Pagina 242 van 259

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 18 nov 2023 19:43
door a_v
wasbeer2006 schreef: 18 nov 2023 09:54
a_v schreef: 17 nov 2023 16:28 Noob-vraag: ik heb mijn Ekar-groepset binnen; dit wordt mijn eerste ervaring met hydraulische schijfremmen.

Nu zitten er twee 160 mm schijven bij en op de klauwen staat 140. Maakt dat uit?
Ja en kijk naar je frame als die vork bv voor 160mm is moet je adapter op 140mm monteren.
Er staat een pijltje / diameter op de adapter, kan niet missen.
In de doos zitten twee doosjes met adapters (front en rear), dus het zal wel goedkomen denk ik. Mijn grootste zorg was of de caliper wel goed is, in het allerergste geval moet ik dus een extra adapter of een kleinere schijf voor achter kopen.

@Leon1 ik heb ook even in de handleiding gespiekt ;). Campy maakt inderdaad goede handleidingen, ik heb er wel vertrouwen in dat ik die set gemonteerd krijg zonder dat er doden vallen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 18 nov 2023 20:06
door leon1
:winkthumb: RTFM was ook met een ;) hoor.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 19 nov 2023 12:22
door wasbeer2006
Ja en weet je het even niet kijk je op yt.
Dreambuilds brengen mij ook vaak op ideeën.

Gewoon de tijd nemen en genieten van het sleutelen en bouwen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 19 nov 2023 12:35
door daniel1975
Zo, klus is klaar. Olijfje en pins waren gisteren binnen dus vanmorgen even de boel afgemaakt.
Leidingen door 3T sturen blijft een ramp. Kunnen ze die gaten nu niet iets groter maken? Was in verleden bij andere modellen ook al zo slecht. Maar goed, parkertje in de leiding schoeven, een dun ijzerdraadje door het stuur en die vastmaken aan die parker en het is wel te doen. Dan trek je hem er redelijk goed doorheen.
Heb wel één voordeel gevonden van Sram: als de leiding is losgekoppeld kun je de remhendel niet bewegen en blijft dus alle olie in de hendel. Top!

Blij met het resultaat.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 20 nov 2023 08:23
door scottpch
Shifters wat naar binnen zetten Daniel en je hebt je remleiding voor wel kort gehouden.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 20 nov 2023 09:50
door Kluus
Het nadeel van "hydrofobe" minerale olie is dat water wat in het systeem komt zwaarder is dan de olie, niet mengt en dus ophoopt in de remklauw, en laat dat nu juist het onderdeel zijn wat heet wordt. Effectief verlaag je dus, als er voldoende water in komt, het kookpunt naar 100 graden celsius op de plek waar het er toe doet.

Verder heb ik geen speciale voorkeur meer voor het een of ander, gewoon beide goed bijhouden. Laatst voor het eerst met DOT gewerkt op mijn MTB en dat heb ik overleefd, zo aggressief is het spul ook weer niet, je moet het niet te lang op je huid of gelakte onderdelen laten zitten maar het is ook weer geen zoutzuur ;). Het grote voordeel van minerale olie voor de thuisknutselaar is dat je een geopende verpakking eeuwig kan bewaren, dus een keer een litertje van het spul kopen en je kan jaren vooruit. DOT gaat na openen vocht opnemen en zo'n flesje is dan nog een jaartje te gebruiken.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 20 nov 2023 10:07
door pino
Kluus schreef: 20 nov 2023 09:50 Het nadeel van "hydrofobe" minerale olie is dat water wat in het systeem komt zwaarder is dan de olie, niet mengt en dus op hoopt in de remklauw, en laat dat nu juist het onderdeel zijn wat heet wordt. Effectief verlaag je dus, als er voldoende water in komt, het kookpunt naar 100 graden celsius op de plek waar het er toe doet.
Argument om een fiets ondersteboven te stallen?

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 20 nov 2023 10:13
door Kluus
pino schreef: 20 nov 2023 10:07
Kluus schreef: 20 nov 2023 09:50 Het nadeel van "hydrofobe" minerale olie is dat water wat in het systeem komt zwaarder is dan de olie, niet mengt en dus op hoopt in de remklauw, en laat dat nu juist het onderdeel zijn wat heet wordt. Effectief verlaag je dus, als er voldoende water in komt, het kookpunt naar 100 graden celsius op de plek waar het er toe doet.
Argument om een fiets ondersteboven te stallen?
En ondersteboven rijden, of om je ritten lekker kort te houden. ;)

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 20 nov 2023 10:15
door wasbeer2006
Ik heb het met fietsremmen nog niet gezien hoor en ik gebruik ze als sinds 2007 voor diverse fietsen en vrienden van mij. Vooral Hope en Sram met dot, maar ook magura en shimano.

Het begint er al mee dat als je rem niet lekker aanvoelt, of de ene heel anders dan de andere je iets moet doen.
De een is daar wat netter in dan de andere en de een voelt meer dan de andere.

Net als je een seal met olie vanaf de buitenkant kan smeren, als er water zit gebeurt hetzelfde er komen geen druppels tegelijk naar binnen.
Maar bv na duizenden kilomterers remmen zijn het een paar druppels.

Dat is wel het hele harde voordeel met DOT. die seals kan je preciezer maken waardoor de kans ook kleiner word. Nadeel dat veel fabrikanten waaronder Sram dat pas een jaar of vijf geleden voor elkaar hadden. De vervorming van het rubber bij hoge tepraturen is van het rubber wat bij DOT gebruikt wordt veel minder.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 20 nov 2023 10:44
door Kluus
Ja eens hoor, het is een hypotetisch voorbeeld zeker bij fietsen, ik heb het in de praktijk ook nog niet gezien ;). Ik denk ook dat dit voorweel zwaarder weegt voor de auto industrie (waar bij mijn weten altijd DOT wordt gebruikt) vanwege meer hitte, minder gesloten systeem, minder gevoel zoals je al zegt bij het remmen, grotere consequenties als het mis gaat etc.

Feit blijft dat je beide een beetje bij moet houden, zeker als het gevoel veranderd maar bij voorkeur ook een beetje preventief periodiek en dan zit je altijd goed met beide systemen.

Overigens is SRAM ook al voorzichtig aan het schuiven naar schijfremmen op basis van minerale olie:
https://www.velozine.nl/nieuws/db8-sram ... rale-olie/

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 20 nov 2023 10:48
door 1094
Hoe zie je of je dot olie nog houdbaar is?

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 20 nov 2023 11:17
door Kluus
Fabrikanten raden typisch max een jaar na openen aan, maar hier hebben ze het over nog korter:
https://epicbleedsolutions.com/blogs/fa ... rake-fluid

Ik weet niet of er ook zichtbaar iets veranderd aan de vloeistof.

Anyway, aangezien er vaak wel een jaar overheen zal gaan voor je je remmen gaat bleeden zul je vaak gewoon een nieuw, zo klein mogelijk, flesje moeten kopen. Kost de wereld niet maar vwb duurzaamheid is dit wel een dikke pre voor minerale olie natuurlijk.