Vandaag een fiets in de werkplaats met een voor mij nieuw probleem: een cross-threaded bleedport op de shifter. Daardoor kon de bekende 'funnel' niet meer worden aangesloten en ook de afdekbout wilde er niet meer in. Waarschijnlijk veroorzaakt door gebruik ondeugdelijke el-cheapo bleedkit maar dat kan ik niet hard maken.
De eigenaar had gepoogd de vorige bleedbeurt m.b.v. Sugru (soort kneedbaar gom) te doen, maar dat was niet gelukt.
Weggooien en vervangen shifter kan altijd nog... de aan de klus.
Stap 1, olie eruit zuigen, verwijderen membraan en Sugru resten. Schoonblazen met de compressor. Doe dit nooit zonder dat je het membraan eruit hebt, anders blaas je dat kapot! Om het membraan eruit te halen heb je overigens een hele kleine Torx-schroevendraaier nodig.
Stap 2 Helicoil M10 op een passende bout draaien en inkorten m.b.v. de dremel met een fijne slijpschijf. Je moet 'm inkorten, anders is er geen ruimte meer voor het membraan.
Stap 3: gat uitboren met een 8,5 mm boor, daarna tappen. Achteraf had ik beter een 8 mm boor gebruikt, het is namelijk plastic waar je in boort.
Stap 4: ingekorte helicoil erin draaien met behulp van een bout en 2 moeren. Omdat de fit naar mijn smaak niet strak genoeg was, ook nog wat secondlijm aan de buitenkant van de helicoil gedaan. Ding zit nu muurvast.
Stap 5: membraan terugzetten. Let op, bij de buitenste 2 boutjes moet nog een ringetje omheen.
Stap 6: vullen en bleeden. Hiervoor kun je niet meer de bleed funnel van Shimano gebruiken, want deze heeft een te fijne schroefdraad. Gelukkig vond ik een passende verloopnippel in mijn AliExpress setje.
Stap 7: een nieuwe afdekbout maken. De originele heeft een te fijne schroefdraad, dus heb ik er eentje gemaakt door een bout die ik nog had in te korten. Een passende O-ring had ik ook nog liggen.
Klaar is kees!