hij dit bord plaatsen om te voorkomen dat je dat gaat doen op plaatsen waar dat echt niet gewenst isMarkVeenstra schreef: ↑12 jun 2019 11:19 Overigens is deze ook wel mooi, betekent dat ik met de fietskar (2 kindjes breed, kar is 83 cm), gewoon op de rijbaan zou mogen rijden als ik dat zou willen:
"Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaan gebruiken."
Met motorrijlessen heb ik ooit geleerd dat je je plek op de weg ook kunt gebruiken voor je eigen veiligheid. Door jezelf 'breed' te maken voorkom je onveilige inhaalacties.
Als de weg echt heel smal is, waar inhalen eigenlijk niet kan, is het in mijn ogen juist veiliger om iets breder te rijden. Als je helemaal aan de kant gaat fietsen heb je kans dat iemand toch denkt te kunnen inhalen en wordt het gevaarlijk. Uiteraard maak je wel direct ruimte zodra dat wel weer kan.
Als de weg echt heel smal is, waar inhalen eigenlijk niet kan, is het in mijn ogen juist veiliger om iets breder te rijden. Als je helemaal aan de kant gaat fietsen heb je kans dat iemand toch denkt te kunnen inhalen en wordt het gevaarlijk. Uiteraard maak je wel direct ruimte zodra dat wel weer kan.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4
Gazelle XR4
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
preciesafrit13 schreef: ↑12 jun 2019 11:28Ja, dat zou dan mogen. En als de wegbeheerder er goed over nagedacht heeft én zijn zaakjes op orde heeft, zou hij dit bord plaatsen om te voorkomen dat je dat gaat doen op plaatsen waar dat echt niet gewenst isMarkVeenstra schreef: ↑12 jun 2019 11:19 Overigens is deze ook wel mooi, betekent dat ik met de fietskar (2 kindjes breed, kar is 83 cm), gewoon op de rijbaan zou mogen rijden als ik dat zou willen:
"Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter en van fietsen met aanhangwagen die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter mogen de rijbaan gebruiken."
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013