Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

a_v
Forum-lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 18 nov 2023 19:43

wasbeer2006 schreef: 18 nov 2023 09:54
a_v schreef: 17 nov 2023 16:28 Noob-vraag: ik heb mijn Ekar-groepset binnen; dit wordt mijn eerste ervaring met hydraulische schijfremmen.

Nu zitten er twee 160 mm schijven bij en op de klauwen staat 140. Maakt dat uit?
Ja en kijk naar je frame als die vork bv voor 160mm is moet je adapter op 140mm monteren.
Er staat een pijltje / diameter op de adapter, kan niet missen.
In de doos zitten twee doosjes met adapters (front en rear), dus het zal wel goedkomen denk ik. Mijn grootste zorg was of de caliper wel goed is, in het allerergste geval moet ik dus een extra adapter of een kleinere schijf voor achter kopen.

@Leon1 ik heb ook even in de handleiding gespiekt ;). Campy maakt inderdaad goede handleidingen, ik heb er wel vertrouwen in dat ik die set gemonteerd krijg zonder dat er doden vallen.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3269
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 18 nov 2023 20:06

:winkthumb: RTFM was ook met een ;) hoor.
Ride bikes, not tanks!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 nov 2023 12:22

Ja en weet je het even niet kijk je op yt.
Dreambuilds brengen mij ook vaak op ideeën.

Gewoon de tijd nemen en genieten van het sleutelen en bouwen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 nov 2023 12:35

Zo, klus is klaar. Olijfje en pins waren gisteren binnen dus vanmorgen even de boel afgemaakt.
Leidingen door 3T sturen blijft een ramp. Kunnen ze die gaten nu niet iets groter maken? Was in verleden bij andere modellen ook al zo slecht. Maar goed, parkertje in de leiding schoeven, een dun ijzerdraadje door het stuur en die vastmaken aan die parker en het is wel te doen. Dan trek je hem er redelijk goed doorheen.
Heb wel één voordeel gevonden van Sram: als de leiding is losgekoppeld kun je de remhendel niet bewegen en blijft dus alle olie in de hendel. Top!

Blij met het resultaat.
Bijlagen
IMG_9528.jpeg
Less is bore

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 20 nov 2023 08:23

Shifters wat naar binnen zetten Daniel en je hebt je remleiding voor wel kort gehouden.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 510
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 20 nov 2023 09:50

Het nadeel van "hydrofobe" minerale olie is dat water wat in het systeem komt zwaarder is dan de olie, niet mengt en dus ophoopt in de remklauw, en laat dat nu juist het onderdeel zijn wat heet wordt. Effectief verlaag je dus, als er voldoende water in komt, het kookpunt naar 100 graden celsius op de plek waar het er toe doet.

Verder heb ik geen speciale voorkeur meer voor het een of ander, gewoon beide goed bijhouden. Laatst voor het eerst met DOT gewerkt op mijn MTB en dat heb ik overleefd, zo aggressief is het spul ook weer niet, je moet het niet te lang op je huid of gelakte onderdelen laten zitten maar het is ook weer geen zoutzuur ;). Het grote voordeel van minerale olie voor de thuisknutselaar is dat je een geopende verpakking eeuwig kan bewaren, dus een keer een litertje van het spul kopen en je kan jaren vooruit. DOT gaat na openen vocht opnemen en zo'n flesje is dan nog een jaartje te gebruiken.
Laatst gewijzigd door Kluus op 20 nov 2023 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4067
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 20 nov 2023 10:07

Kluus schreef: 20 nov 2023 09:50 Het nadeel van "hydrofobe" minerale olie is dat water wat in het systeem komt zwaarder is dan de olie, niet mengt en dus op hoopt in de remklauw, en laat dat nu juist het onderdeel zijn wat heet wordt. Effectief verlaag je dus, als er voldoende water in komt, het kookpunt naar 100 graden celsius op de plek waar het er toe doet.
Argument om een fiets ondersteboven te stallen?
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 510
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 20 nov 2023 10:13

pino schreef: 20 nov 2023 10:07
Kluus schreef: 20 nov 2023 09:50 Het nadeel van "hydrofobe" minerale olie is dat water wat in het systeem komt zwaarder is dan de olie, niet mengt en dus op hoopt in de remklauw, en laat dat nu juist het onderdeel zijn wat heet wordt. Effectief verlaag je dus, als er voldoende water in komt, het kookpunt naar 100 graden celsius op de plek waar het er toe doet.
Argument om een fiets ondersteboven te stallen?
En ondersteboven rijden, of om je ritten lekker kort te houden. ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 nov 2023 10:15

Ik heb het met fietsremmen nog niet gezien hoor en ik gebruik ze als sinds 2007 voor diverse fietsen en vrienden van mij. Vooral Hope en Sram met dot, maar ook magura en shimano.

Het begint er al mee dat als je rem niet lekker aanvoelt, of de ene heel anders dan de andere je iets moet doen.
De een is daar wat netter in dan de andere en de een voelt meer dan de andere.

Net als je een seal met olie vanaf de buitenkant kan smeren, als er water zit gebeurt hetzelfde er komen geen druppels tegelijk naar binnen.
Maar bv na duizenden kilomterers remmen zijn het een paar druppels.

Dat is wel het hele harde voordeel met DOT. die seals kan je preciezer maken waardoor de kans ook kleiner word. Nadeel dat veel fabrikanten waaronder Sram dat pas een jaar of vijf geleden voor elkaar hadden. De vervorming van het rubber bij hoge tepraturen is van het rubber wat bij DOT gebruikt wordt veel minder.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 510
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 20 nov 2023 10:44

Ja eens hoor, het is een hypotetisch voorbeeld zeker bij fietsen, ik heb het in de praktijk ook nog niet gezien ;). Ik denk ook dat dit voorweel zwaarder weegt voor de auto industrie (waar bij mijn weten altijd DOT wordt gebruikt) vanwege meer hitte, minder gesloten systeem, minder gevoel zoals je al zegt bij het remmen, grotere consequenties als het mis gaat etc.

Feit blijft dat je beide een beetje bij moet houden, zeker als het gevoel veranderd maar bij voorkeur ook een beetje preventief periodiek en dan zit je altijd goed met beide systemen.

Overigens is SRAM ook al voorzichtig aan het schuiven naar schijfremmen op basis van minerale olie:
https://www.velozine.nl/nieuws/db8-sram ... rale-olie/
Laatst gewijzigd door Kluus op 20 nov 2023 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.

1094
Forum-lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 20 nov 2023 10:48

Hoe zie je of je dot olie nog houdbaar is?

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 510
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 20 nov 2023 11:17

Fabrikanten raden typisch max een jaar na openen aan, maar hier hebben ze het over nog korter:
https://epicbleedsolutions.com/blogs/fa ... rake-fluid

Ik weet niet of er ook zichtbaar iets veranderd aan de vloeistof.

Anyway, aangezien er vaak wel een jaar overheen zal gaan voor je je remmen gaat bleeden zul je vaak gewoon een nieuw, zo klein mogelijk, flesje moeten kopen. Kost de wereld niet maar vwb duurzaamheid is dit wel een dikke pre voor minerale olie natuurlijk.

Plaats reactie